Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

خبرگزاری تسنیم: نایب رییس کنفدراسیون‌ صادرات بسته خروج از رکود غیرتورمی را کامل دانست و گفت: در این بسته معضلات بخش اقتصادی به درستی آسیب شناسی شده اما اجرای برخی از بندها نیاز به زمان بیش‌تری دارد.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: اجرای برخی از بندها همچون حمل‌و‌نقل ریلی و دریایی زمان بیش‌تری نسبت به زمان اعلامی نیاز دارد و این بسته به عنوان بسته کوتاه مدت برای عبور از بحران اقتصادی فعلی تدوین شده است.

وی با بیان این که این بسته کوتاه‌ترین و سریع‌ترین راه است، ادامه داد: در مسائل ساختاری که نیاز به اصلاح برخی از موارد است زمان بیش‌تری صرف خواهد شد.

لاهوتی بیان کرد: این بسته صادرات محور تدوین شده که اصلاح و سرمایه‌گذاری بیش‌تر در بخش صادرات را می‌طلبد و از سوی دیگر قوانینی که آنچنان در اجرا به آن‌ها توجه نشده است در این برنامه از آن‌ها دوباره یاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: روند قیمت‌گذاری از سوی دولت باید کم رنگ شود که این موضوع سوالی مبنی بر این که آیا دولت قیمت‌گذاری خودرو را نیز رها می کند؟ را به میان می‌آورد، از سوی دیگر در این بسته به معدن و کشاورزی که 14 درصد صادرات غیر نفتی را شامل می‌شود، توجهی نشده است.

لاهوتی با اشاره به این که برای اوراق مشارکت و سپرده بانکی مالیاتی دریافت نشده و این در حالی است که تولید شامل مالیات می‌‌شود، افزود: در چند روز گذشته خبری مبنی بر ارائه لایحه‌ای به صحن علنی مجلس منتشر شد که باعث ایجاد سوال که چرا دولت و مجلس یک بسته ارائه نکرده‌اند را ایجاد می‌کند.

نایب رییس کنفدراسیون‌ صادرات بیان کرد: بازارهای صادراتی در 5 سال گذشته تنوع خود را از دست داده و تنها محدود به چند کشور همسایه شده است که این موضوع نشات گرفته از تحریم، عدم مراودات تجاری و عدم اجرای درست وظایف از سوی رایزن‌های بازرگانی است.

وی ادامه داد: از دیگر دلایلی که می‌توان در رابطه با کاهش بازار صادراتی به آن اشاره کرد، عدم حضور تجار در نمایشگاه‌های بین المللی در پی عدم حمایت دولت و پرداخت جایزه های صادراتی است.

لاهوتی با اشاره به این که همچنان بازیگر اصلی اقتصاد نفت است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که تولیدات رقابتی ، دستیابی به بازارهای هدف امکان پذیر و رفع سیستم بانکی برطرف نشود نفت نمی تواند از اقتصاد کشور خارج شود.

تاریخ: یکشنبه 19 مرداد 1393