Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

عضو هیأت مدیره خانه صنعت ایران با تشریح جزئیات جلسه دیروز کمیسیون صنایع مجلس با وزرای صنعت و اقتصاد، رئیس‌ کل بانک مرکزی و مدیران بانک‌ها و بخش خصوصی، گفت: در این جلسه بر تعیین تکلیف سریع مشکل مابه‌التفاوت نرخ ارز صنایع تأکید شد.

 

  •  

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس دولت در روز یکشنبه هفته جاری اقدام به انتشار بسته‌ای کرد که بر اساس آن تلاش شده تا برنامه‌های کلان دولت به منظور خروج غیرتورمی از رکود تشریح شود. بر همین اساس،‌ روز گذشته مقامات ارشد اقتصادی دولت با حضور در کمیسیون صنایع مجلس به بحث و بررسی راهکارهای موجود به منظور دستیابی به این هدف پرداختند؛ راهکارهایی که بخش عمده آن در بسته دولت مورد اشاره قرار گرفته اما آنگونه که در همین بسته نیز تأکید شده باید از سوی کارشناسان و دست‌اندرکاران به صورت دقیق‌تر و جزئی‌تر مورد بررسی قرار بگیرد.

آرمان خالقی در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون صنایع مجلس با مسئولان دولتی و بخش خصوصی برای بررسی مشکلات بخش تولید، اظهار داشت: در این جلسه مسائلی در مورد سیاست‌های پولی و بانکی دولت مطرح شد و در این مورد که سیاست‌های بانکی چطور باید به نفع بخش تولید تدوین شوند و مشکلات بانکی چگونه برطرف می‌شوند، نیز مسائلی مورد بحث قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این جلسه که مدیران عامل بانک‌های ملی، صادرات، پاسارگاد و همچنین رئیس سازمان امور مالیاتی نیز حضور داشتند، در مورد راهکارهای برون‌رفت از رکود تورمی مسائلی مطرح و قرار شد این جلسات ادامه داشته باشد و کارگروه‌هایی برای کارشناسی بیشتر مسائل تشکیل شود.

خالقی تصریح کرد: در جلسه دیروز دو موضوع به عنوان مشکل اصلی بخش تولید مطرح شد که یکی از آنها در مورد چگونگی جذب منابع صندوق توسعه ملی و میزان جذب و دلیل عدم استقبال تولید‌کنندگان از این منابع بود.

وی ادامه داد: مسئله دیگر نیز در مورد مشکلات بانکی و انتظار تولید‌کنندگان از سیستم بانکی بود و موضوعاتی مبنی بر اینکه بانک‌ها نتوانسته‌اند انتظارات تولید را برآورده کنند، مطرح شد.

وی با بیان اینکه در این جلسه مدیران بانکی از محدودیت منابع مالی صحبت کردند، گفت: در حال حاضر بخش تولید با معوقات بانکی روبرو است و توان مالی لازم برای پرداخت این معوقات را ندارد که این موضوع در جلسه روز گذشته مورد بحث قرار گرفت.

عضو هیأت مدیره خانه صنعت با اشاره به طرح موضوع بدهی ارزی تولید‌کنندگان در جلسه روز گذشته کمیسیون صنایع مجلس، گفت: بخش تولید در گذشته، تسهیلات ارزی را از دولت دریافت کرده ولی به دلیل مسائل خارج از اختیارش، با افزایش قابل توجه این بدهی ارزی روبرو شده است که قابل پرداخت نیست.

وی ادامه داد: در جلسه روز گذشته تأکید شد که برای حل این مشکل یک راه‌ حل قطعی و سریع توسط دولت و مجلس مشخص شود و واحد‌های تولیدی از بلاتکلیفی در این مورد نجات پیدا کنند.

خالقی با بیان اینکه در جلسه روز گذشته مجلس، در مورد دلیل عدم جذب مناسب منابع صندوق توسعه ملی توسط بخش تولید بحث‌هایی مطرح شد، گفت: در شرایطی که نرخ ارز افزایش می‌یابد و کسی پاسخگو نیست، تولید‌کنندگان برای دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی ریسک نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر تولید‌کنندگان بخواهند از بانک‌های خارجی وام بگیرند، برای آنها ارزانتر از صندوق توسعه ملی تمام می‌شود، زیرا نرخ سود در بانک‌های خارجی عبارت است از نرخ لایبور 4 درصدی به اضافه نیم، یک یا دو درصد، در حالی که نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی در ایران 6 یا 7 درصد است و علاوه بر این، ریسک بالایی در دریافت این تسهیلات نیز وجود دارد

تاریخ: یکشنبه 29 تیر 1393