Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

نایب رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: ثبت سفارش واردات حذف نمی‌شود بلکه مجوزهای لازم برای ثبت سفارش بر اساس خوداظهاری وارد کننده بوده و هنگام خروج کالا از گمرک درخواست می‌شود.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به اینکه از یک طرف گمرک از حذف ثبت سفارش خبر می‌دهد و از طرف دیگر سازمان توسعه تجارت در این زمینه سکوت اختیار کرده، گفت: هفته گذشته جلسه‌ای را با رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد مشکلات پیش‌رو از جمله ثبت سفارش داشتیم که عنوان کردند دیگر نیازی به اخذ مجوزهای مختلف از جمله مجوز بهداشت مانند صنایع غذایی دارویی هنگام ثبت سفارش نیست بلکه بنا را بر خود اظهاری وارد کننده می‌گذارند.

وی در مورد جزئیات موضوع گفت: روال به اینگونه خواهد بود که وارد کننده هنگام مراجعه به سایت طی دو مرحله تائید می‌کند که تمامی مجوزهای لازم برای ورود کالا را دارد و به گونه‌ای مسئولیت را بر عهده وارد کننده گذاشته‌اند.

به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات، فرد وارد کننده هنگام خروج از گمرک باید تمامی مجوزهای لازم را تهیه و ارائه کند.

به اعتقاد لاهوتی این روند کار مسئولیت پذیری بازرگانان را بالا می‌برد به شرط آنکه گمرک مجوز جدیدی را برای خود ایجاد نکند و همان مجوزهای مندرج در سایت سازمان توسعه تجارت را از فرد وارد کننده مطالبه کند چرا که تجربه نشان داده وقتی کار به بخش خصوصی واگذار می‌شود تمام تقصیرها نیز بر گردن این بخش می‌افتد.

به گزارش فارس، طی چند ماه گذشته، نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت از حذف ثبت سفارش برای کاهش بروکراسی‌های اداری و سرعت در مبادلات تجاری خبر داد که اما و اگرهایی را در پی داشت. هفته گذشته نیز معاون فنی گمرک جمهوری اسلامی از اجرایی شدن حذف ثبت سفارش از 11 مردادماه خبر داد،اما سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی موضوع سکوت اختیار کرد و تلاش خبرنگار فارس برای مصاحبه با مسئولان امر به جایی نرسید.

 

تاریخ: دوشنبه 13 مرداد 1393