بر اساس اعلام رایزن بازرگانی ایران در بغدا ، بانک پارسیان شعبه بغداد برای نقل و انتقال ارز از عراق به ایران و بالعکس ، با نرخ بازار آزاد ارز اعلام آمادگی نموده است .

رئیس شعبه : امیر جاویدان

تلفن همراه :07702672988

فکس : 0096417191964

ایمیل :parsian4001@parsian-bank.ir

 

بانک پارسيان شعبه بغداد

ضوابط صدور ضمانتنامه:
1- رعايت قوانين و مقررات بانک مرکزي عراق و مقررات متحد الشکل ضمانتنامه هاي عند المطالبه (URDG758) و دستور العمل هاي بانک پارسيان الزامي است.
2- با دريافت تقاضاي صدور ضمانتنامه، نهايت دقت و توجه نسبت به شخصيت متقاضي، صلاحيت فني و توانايي مالي و مناسبتي که اين عوامل با موضوع و مبلغ ضمانتنامه دارند مبذول شده و در صورت ملاحظه هرگونه عدم تناسبي، از صدور ضمانتنامه درخواستي خودداري خواهد شد.
3- از قبول درخواست يک مشتري جهت صدور ضمانت نامه به نام يک شخص ديگر خودداري شده و تقاضاي صدور ضمانتنامه فقط به نام خود ضمانت خواه پذيرفته شده و مورد بررسي و اتخاذ تصميم واقع مي گردد.
4- ضمانتنامه بانکي براي اشخاص حقيقي در مقابل اشخاص حقيقي ديگر و يا براي اشخاص حقيقي و حقوقي در مقابل اشخاص حقوقي خصوصي ديگر صادر نمي شود.
5- ميزان سپرده نقدي و انواع وثايق لازم جهت صدور ضمانتنامه در چارچوب دستور العملي که در ادامه اعلام خواهد شد، توسط مراجع اعتباري بانک و براساس ميزان شناخت و اطميناني که نسبت به مشتريان مختلف وجود دارد، تعيين مي گردد که بايد قبل از صدور ضمانتنامه توسط متقاضي تامين گردد.
6- تکميل فرم (( تقاضاي صدور ضمانتنامه)) فقط بايستي توسط خود ضمانتخواه (مضمون عنه) انجام پذيرد.
7- مشترياني که داراي حسابهايي با گردش مناسب نزد بانک پارسيان باشند در اولويت ارائه خدمات از جمله صدور ضمانتنامه ها قرار خواهند گردد.
وثايق و تضمينات قابل قبول جهت صدور ضمانتنامه:
ضمانتنامه در مقابل يک يا ترکيبي از انواع وثايق به شرح ذيل صادر خواهد شد:
1- وجه نقد
2- سپرده سرمايه گذاري مدتدار
3- سفته با امضاي معتبر
4- اموال غير منقول
5- اموال منقول مانند کشتي و هواپيما
6- ضمانتنامه بانکهاي معتبر داخلي و خارجي
7- اوراق مشارکت دولتي
حداقل ميزان وثايق به شرح ذيل مي باشد:
1- حداقل 10 درصد مبلغ ضمانتنامه و يا ظهرنويسي بصورت وجه نقد و بابت بقيه آن از يک و يا ترکيبي از انواع وثايق اشاره شده در بالا.
2- سفته با دو امضاي معتبر حداقل معادل 120 درصد بقيه مبلغ ضمانتنامه يا ظهرنويسي.
3- اموال غير منقول و منقول معادل 150 درصد بقيه مبلغ ضمانتنامه يا ظهرنويسي.
4- ضمانتنامه هاي مربوط به شرکت در مناقصه و مزايده از پرداخت وثيقه نقدي اشاره شده در بند 1 قابل چشم پوشي هستند و درصدهاي مذکور در بند 2 و 3 از نسبت به کل مبلغ ضمانتنامه محاسبه خواهد شد.
انواع ضمانتنامه هاي بانکي قابل صدور:
1- ضمانتنامه شرکت در مناقصه و مزايده (TENDER AND AUCTION GUARANTEE)
2- ضمانتنامه حسن انجام کار (GOOD PERFORMANCE GUARANTEE)
3- ضمانتنامه پيش پرداخت (ADVANCE PAYMENT GUARANTEE)
4- ضمانتنامه استرداد کسور وجه الضمان (RETENTION MONEY GUARANTEE)
5- ضمانتنامه گمرکي (CUSTOMS GUARANTEE)
ضوابط مدت وتمديد ضمانتنامه:
1. مدت ضمانتنامه هاي شرکت در مناقصه و مزايده سه ماه بوده و اين مدت بنا به درخواست ذينفع حداکثر تا سه ماه ديگر قابل تمديد مي باشد.
2. ســـاير ضـــمانتنامه ها حداکثر به مدت يکسـال صـــــادر و عند اللزوم تا اتمام قرارداد يا به درخواست ذينفع و با رعايت مقررات و مفاد ضـمانتنامه، ضمانتنامه قابـل تمديد مي باشد.
تقليل مبلغ ضمانتنامه:
مبلغ ضمانتنامه طبق درخواست مضمون له قابل تقليل مي باشد و بانک به محض دريافت درخواست کتبي مضمون له مبني بر تقليل ضمانتنامه، نسبت به صدور تقليل و ارسال تقليل نامه جهت اطلاع ذينفع و ضمانتخواه اقدام مي نمايد.
کارمزد ضمانتنامه:
کارمزد صدور و تمديد ضمانتنامه ها براساس دستور العملهاي بانک پارسيان و پس از کسر وثيقه وجه نقد و متناسب با ترکيب وثايق، نوع و مبلغ ضمانتنامه محاسبه و اخذ مي شود.
1. چنانچه ضمانتنامه اي براي مدت کمتر از يکماه، صادر و يا تمديد گردد، کارمزد براي مدت يکماه (30 روز) محاسبه و اخذ مي گردد.
2. احتساب روز صدور و سررسيد در تعيين مدت ضمانتنامه و محاسبه کارمزد الزامي است لذا هر دو روز صدور و سررسيد ملاک عمل خواهد بود.
ابطال ضمانتنامه:
ابطال ضمانتنامه در حالتهاي زير امکان پذير است:
1- انقضاء سررسيد ضمانتنامه و عدم درخواست تمديد آن توسط ذينفع.
2- ارائه لاشه ضمانتنامه به انضمام نامه کتبي ذينفع مبني بر ابطال.
در هر حال پس از ابطال ضمانتنامه، موضوع کتباً به اطلاع طرفين ضمانتنامه رسيده و سپرده نقدي و وثايق آن به مشتري مسترد مي گردد.
بانک پارسيان قادر به گشايش انواع اعتبارات اسنادي با رعايت مقررات بانک مرکزي عراق و UCP600 و دستور العمل هاي خود براي واردات و صادرات کالا و خدمات از کشور عراق مي باشد. در خصوص وثايق مطابق شرايطي که در بالا ارائه شد اقدام مي گردد و حداقل مبلغ پيش دريافت 10 درصد و مابقي با اخذ يک وثيقه يا ترکيبي از وثايق صورت مي گيرد.
انواع اعتبارات اسنادي که بانک پارسيان شعبه بغداد تمايل به انجام آن دارد:
1- اعتبار اسنادي غير قابل برگشت (IRREVOCABLE DOCUMENTARY CREDIT)
2- اعتبار اسنادي برگشت پذير ناپذير تاييد شده (CONFIRMED IRREVOCABLE DOCUMENTARY)
3- اعتبار اسنادي با پرداخت ديداري (DOCUMANTARY CREDIT WITH SIGHT PAYMENT)
4- اعتبار اسنادي با پرداخت مدتدار (DOCUMENTARY CREDIT WITH DEFERRED PAYMENT)
5- اعتبار اسنادي با پرداخت قبولي (DOCUMENTARY CERDIT WITH NEGOTIATION PAYMENT)
6- اعتبار اسنادي با پرداخت از طريق معامله (DOCUMENTARY CREDIT WITH NEGOTIATION PAYMENT)
7- اعتبار اسنادي اتکايي (BACK TO BACK DOCUMENTARY CREDIT)
8- اعتبار اسنادي متقابل (COUNTER DOCUMENTARY CREDIT)
9- اعتبار اسنادي فعال (OPERATIVE DOCUMENTARY CERDIT)
10- اعتبار اسنادي غير فعال (NON OPERATIVEDOCUMENTARY CREDIT)
11- اعتبار اسنادي گردان (REVOLVING DOCUMENTARY CREDIT)
12- اعتبار اسنادي قابل انتقال (TRANSFERABLE DOCUMENTARY CREDIT)
13- اعتبار اسنادي غير قابل انتقال (NON TRANSFERABLE DOCUMENTARY CREDIT)
14- اعتبار اسنادي با عبارت قرمز (RED CLAUSE DOCUMENTARY CREDIT)
15- اعتبار اسنادي مستقيم يا تک بانکي (HAND-ON DOCUMENTARY CREDIT)\
16- اعتبار اسنادي ضمانتي (STAND - BY DOCUMENTARY CREDIT)
17- اعتبار اسنادي ترانزيت (TRANSIT DOCUMENTARY CREDIT)
18- اعتبار اسنادي صادراتي (EXPORTATION DOCUMENTARY CREDIT)
19- اعتبار اسنادي قابل معامله نزد هر بانکي (NEGOTIABLE DOCUMENTARY CREDIT NEAR ANY BANK)
مدارک مورد نياز براي گشايش اعتبار اسنادي:
1- اخذ کارت بازرگاني صادره از اتاق بازرگاني کشور عراق از متقاضي گشايش اعتبار اسنادي
2- اخذ پيش فاکتور (proforma invoice) که به تاييد نهادهاي ذيربط در کشور عراق رسيده باشد.
3- تنظيم قرارداد با متقاضي گشايش اعتبار اسنادي
4- اخذ تعهد نامه ورود، ترخيص و ارائه برگ ترخيص کالاي خريداري شده از خارج
5- تکميل فرم تقاضاي گشايش اعتبار اسنادي
6- اخذ نامه پذيرش بازرسي کالا در مبدا براي کالاهاي مشمول استاندارد
حداقل اسنادي که حين مبادله و قبل از ظهرنويسي اسنادي مورد نياز است:
1- سياهه تجاري (Commercial Invoice)
2- گواهي بسته بندي (Packing List)
3- بارنامه (Bill of Lading)
4- گواهي مبداء (Certificate of Origin) که به تاييد سفارت عراق در تهران رسيده باشد.
5- گواهي بيمه (Certificate of Insurance)
6- گواهي انطباق کالا از شرکتهاي بازرسي کالا (Certificate of Compliance) و يا گواهي بازرسي کالا (Certificate of Inspection)
7- گواهي بهداشت براي مواد غذايي
در پوشش اعتبار (Bank-To-Bank Reimbursement Arrangement) نيز رعايت مقررات بانک مرکزي عراق و URR725 و دستور العملهاي بانک پارسيان الزامي مي باشد.