Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

معاون برنامه ريزي و اقتصادي سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي كشور تاکيد کرد؛ يکي از دلايل بزرگ ناموفق بودن صنعت مربوط به عدم ايجاد زنجيره استفاده مصارفي صنايع از صنايع خرد تا صنايع بزرگ است که اين نوع وابستگي در صنعت کشور وجود ندارد و اين موضوع صنايع کوچک را از مسير اصلي خود خارج کرده است.
فرشاد مقيمي در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري موج، با توجه به نياز صنعت کشور به وابستگي صنايع در مقاطع مختلف به يکديگر عنوان کرد و گفت: واحدهاي صنايع کوچک مجموعه اهدافي براي رسيدن به مقصد نهايي داشتند که در ابتدا برايشان پيش بيني شده بود که با توجه به مشکلات قادر به رسيدن به اين مجموعه ابزار هاي کليدي نشدند.
وي تصريح کرد: يکي از دلايل ناموفق شدن صنايع کوچک نامتعارف بودن نيازهاي زنجيره اي در اين بخش است. برخلاف ايران در کشورهاي ديگر، صنايع کوچک مصارف محصول نهايي توليد نمي کنند. صنايع خرد براي صنايع کوچک محصول توليد مي کنند و صنايع کوچک براي صنايع متوسط و بدين ترتيب در آخرين حلقه صنايع بزرگ وجود دارد که اين روند تامين محصولات در صنعت را رقم مي زد.
مقيمي در ادامه با توجه به اين نوع خلاها در بخش صنايع کوچک گفت: اين مشکلات موجب شده است که صنايع بزرگ کشورمان در پي واردات محصولات خود براي مصارف توليدي داشته باشند که اين موضوع بارها مخالفت مجلس و حتي دولتمردان را نيز در بر داشته است.
وي ادامه داد: مصوباتي تعيين شده است که در صورت تامين محصولات در داخل کشور واردات اين نوع محصولات ممنوع باشد ولي متاسفانه به دليل فقدان مديريت اين روش سال هاست که ادامه دارد چراکه متولي اصلي در اداره و اجراي چنين قوانيني در کشور وجود ندارد و اين تنها به بخش صنايع کوچک و ساير بخش ها ضربه وارد مي سازد.
موضوع ديگر که در بخش واحدهاي صنعتي خرد مشکلاتي را در برداشته بحث ممانعت دولت براي صادرات برخي از محصولات خاص است مقيمي در اين رابطه گفت : اين نوع بخشنامه ها از سوي دولت در بخش توليد و صنعت براي صنايع خرد بسيار مشکل ساز بوده است .دولت از چنين ابزار هايي براي مواقع بحراني در کشور جهت جلوگيري از کمبود محصول در داخل استفاده مي کند که به مراتب مشکلاتي را براي بخش صنايع خرد خواهد داشت.
معاون برنامه ريزي و اقتصادي سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي كشوريادآورشد :از طرفي دولت در تلاش است که اقتصاد را از رکود خارج کند اين در حالي است که در نظام صنعت وتوليد کشور تقاضا وجود ندارد ولي عرضه به اندازه نياز مي باشد .اينها مجموعه محيطي است که مشکلات براي بنگاه هاي خرد و کوچک را بيشتر مي کند.
مقيمي با تاکيد بر اينکه خدمات بايد بر اساس نياز کشور باشد گفت: حلقه هاي مفقوده در صنايع کوچک چه درون زا و چه برون زا وجود دارد که سال هاست ريشه دارد و در کل رشته هاي زنجيره اي صنعت را به مخاطره انداخته است.

 

1
تاریخ: دوشنبه 10 شهریور 1393