خبرگزاری تسنیم: دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه لازمه تحول صنعت نساجی مدیریت قاچاق کالا به کشور است، گفت: واردات ارزان محصولات چین و ترکیه قدرت رقابت را از تولیدکننده داخلی گرفته است.
مهدی یکتا با اشاره به اینکه درحال حاضر نزدیک به 6 هزار واحد نساجی در کشور مشغول فعالیت هستند، اظهار کرد: صنعت نساجی هم‌اکنون یک بازار 20 هزار میلیارد تومانی را به خود اختصاص داده، اما نکته اساسی اینجا است که بخش عمده‌ای از این بازار به‌ویژه بخش پوشاک در اختیار محصولات خارجی قرار دارد.
وی با بیان اینکه محصولاتی که به‌صورت قاچاق و بدون پرداخت تعرفه گمرکی وارد کشور می‌شوند آسیب‌های جدی به صنعت نساجی کشور وارد کرده‌اند، افزود: متاسفانه از دو دهه گذشته سیل واردات کالاهای قاچاق پوشاک به بازار بزرگ ایران افزایش یافته است و تولیدکنندگان داخلی نیز به واسطه هزینه سربار تولید قادر به رقابت با آنها نیستند. دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان باید حق بیمه، مالیات تکلیفی، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شهرداری را پرداخت کنند، گفت: تمام این موارد در کنار بهره‌های بانکی، امکان فعالیت را از واحدها گرفته است. یکتا با اعلام این مطلب که در 2 سال اخیر با کاهش قیمت نفت بودجه‌های جاری کشور کاهش و رکود بی‌سابقه‌ای در کشور حاکم شد، اظهار کرد: در حالت رکود، تولیدکننده نمی‌تواند سه شیفت کار کند، زیرا تقاضا در بازار کاهش یافته و بیشتر درآمد مردم صرف تامین مواد غذایی و سایر موارد می‌شود. وی با بیان اینکه این موارد باعث شده تا نتوانیم در بازار کشور با محصولات خارجی رقابت کنیم، گفت: پوشاک و محصولات نساجی کالاهای مدی بوده و تنوع در آنها بسیار زیاد است. حال تولیدکننده برای تولید کالاهای متنوع نیازمند مواد اولیه متنوع است که نبود آنها در کشور معضلاتی برای تولیدکنندگان به وجود می‌آورد. در اینجا بد نیست این نکته را بیان کنم که در حال حاضر ما فقط دو کارخانه تولید زیپ در کشور داریم؛ این کالا مصرف زیادی در انواع محصولات نساجی دارد که به دلیل کمبود با حجم زیادی وارد کشور می‌شود. دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به اینکه زمانی که یک صنعت با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود سایر صنایع وابسته به خود را هم درگیر می‌کند، اظهار کرد: در مجموع مواد اولیه گران و هزینه‌های تولید باعث شده تا نتوانیم در بخش کالاهای متوسط پوشاک با تولیدات خارجی رقابت کنیم، اما در بخش کالاهای باکیفیت و فاخر در جایگاه مناسبی برای رقابت با محصولات خارجی هستیم. یکتا یکی از دلایل اصلی عدم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نساجی را افزایش حجم واردات دانست و افزود: زمانی که یک محصول از چین یا ترکیه وارد کشور می‌شود نه تنها حقوق گمرکی پرداخت نمی‌کند بلکه از طرف کشور متبوع خود شامل معافیت‌هایی بابت صادرات هم می‌شود که این امر باعث می‌‌شود تا قیمت تمام شده کالاها برای این کشورها ارزان تمام شود؛ اما در ایران وضع به‌گونه‌ای دیگر است.
 دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به اینکه حدود 3 تا 5 درصد بازار پوشاک ایران در اختیار برندها و مابقی در اختیار اجناس وارداتی قرار دارد، اظهار کرد: در ایران هر مغازه‌دار خود یک واردکننده است در حالی که چنین سیستم وارداتی در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود. در این شرایط تولیدکنندگان زیر پله‌ای هم با فعالیت‌های خود اطمینان به محصول داخلی را با ابهاماتی روبه‌رو ساخته‌اند. وی در ادامه گفت: در ایران شاید بیشتر از 100 واحد تولیدی خوب در بخش پوشاک وجود نداشته باشد ولی 20 تا 30 هزار واحد زیر پله‌ای در کشور فعالیت می‌کنند که به هیچ تعهدی پایبند نیستند و فقط منافع خود را دنبال می‌کنند. حتی متاسفانه باید بگویم بسیاری از محصولاتی که در مغازه‌ها به نام برند خارجی فروخته می‌شود ساخت داخل هستند. یکتا تصریح کرد: در حوزه پوشاک به غیراز دو یا سه برند شناخته شده اصلا هیچ برندی نمایندگی در ایران ندارد. در حالی که با مشاهده بازار، حدود 90 نمایندگی «زارا» در نقاط مختلف کشور دیده می‌شود. البته این عضو فعال در صنعت نساجی با انتقاد از اینکه سازمان تعزیرات اصلا به مغازه‌هایی که پوشاک خارجی عرضه می‌کنند نظارت کافی ندارد، گفت: بزرگ‌ترین مانع برندسازی محصولات پوشاک در کشور نهادهای نظارتی هستند که با اقدامات خود مشکلاتی را برای تولیدکنندگان به وجود می‌آوردند. وی با اشاره به اینکه مسوولان در درجه نخست باید تدبیری برای تولیدکنندگان داخلی که درگیر قاچاق هستند اتخاذ کنند، گفت: واردات قاچاق باید سازماندهی شود البته نیازی به بسته شدن مرزها نیست بلکه می‌توان با ثبت اطلاعات هر پوشاک وارداتی به کشور از طریق تولیدکنندگان آنها در گمرکات نظارت لازم را مدیریت حجم واردات پوشاک انجام داد.  دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با این اعتقاد که در این صورت بازرسان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان به راحتی می‌توانند کنترل‌های لازم را برای مدیریت کالاهای قاچاق در کشور انجام دهند، اضافه کرد: سازماندهی واردات یک قدم مهم برای تقویت رقابت تولیدکنندگان داخلی است، البته خوشبختانه وزارت صنعت، معدن و تجارت متوجه این موضوع شده و طی جلساتی با فعالان صنعت نساجی و گمرکات در صدد مدیریت ورود کالاها و جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کشور شده است.