Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

نایب رئیس کنفدراسیون صادرات معتقد است باید حساب بانک توسعه صادرات را از بقیه بانک‌ها جدا کرد چرا که با افزایش نرخ تسهیلات صادرادتی از ۱۲ به ۲۲ درصد عملاً قیمت تمام شده صادرات بالا رفته و امکان رقابت با کشورهای دیگر را نداریم.

به گزارش عیارآنلاین، محمد لاهوتی در گفت‌وگویی اظهار داشت: فلسفه ایجاد بانک توسعه صادرات ارائه تسهیلات ویژه به صادرکنندگان و تولیدکنندگانی است که محصولاتشان را صادر می‌کنند.

وی افزود: پیش از این تا اواخر تیرماه این بانک در قالب دو نوع قرارداد به صادرکنندگان تسهیلات ارائه می‌داد که در نوع اول تولیدکنندگان صادراتی می‌توانستند تسهیلات ۶ ماهه با سود ۱۲ درصد دریافت کنند که پس از ۳ ماه تنفس در قالب ۳ قسط آن را برگردانند.

به گفته لاهوتی همچنین صادرکنندگان صرف نیز می‌توانستند پس از اخذ تسهیلات و ۶ ماه تنفس مبلغ را یکجا تسویه کنند.

نایب رئیس کنفدراسیون صادرات به این نکته اشاره کرد که از ۳ هفته اخیر این بانک نیز با بخشنامه بانک مرکزی نرخ تسهیلات خود به صادرکنندگان را به ۲۲ درصد افزایش داده اما باید پرسید مگر این بانک از دولت و ردیف بودجه سنواتی برای ارائه تسهیلات به صادرکنندگان کمک نمی‌گیرد؟ چگونه می‌توان توقع داشت با افزایش هزینه تمام شده صادراتی به هدف ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی برسیم.

وی با تاکید بر اینکه بانک توسعه صادرات بانک تخصصی است خاطرنشان کرد: این بانک افزایش سرمایه نداشته و با کمیود منابع مواجه است و در نتیجه سطح ارائه تسهیلات را به افزاد حقیقی و حتی حقوقی تا ۵۰ درصد کاهش داشته است.

لاهوتی گفت: اگر قرار باشد صادر کننده ۲۲ درصد نرخ سود تسهیلات بدهد و در عین حال دو درصد برای آوردن ضمانتنامه صندوق ضمانت صادرات بپردازد و در کنار آن تورم ۲۵ درصدی و افزایش هزینه انرژی و دستمزد را متحمل شود چگونه می‌تواند در قیمت با رقبای خارجی که سالانه سه درصد به قیمت هایشان اضافه می‌کنند رقابت کنند.

تاریخ: شنبه 25 مرداد 1393