Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در تازه‌ترین اظهارات خود وعده بزرگی داد: احیای 200 هزار شغل در بخش صنعت کشور.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدمحمدعلی سیدابریشمی در جریان سفر خود به شهرک صنعتی شکوهیه قم خبر داد که دولت یازدهم برای احیای 200 هزار شغل در بخش صنعت با استفاده از تسهیلات بانکی برنامه ریزی کرده است.

به گفته وی قرار است 200 هزار شغل در بخش صنعت با استفاده از 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی احیا شوند.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که پیش از این وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارائه گزارشی به هیئت دولت خبر داده بود که حدود 14 هزار واحد صنعتی و تولیدی کوچک و متوسط در سالهای گذشته به دلایل مختلف تعطیل شده‌اند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران نیز بعدا در توضیح بیشتر این گزارش به ایسنا گفت که "براساس بررسی‌های انجام شده 14 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط در دورانهای مختلف و نه فقط 8 سال اخیر به دلایل فنی و غیرفنی تعطیل شده‌اند. حدود 69 درصد از این تعطیلی‌ها نیز مربوط به دوران هشت سال گذشته بوده است."

به گفته وی "واحدهای کوچک و متوسط بسیار حساس هستند و عوامل مختلف مانند واردات بی‌رویه، عدم توجه به بازار فروش و کمبود نقدینگی باعث تعطیلی این واحدها شده است. در حال حاضر 70 درصد از واحدهای صنایع کوچک و متوسط با مشکل کمبود نقدینگی مواجهند."

وی همچنین عنوان کرد که از کل تعطیلی های واحدهای کوچک و متوسط صنعتی بالغ بر 9 هزار مورد مربوط به هشت سال گذشته بوده است.

اما احیای 200 هزار شغل صنعتی در کشور می تواند وعده بزرگی از سوی مسئولان دولت یازدهم باشد. با توجه به شرایط رکودی کشور و اینکه هنوز تحریمهای بین المللی علیه ایران به صورت کامل حذف نشده‌اند ایجاد اشتغال آن هم در بخش صنعت و تولید می تواند کار بسیار دشواری باشد. اگرچه طبق گفته مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت رشد منفی شدید بخش صنعت در سالهای 1391 و 1392 امسال به میزان قابل ملاحظه ای کنترل شده اما باز هم نمی توان مدعی شد که اشتغالزایی صنعتی کار راحتی شده است.

براساس تازه ترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در سه ماهه نخست سال جاری تعداد اشتغال ایجاد شده بر اساس پروانه های بهره برداری صنعتی صادره به 10 هزار و 819 شغل رسید. به صورت تفکیک شده در فروردین، اردیبهشت و خرداد امسال به ترتیب 2132، 4920 و 3767 شغل صنعتی و تولیدی در کشور ایجاد شد.

این در حالی است که در سالهای 1391 و 1392 به ترتیب معادل 54 هزار و753 و 51 هزار و196 شغل صنعتی و تولیدی در کشور ایجاد شده بود. ایجاد شغل صنعتی در کشور طی سالهای گذشته همگام با کاهش سرمایه گذاریهای صنعتی و تعداد پروانه های بهره برداری صنعتی صادره دچار نزول شدیدی شده بود. باید دید آیا دولت یازدهم می تواند این روند را با توجه به شرایط رکود تورمی کشور معکوس کند.

1
تاریخ: شنبه 8 شهریور 1393