Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رکود اقتصادی ناشی از تحریم‌ها در چند سال اخیر فشار زیادی به بازار پوشاک و نساجی وارد کرد، در حدی که بسیاری از واحدهای تولیدی فعال در این صنعت تعطیل شدند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، بازار پوشاک و نساجی همواره مورد هجوم البسه‌های وارداتی بودند. افزایش قاچاق آنها به کشور پس از شدت یافتن تحریم‌ها نیز ضربه شدیدی به تولید داخلی این صنعت وارد کرد.

برای پیشگیری از ادامه این وضع، سازمان‌های ذی‌ربط برنامه‌های مستمری را پیگیری کردند که نتیجه آن به برنامه نصب برچسب شناسه کالا بر روی البسه واردات رسمی منتهی شده است.

این طرح که بنا به گفته مجتبی فراهانی معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار بود از ابتدای آبان ماه امسال اجرایی شود، به استناد ماده (13) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جهت حمایت از تولیدات داخلی، جلوگیری از تضییع حقوق مصرف کنندگان، مبارزه با سودجویان و فرصت‌طلبان عرضه‌کننده پوشاک قاچاق و ساماندهی بازار صنعت پوشاک، واردکنندگان پوشاک را ملزم به الصاق برچسب شناسه کالا (جی اس 1) بر روی البسه وارداتی تا شش ماه پس از آن می‌کند.

آبان ماه به پایان رسیده اما این طرح هنوز عملیاتی نشده است. در زمان شروع طرح شبنم نیز اشتیاق‌ها برای سر و سامان گرفتن واردات زیاد بود، اما پس از گذشت مدتی از اجرای این طرح ضعف‌های آن مشخص شد و به حدی رسید که محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت و معدن و تجارت به اشکالات متعدد آن استناد و طرح مورد نظر را حذف کرد.

با توجه به اینکه تعداد البسه‌های وارداتی کم نیست، الصاق برچسب شناسه کالا نیز ممکن است آینده‌ای شبیه به طرح شبنم داشته باشد.

تعطیلی و کاهش ظرفیت تولید کارگاه‌های تولید پوشاک

رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان در این‌باره به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: از آنجا که کشور ما خود تولیدکننده پوشاک است، ورود این کالا از هر راهی اعم از قاچاق تا واردات با برگ سبز این کالا، زمینه بیکاری را فراهم می‌کند.

جواد درودیان با اشاره به رکود موجود در بازار پوشاک و همچنین ورود بی‌رویه این کالا، عنوان کرد: وضعیت موجود باعث تعطیلی کارگاه‌های کوچک شده و کارگاه‌های بزرگ‌تر نیز از 20 تا 25 درصد ظرفیت خود برای تولید استفاده می‌کنند.

نواقص طرح شبنم تکرار نمی‌شود

رئیس مرکز اصناف و بازرگانان ایران با اشاره به اینکه همه فروشندگان پوشاک در آینده باید بر اساس شناسه و کد رهگیری کالاهای خود را عرضه کنند، عنوان کرد: این طرح توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی و تصویب شده و مراحل آن در حال انجام است.

یدالله صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا در رابطه با تاخیر در اجرای این طرح گفت: قرار بود این طرح از اول آبان اجرایی شود، اما مراحل کارشناسی آن بیش از زمان پیش‌بینی شده به طول انجامید.

وی تاکید کرد: اکنون مراحل کارشناسی طرح کد رهگیری و شناسه کالا به پایان رسیده، اما باید به تایید هیات دولت نیز برسد.

صادقی در پاسخ به اینکه با توجه به سرانجام طرح شبنم و تشابه آن با این طرح، کد رهگیری و شناسه کالا چقدر می‌تواند موفق باشد، اظهار کرد: طراحی و مهندسی این طرح توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک انجام شده و من تنها می‌دانم که با استفاده از تجربه‌ها و سوابق طرح‌های گذشته و همچنین رفع عیوب آنها، این کد شناسه رهگیری را تدوین کرده‌ و تا حدود زیادی عیب‌های طرح شبنم را در این طرح جدید برطرف کرده‌اند.

وی با تاکید برای اینکه ممکن است لازم نباشد بر روی تک تک البسه‌ها برچسب کد رهگیری نصب شود، گفت: این طرح در سطوح مختلف قابل اجراست و واردکننده را ملزم می‌کند از مبادی قانونی واردات خود را انجام دهد.رئیس مرکز اصناف و بازرگانان ایران عنوان کرد: در گمرک این شناسه از طریق سیستم سامانه‌ای که برای آن طراحی شده است، قابلت نصب در زمان حمل‌و‌نقل را دارد و از طریق این کد می‌توان آن‌ها را در انبارها کنترل و رهگیری کرد.

تاریخ: سه شنبه 3 آذر 1394