Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

تاریخ خبر : 94/06/10

یکی از پتانسیل‌ها بکر صنعت پوشاک کشور سرمایه‌گذاری در لباس محلی است. پوشاکی که امروزه به‌صورت کاملا سنتی تولید می‌شود می‌تواند در ساختار صنعتی و با هزینه‌های تمام شده بسیار پایین‌تر تولید شود. 
ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی خود همواره در میان کشور‌های خاورمیانه و خاور دور جایگاه خاصی داشته و دارد. کشور کهنسال ما از آغاز در کشمکش‌های جهان حضور داشته است، از این رو بسیاری از مظاهر فرهنگی ایران با کشورهای دیگر جهان در تعامل بوده‌است. یکی از مهم‌ترین این مظاهر فرهنگی و تمدنی پوشاک و نحوه پوشش در ایران است. مقوله‌ای که دستخوش تغییر و تحولات بزرگی تاکنون شده است و وسعت فوق‌العاده آن جستار و پژوهش‌های فراوانی را می‌طلبد که از نگاه اقتصادی به‌عنوان یک فرصت ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری در تولید و عرضه انبوه در بازار‌های داخلی و خارجی محسوب می‌شود.
تنوع بی‌نظیر پوشاک اقوام ایرانی، آگاهی از چگونگی تحولات پوشاک و پوشش در اقشار و حتی ادیان مختلف ایرانی و بررسی مد روز و به طور کلی تأثیر و تأثر این مهم می‌تواند شیوه‌های احیا و کاربرد‌های اقتصادی آن را نمایان کند، امری که پیش از این کمتر به آن توجه شده است. در ادامه به برخی از جنبه‌های اقتصادی و سود‌آوری پوشاک بومی ومحلی کشور که از تنوع بی‌نظیری برخوردار است اشاره می‌کنیم. موضوعی که می‌تواند الگوهایی برای سرمایه‌گذاری موثر در حوزه‌های خاصی از صنعت پوشاک باشد که کمتر به آن توجه شده است.
ابزاری برای جذب گردشگران خارجی
معرفی تاریخ پوشاک ایران زمین، شناساندن پوشاک و نوع پوشاک اقوام این کشور همراه با اطلاعات به روز شده این صنعت در کنار معرفی فرهنگ غنی و پتانسیل‌های سرشار موجود، جاذبه‌ای خاص برای گردشگران داخلی و خارجی ایجاد می‌کند که بالطبع از انزوا خارج شدن این صنعت در کشور، جذب گردشگر و افزایش میزان خرید آنها، حفظ و توسعه فرهنگی و اقتصادی و حتی صادرات را نیز به همراه خواهد داشت. معرفی یک محصول فرهنگی، اقتصادی و گردشگری که می‌تواند توجه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را جلب کند تا نمایش و شهرتی جهانی برای ایران به ارمغان بیاورد.
هرچند در بسیاری از برنامه‌ریزی‌های دولتی و خصوصی سعی در مدرن جلوه دادن جامعه ایران برای گردشگران خارجی می‌شود، تجربه نشان داده آنچه برای گردشگران خارجی اهمیت دارد دیدن چیزهایی است که تا پیش از آن امکان رویارویی با آن را نداشته‌اند. دیدن تصویری مدرن هر چند برای گردشگران داخلی در اولویت اول قرار دارد اما گردشگران خارجی بیش از هر چیز به دنبال فضاهای بکر و دست‌نیافتنی‌ هستند سفر گردشگران به مناطق گوناگون به منزله شناخت مقصد، تفریح، خرید و پرکردن اوقات فراغت است. آشنایی نزدیک با مردمان مقصد مورد نظر، آداب و رسوم، فرهنگ وسنن آنان بی‌شک بسیار جذاب و خاطره‌ای تکرار نشدنی خواهد بود. آشنایی با لباس اقوام محلی ایرانی و المان‌های به‌خصوص آنها و حتی امکان پوشیدن و عکاسی و خرید احتمالی به شمار گردشگران می‌افزاید و رونق اقتصادی و فرهنگی منطقه مورد بازدید را در پی خواهد داشت.
تولید صنعتی در خدمت محصولی کاملا سنتی
تولیدپوشاک بومی یا پوشاک الهام گرفته از لباس‌های محلی اقوام مختلف ایرانی یکی از پتانسیل‌هایی است که به سادگی می‌تواند جای خود را در بازار صنایع دستی کشور باز کند. در سال‌های اخیر شرکت‌های معدودی در سطح نه‌چندان وسیع سعی در جای دادن آن در سبد خرید خانوار‌های ایرانی داشته‌اند، پوشاکی که بیشتر در تعریف مجلسی جای گرفته و با قیمت‌های بسیار بالا به مشتریان خاص عرضه می‌شود. از این رو یکی از پتانسیل‌ها بکر صنعت پوشاک کشور سرمایه‌گذاری در این بخش است پوشاکی که امروزه به‌صورت کاملا سنتی تولید می‌شود می‌تواند در ساختار صنعتی و با هزینه‌های تمام شده بسیار پایین‌تر تولید شود.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دریک آنلاین، بنابراین مشتریان بیشتری هم به دلیل مزیت‌های قیمتی متقاضی آن خواهند بود. این یک پیشنهاد مشخص برای سرمایه‌گذاران خوش فکر و عاشق ریسک است.

1
تاریخ: سه شنبه 10 شهریور 1394