Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

یدالله صادقی در یک نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد اینکه در حال حاضر کارخانه‌های صنعتی استان تهران با چند درصد ظرفیت خود فعال هستند، اظهار داشت: میانگین ظرفیت فعال این کارخانه‌ها حدود 50 درصد است و حدود 40 درصد از زمین‌های واگذار شده به صنعتکاران، به واحد تولیدی فعال تبدیل شده است.

وی ادامه داد: 40 درصد از واحدهای صنعتی دارای مجوز در شهرک‌های صنعتی فعال هستند و بقیه طرح‌ها در مرحله تأمین زمین، ایجاد سالن و یا احداث سوله قرار دارند.

وی دلیل پایین بودن ظرفیت تولید کارخانه‌های صنعتی استان تهران را مشکل تأمین مالی و سرمایه در گردش برای خرید ماشین‌آلات خطوط تولید و مواد اولیه عنوان کرد و گفت: در نیمه دوم سال 91 به تدریج ضریب کاهندگی رشد تولیدات در استان تهران افزایش یافت.

صادقی ادامه داد: از اواخر سال 90 و نیمه اول سال 91 نیز با افزایش قیمت ارز و تشدید تحریم‌ها روبرو بودیم که باعث شد فعالیت بخش صنعت تنزل پیدا کند.

وی در مورد انتقال واحدهای صنعتی به خارج از تهران نیز گفت: طبق برآوردها 11 هزار واحد صنعتی دارای کارت شناسایی در تهران وجود دارد که باید به شهرک‌ها منتقل شوند.

وی تصریح کرد: برخی واحدهای صنعتی که مایل به خروج از تهران نیستند باید کار بازسازی برای آنها انجام شود که این کار در حال انجام است و 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید برای نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی قدیمی در تهران داشته‌ایم.

وی در ادامه از افتتاح 14 واحد صنعتی در هفته دولت در استان تهران خبر داد و گفت: این واحدها برای 700 نفر اشتغال‌زایی خواهد کرد و 133 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای آنها در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه رویکرد این سازمان توسعه صنعت های‌تک است، گفت: محدودیتی در ایجاد صنایع غذایی نداریم و در جهت ساماندهی و بهبود وضعیت واحدهای صنعتی نیز بازسازی و نوسازی خطوط تولید، استفاده از فناوری جدید در تولید، توسعه فضای سبز و استفاده از فیلتراسیون را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه طی سال جاری حدود 615 جواز تأسیس در استان تهران صادر شده است، گفت: سرمایه‌گذاری این طرح‌ها 2000 میلیارد تومان و اشتغال‌زایی آنها 24 هزار و 270 نفر بوده است.

صادقی ادامه داد: طی یک سال گذشته 34 میلیون تن تولید ماده معدنی در استان تهران صورت گرفته که حدود 10 درصد از تولیدات معدنی کشور را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: در این مدت 15 هزار و 500 پروانه صنفی با اشتغال 40 هزار نفری صادر شده که حدود 8 هزار و 838 مورد به واحدهای تولیدی و خدمات فنی اختصاص داشته است.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته 50 درصد کارت‌های بازرگانی فعال کشور در استان تهران صادر شده است، گفت: 131 پرونده ثبت سفارش واردات کالا به ارزش 68 میلیارد دلار در این مدت پذیرش شده است.

به گفته رییس سازمان صنعت استان تهران، طی یک سال گذشته 4 میلیون واحد صنفی توسط سازمان صنعت استان تهران بازرسی شده که 225 هزار پرونده تخلف برای این واحدها صادر شده است و به این ترتیب 6 درصد واحدهای بازرسی شده متخلف بوده‌اند.

وی ادامه داد: 110 هزار مورد شکایت تلفنی، حضوری و کتبی نیز از طریق سامانه 124 به ثبت رسیده که 53 هزار مورد از آنها متخلف بوده‌اند.

 

1
تاریخ: شنبه 8 شهریور 1393