Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

نایب رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: صادرکننده با توجه به وضعیت نرخ ارز، قدرت ریسک‌پذیری برای دریافت تسهیلات را ندارد و نمی‌داند تسهیلاتی که الان دریافت می‌کند، را تا سال آینده با چه نرخی باید برگرداند، از آن طرف بانک‌ها تسهیلات ریالی نمی‌دهند.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: مشکل صادرکنندگان در دریافت تسهیلات ارزی با تخفیف یک تا 2 درصدی حل نمی شود، چرا که نرخ تسهیلات از 12 تا 17 درصد متغیر است و با هزینه‌ای که بانک‌ها محاسبه می‌کنند، تا 18 درصد هم می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه هزینه پول برای بانک‌ها هم بالاست، افزود: ارائه تسهیلات ارزی برای صادرکنندگان همواره وجود داشته ، اما صادرکننده با توجه به وضعیت موجود و بالا و پائین شدن نرخ ارز، قدرت ریسک‌پذیری برای دریافت تسهیلات را ندارد و نمی‌داند تسهیلاتی که الان دریافت می‌کند، را تا سال آینده با چه نرخی باید برگرداند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به این نکته اشاره کرد که قبل از تحریم‌ها صادرکننده با پیش‌فروشی که از طریق گشایش خطوط اعتباری LC انجام می‌داد، می‌توانست برنامه‌ریزی کند، تا پول خود را دریافت و با سودی اندک تسهیلات ارزی بانکی را تسویه کند، اما اکنون به دلیل تحریم‌ها این امر امکان‌پذیر نیست و آنهایی که در گذشته تسهیلات ارزی گرفتند برای تبدیل نرخ ارز با مشکل مواجه شده‌اند و توان پرداخت ندارند.

وی افزود: متاسفانه بانک توسعه صادرات تسهیلات ریالی که مورد نیاز صادرکنندگان است را یا نمی‌دهد و یا سقف آن محدود و اندک است که عملا کارایی لازم را برای صادرکننده ندارد.

به گزارش فارس، برای رونق گرفتن صادرات طی یک ماه اخیر صحبت از تخفیف یک تا دو درصدی در ارائه تسهیلات ریالی و ارزی به میان آمد. نسخه‌ای که به اعتقاد بسیاری از کارسناسان این حوزه دردی از صادرکنندگان دوا نمی‌کند.

 

تاریخ: سه شنبه 31 تیر 1393