Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
مسئول سازمان بسیج اصناف تهران بزرگ در گفتگوی تفصیلی با «تراز»:

پوشاک بانوان باید توسط فروشنده خانم عرضه شود

تراز: یکی از نهادهای مهم که با اصناف ارتباطی تنگاتنگ دارد ‌بسیج است که بر حسب وظیفه ذاتی و... در این بخش مهم اقتصادی حضوری مهم و فعال داشته و آماده ارائه خدمات و حل مشکلات فعالان این عرصه است.

به گزارش تراز؛ با توجه به اهمیت نقش اصناف در کشور،‌ سازمان بسیج در هر یک از اتحادیه های پایتخت یک پایگاه تاسیس کرده که با همدلی مشکلات پیش روی این عزیزان را در کوتاه ترین زمان و به شیوه هایی کاملا تخصصی حل می کند.
به سراغ سرهنگ جواد خسروی، مسئول سازمان بسیج اصناف تهران بزرگ رفتیم و با وی درباره وظایف این نهاد وتعامل با اصناف به گفت و گو پرداختیم.

*بسیج اصناف چه نهادی است و چه وظایفی بر عهده دارد؟
بسیج بر حسب وظایف ذاتی خود در تمامی مجموعه ها،‌سازمان ها،‌ادارات، ‌دوایر دولتی و حتی محلات ،‌شهرها واستان ها حضوری فعال و ملموس دارد، بنابراین در اصناف نیز همانند سایر گروه ها شکل گرفت.
بسیج در هر مجموعه ای که شگل می گیرد به دنبال تحقق فرمایشات بزرگان دین است و این شجره طیبه که با دست توانمند امام خمینی (ره) آغاز به کار کرد و در ادامه مسیرش با فرمایشات مقام معظم رهبری دوام و قوام یافت.
این شجزه طیبه تا این لحظه با قدرت میسر خود را ادامه داده و تا سالیان طولانی نیز قرار است به نقش آفرینی موثر در مجموعه نظام بپردازد.
به اعتقاد بنده حضور بسیج در عرصه های مختلف بسیار مثمر ثمر بوده و سبب حل مشکلات به بهترین روش و در کوتاه ترین زمان شده است. در مجموعه اصناف نیز بسیج با حضور و تعامل با این عزیزان مشکلات را حل کرده است.
وظیفه اصلی بسیج اصناف،‌آموزش،‌حفظ انسجام و به کارگیری مجموعه قشری که در اصناف مشغول کار بوده،‌است.

*یعنی افراد سایر از صنوف می توانند به عضویت بسیج درآیند؟
هر صنف موظف به ایجاد پایگاه بسیج متشکل از اعضای صنف خود است و با این کار سعی کرده ایم بسیج اصناف را تخصصی کنیم. به عبارت بهتر با عضو گیری از اعضای هر صنف افرادی در بسیج مشغول خدمت رسانی شده اند که نسبت به مشکلات داخلی صنف اطلاع داشته و در این زمینه متخصص هستند.
هرچه این ظرفیت ها بالاتر رود به حتم می تواند به مجموعه اصناف کمک بیشتری کند .
هر چه اعضای صنف ها به بسیج احساس تعهد بیشتری کنند حتم بدانند با پتانسیل بیشتری به کار خود ادامه خواهند داد زیرا بسیجی ها نسبت به سایر افراد از عرق بیشتری برخوردار بوده  و برای حل مشکلات با تمام توان،‌تلاش می کنند.

*چه تعداد پایگاه بسیج در اصناف تهران وجود دارد؟‌
در مجموع اتاق اصناف ۱۳۵ اتحادیه توزیعی و تولیدی وجود دارد که ۱۳۵ فرمانده پایگاه های دائم را مدیریت می کنند که ۲۵ درصد این فرماندهان را روسای اتحادیه ها تشکیل می دهند.
این افراد دارای سابقه بسیار خوبی در مجموعه اتحادیه ها بوده و با تفکر بسیجی امور را اداره می کنند و خود را موظف می دانند تا با خردی بهتر به امور مردم بپردازند.
در هر صنف تلاش شده تا گروه های ۵۰نفره از میان اعضای هر اتحادیه به عضویت پایگاه بسیج درآیند.
در برهه های مختلف، اتحادیه ها ممکن است با چالش ها و مشکلاتی برخورد کنند که حل آنها زمان بر باشد اما خوشبختانه نیروهای بسیجی در حل این مشکلات گام های اساسی و تخصصی بر می دارند و همگام و همراه با صنوف حرکت می کنند.

*رابطه اصناف و بسیج چگونه است؟
اصناف و کار آنها رابطه مستقیم با مردم و معیشت آنها دارند بنابراین این قشر عظیم در مسیر خود باید روحیه ای انقلابی داشته و با تدین امور را انجام دهند حضور بسیج در این قشر بسیار حساس است زیرا هر کی از صنوف دارای مشکلات خاص خود بوده و جز با همدلی هیات رییسه با بسیج و سایر اعضا نمی توان آنها را حل کرد بنابراین بسیج به دنبال ایجاد و تسری همدلی و تقویت و بسط آن در میان اعضای هر اتحادیه است .

*نقش اصناف در مجموعه اقتصاد کشور را چگونه می بینید؟‌
برای پاسخ به این سووال باید به سال های قبل اشاره کنم کنم. در سال ۱۳۴۲ امام (ره) نگاه ویژه ای به اصناف بازار داشتند و این عزیران را بازوان انقلاب نام نهادند. پس از آن، در دوران دفاع مقدس نیز بازاریان و اصناف نقش مهمی هم در پشت جبهه و هم در خط مقدم ایفا کردند و از جان و مال خود دریغ نکردند در دوران سازندگی نیز به کمک کشور آمدند.
اعتقاد داریم رزمندگان با جانشان از تمامیت ارضی کشور و آرمان های انقلاب اسلامی دفاع کردند و اصناف نیز هم با جان و هم با مال شان در جهت خدمت به رزمندگان تلاش کردند.

*یکی از مواردی که رهبر معظم انقلاب از سال گذشته نسبت به آن تاکیدات فراوانی داشته اند،‌ توجه و اجرای اقتصاد مقاومتی است. در این زمینه اصناف و بسیج چگونه می تواند به نقش آفرینی بپردازد؟
اکنون در دوران اقتصاد مقاومتی قرار داریم و به حتم نقش این عزیزان بی بدیل خواهد بود؛ هر چه حلقه محاصره اقتصادی تنگ تر می شود ما تلاش مان شکوفا تر شده و بیشتر به خودباوری می رسیم. اقتصاد مقاومتی می تواند کشور را از نگرانی و دغدغه و پریشانی نجات دهد و مردم ما باور کنند که اقتصاد مقاومتی آن طور که غربی ها تبلیغ سوء می کنند ریاضتی نیست، بلکه استفاده صحیح از تولیدات است.حتم بدانید اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبری کشور را از پریشانی نجات می دهد.

*چند سالی است که مقام معظم هبری سال ها را بر پایه اقتصاد نامگذاری می کنند،‌ اصناف چه نقشی در تحقق اهداف ایشان در سالجاری دارند؟
از آنجایی که سرنوشت بخش فرهنگ و هم اقتصاد کشور به نوعی با متولیان صنوف گره خورده است، اصناف بر این باورند که شعار حضرت آقا را محقق کنند.
فرهنگ و اقتصادی که رهبری توصیه کرده اند مخاطبانش هم مسئولان و هم مردم هستند تا هم فرهنگ ناب اسلامی را دنبال کرده و هم اقتصاد را به گونه ای برنامه ریزی کنند تا در کمال آرامش اقتصاد مقاومتی نیز اجرایی شود.
اصناف باید در تمام امور شعار حضرت آقا را سرلوحه کار خود قرار دهند و با رعایت شرط انصاف در کسب و کار، فرهنگ را تجلی بخشند چرا که اگر اصناف در کار خود و هم دربرخورد مستقیم با مردم به این شیوه عمل کرده و بدانند باید خدمتی بی منت و با شرط انصاف و تعامل با مردم داشته باشند، حتم بدانند اعتماد مردم به اصناف روز به روز بیشتر می شود .

*آیا تحقق شعار سال تنها بر عهده اصناف است؟
تمام تلاش اصناف محقق کردن شعار سال است که توسط رهبری بیان شده و اگر قرار است خدمتی بدون منت و با انصاف داشته باشیم باید تمام دستگاه ها به اصناف کمک کرده و در این راه به به وظایف خود عمل کنند ارگان ها و سازمان هایی مانند شهرداری، تامین احتماعی، مالیات، صنعت و معدن و مجموعه های انتظامی از جمله اماکن ارتباط مستقیم با اصناف داشته و تعامل این عزیزان با اصناف می تواند برنامه ها و اهداف اقتصادی مد نظر مقام معظم رهبری را محقق کند و در نهایت منجربه اعتماد بیشتر مردم به مسوولان خواهد شد.

*بسیج اصناف در این راه چه نقشی دارد؟
به عنوان سازمان بسیج اصناف، نشست های مختلفی با مجموعه اتاق اصناف تهران برگزار کرده و خواهیم کرد تا راه های تحقق هر چه بهتر شعار سال و برنامه های اقتصادی حضرت آقا را بررسی کنیم و از آنجایی که بسیج باید در خط مقدم تحقق شعار سال حرکت کند به مسوولان مجموعه اتاق اصناف تهران و ایران تاکید شده هر جا که بسیج بتواند در جهت محقق شدن شعار سال کمکی انجام دهد، دریغ نخواهد کرد.

*شما در بخشی از مصاحبه اشاره کردید که اصناف ارتباط مستقیم با معیشت مردم دارند،‌ آیا مردم در صورت داشتن نارضایتی از عملکرد اصناف می توانند موارد را در قالب شکایت به بسیج منتقل کنند؟
رسیدگی مستقیم به شکایات از عملکرد اصناف برعهده بسیج نیست اما اگر مردم به بسیج اعتماد کرده و به پایگاه ها مراجعه کنند حتم بدانند موارد در کوتاه ترین زمان ممکن به روسای اتحادیه ها منعکس و بازرسان برای رسیدگی اعزام خواهند شد.
اکنون تیم های ۳ تا ۵ نفره بازرسان روزانه به واحدهای صنفی در سطح شهر اعزام شده و به افرادی که موارد مورد نظر را رعایت نمی کنند برای بار نخست تذکر شفاهی می دهند در صورت تکرار تذکر کتبی داده می شود و برای بار سوم واحد صنفی متخلف پلمپ و به مراجع قانونی ارجاع داده می شود.

*یکی از مواردی که معمولا تابستان هر سال با آن روبه روی می شویم بحث لباس ها و پوشش تابستانه بانوان است،‌در این زمینه چه تعاملاتی با صنف پوشاک انجام شده است؟
متاسفانه هر سال شاهد این هستیم که برخی از افراد در پوشش خود آنچه در شأن نظام است را رعایت نمی کنند خوشبختانه اتحادیه پوشاک دارای یکی از قوی ترین پایگاه ها بسیج بوده و در این زمینه هستیم که بازسان به طور مستمر به بررسی واحدهای صنفی پرداخته و اگر مواردی نظیر پوشاک نامناسب و حتی استفاده از مانکن ها و... شده باشد به افراد تذکر می دهند به اعتقاد ما پوشاک بانوان باید توسط فروشنده خانم و پوشاک آقایان نیز باید توسط فروشنده مرد به مشتریان عرضه شود. همچنین بسیاری از لباس ها نباید در ویترین قرار گیرند که واحدهای صنفی متخلف تذکر دریافت می کنند و از سوی ریییس اتحادیه در کوتاه ترین زمان ممکن به این موارد رسیدگی می شود.

*بسیج اصناف چگونه با ناامنی های اقتصادی که در کمین اعضای اصناف است،‌مبارزه می کنند؟
به طور رسمی به اتحادیه ها اعلام کرده ایم هرجا احساس کردند خطری امنیت اقتصادی کشور را تهدید می کند اطلاع رسانی کنند و حتم بدانند بسیج با تمام توان نسبت به حل مشکل اقدام خواهد کرد.
بسیج مشاور و معینی در کنار رییس اتحادیه است و اعضا می توانند به ما اعتماد کنند زیرا با تعامل این دو می تواند اعتماد مردم را ارتقاء داد بسیج اصناف در موضوعات غیر تخصصی دخالت نمی کند اما حضورش رهگشا و گره گشا از کار مردم است.
بسیج لحظه به لحظه موضوعات اقتصادی مرتبط با اصناف را رصد می کند اما بر این باور هستیم که کار مردم باید به دست آنها سپرده شود اگر در اصناف افراد کارشناس و متخصص نسبت به حل مشکلات اقدام کنند حتم بدانید نتیجه بهتری عاید خواهد شد.

*نقش دولت در مقابل اصناف چیست؟‌
دولت نباید به طورمستقیم در کار اصناف مداخله کند، بلکه باید اجازه دهد اصناف خود مشکلاتشان را حل کنند؛‌دولت تنها باید نقش نظارتی داشته باشد با این تفکر اصناف بهتر می توانند در تامین معیشت مردم گام بردارند.

*دولت در چند ماه گذشته بارها بر تقویت تولید و صادرات تاکید کرده است،‌برای تحقق آن چه باید کرد؟
یکی از شروط رونق اقتصادی و همچنین تحقق اقتصاد مقاومتی،‌تقویت بخش تولید کشور است که در این راه مواد اولیه باید بصورت آسان و با قیمیت مناسب به دست تولید کننده برسد در این صورت می توان به تولید انبوه کالاهای با کیفیت ایرانی  امیدوار بود.
اگر اجناس ایرانی نسبت به مشابه خارجی قیمت کمتر داشته و کیفتشان بالاتر باشد حتم بدانید در کوتاه مدت تمایل مردم برای خرید تولیدات داخلی بیشتر می شود.
اگر امروز در بازار جهانی ما مدعی هستیم که می توانیم رقابت کنیم باید تمام موضوعات یک کالای خوب ایرانی از مواد اولیه تا بازاریابی به بهترین نحو رخ دهد. زمانی تولید کننده مورد بی مهری قرار می گیرد که نتواند مواد اولیه را به سادگی تهیه کند و بازاریابی خوبی نداشته باشد.
در این راه ممکن است ما کالایی با کیفیت خوب تهیه کرده اما در معرفی آن به مردم خوب عمل نکنیم و مصرف کننده به سمت آن هدایت نشود بنابراین باید کالای با کیفیت داخلی معرفی خوبی نیز صورت بگیرد.
لازمه تقویت و گسترش تولیدات داخلی این است که همه مسوولان و ‌دولتمردان اقتصاد را به پویایی برسانند و در این راه باید به اعتماد به تولید کنندگان کار را به افراد متعهد و متخصص در اصناف بسپاریم .

1
تاریخ: دوشنبه 27 مرداد 1393