Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

توجه به تولید اشتغال زا، ایجاد شرایط کارآفرینی، مشخص کردن شاخص‌های بهره وری و اصلاح نظام بانکی لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است.

حسین راغفر - عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) و کارشناس امور اقتصادی - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: دولت باید شاخص‌های بهره‌وری را مشخص کند و در راستای تحقق آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

وی گفت:‌در راستای اهمیت تولید محوری در اقتصاد مقاومتی ابتدا با نوع تولید مشخص شود در این مقطع تولید صنعتی باید مورد توجه قرار بگیرد تولیدی که اشتغالزا باشد زیرا در شرایط کنونی کشور نسبت به سایر موارد تولید اهمیت بیشتری دارد. بهره وری در تمام عنوان‌هایی که تحت حمایت دولت قرار می گیرد باید مورد توجه باشد. دولت ابتدا باید برای فعالیت‌های اقتصادی شاخص‌هایی را مشخص کند و دسترسی به این شاخص‌ها را هدف خود قرار دهد.

راغفر در ادامه با بیان اینکه شاخص‌های بهره وری در تمام سیاست‌های ابلاغی به دولت مورد تاکید قرار گرفته است گفت: دولت باید اقدامات موثر برای ارتقا بهره وری را انجام دهد.دولت می‌تواند با بررسی کشورهایی که شاخص‌های صنعتی پیشرفته‌ای دارند این شاخص‌ها را مشخص کند و هدف گذاری انجام دهد.

این کارشناس امور اقتصادی در ادامه اظهار کرد: مساله حساس بیکاری در جامعه باید سریعا توسط دولت مورد بازبینی و حل قرار بگیرد حمایت از صنایع اشتغالزا و جذب نیروی تحصیلکرده جوان مهمترین اولویت حل مسائل در اقتصاد امروز جامعه است.

وی در ادامه افزود: کارآفرینی یکی از موارد عمده اشتغالزایی است کسانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند و ایده‌های خوبی برای کار دارند اما سرمایه‌های اقتصادی لازم برای ایجاد بنگاه اقتصادی ندارند اگر تحت حمایت دولت قرار بگیرند، علاوه بر اشتغالزایی موجب ایجاد و نگهداری ثروت در جامعه می‌شوند.

راغفر گفت: برای این که شرایط تولید با بهره وری بالا به وجود بیاید نیاز است نظام بانکی کشور اصلاح شود در چارچوب مناسبات اقتصادی کشور رشد قارچ گونه‌ فساد در نظام بانکی و پولی کشور موجب ایجاد مشکلات فراوانی شده است. ساماندهی و اصلاحات عمیق و ریشه‌ای در نظام بانکی کشور لازمه رشد تولید است.

این کارشناس امور اقتصادی گفت:‌نهادهای نظامی و انتظامی باید از دخالت در امور بانکی پرهیز کنند و اجازه بدهند این نهادها با تکیه بر مبنای علمی اقتصادی به انجام فعالیت بپردازند.

1
تاریخ: دوشنبه 23 تیر 1393