Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

گلنار نصراللهی مدیرکل صنایع نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از بازدیدکنندگان دولتی از ششمین نمایشگاه فرش ماشینی، موکت و کف پوش و صنایع وابسته در نخستین روز برپایی آن بود. او با حوصله ای مثال زدنی از دقایق نخست گشایش نمایشگاه در قامت یک میزبان دیگر مسئولان دولتی را به غرفه های مختلف راهنمایی می کرد تا آنها هم مشکلات شان را بازگو کنند. در حاشیه این بازدید از نمایشگاه با او گفت و گویی انجام دادیم که می خوانید.

1) نمایشگاه امسال را نسبت به دوره های قبل چطور ارزیابی می کنید؟

برای من این نکته بسیار اهمیت دارد که نمایشگاه هایی که در حوزه صنعت نساجی کشور برگزار می شود طوری باشد که توانایی های این صنعت را به خوبی به نمایش بگذارد. خوشبختانه این نمایشگاه در این زمینه خوب عمل کرده یعنی مشارکت کنندگان به خوبی توانایی هایشان را عرضه کرده اند و از این منظر نمایشگاه عملکرد مطلوبی داشته است.

شرکت کنندگان در نمایشگاه هم به خوبی روی طراحی و ارتقای کیفیت محصولات کار کرده اند و شرکت های خارجی هم از کشورهایی مثل روسیه چین و تایوان در این نمایشگاه حضور یافته اند. در حال حاضر روند کلی در این صنعت مثبت و کیفیت محصولات تولیدی در حال افزایش است.

2) می توان به افزایش صادرات این صنعت بیشتر از میزان فعلی امیدوار بود؟

سال 92 حدود 320 میلیون دلار در صنعت فرش ماشینی صادرات داشتیم که رشد بسیار خوبی را نسبت به سال های قبل نشان می دهد. در 4 ماهه امسال هم 96 میلیون دلار صادرات در این حوزه داشتیم که نسبت به 4 ماهه مشابه پارسال 3  درصد رشد نشان می دهد. امروز هم آقای افخمی راد رئیس سازمان توسعه تجارت از نمایشگاه بازدید کردند و از نزدیک در جریان مشکلات تولیدکنندگان قرار گرفتند و قول دادند برای رفع موانع صادرات به تولیدکنندگان کمکهای لازم صورت بگیرد. به طور کلی با توجه به حضور توانمند و گسترده بخش خصوصی در این صنعت و سرمایه گذاری های لازم انجام شده، به نظر می رسد می توان روی افزایش صادرات کار کرد. ضمن اینکه اکثر تولیدکنندگان در این حوزه مدام روی ارتقای کیفیت و کاهش قیمت تمام شده کار می کنند. امسال هم طرح های نو و متنوعی را عرضه کرده اند. برخی محصولات خاص مانند فرش های ضد لک و ضد آب هم در نمایشگاه عرضا شده که در مراحل اولیه است.

3) صنعت نساجی کشور یک بار مرده. آیا می توانیم بگوییم در حال زنده شدن و احیای مجدد است؟

من این تعبیر را این گونه قبول ندارم. اینکه یک سری واحدهای بزرگ وجود داشته اند و الان نیستند شاید دلیل مسائل نوسازی و به روز شدن بوده، همان واحدها با واحدهای مدرن تعویض شده اند. در حال حاضر صنعت نساجی بیشتر نیازمند رفع برخی ضوابط دست و پاگیر است. اینکه ما بگوییم در این صنعت توانایی های بالایی داریم و باید بیشتر از آن استفاده کنیم موافق هستم. در حال حاضر ما سالانه 850 میلیون دلار در این صنعت صادرات داریم و حدود 60 درصد نیازهای داخلی توسط صنعت نساجی کشور تولید می شود. ضمن اینکه اشتغالزایی ارزان قیمت را هم می توان در این صنعت دنبال کرد. این ها نشان می دهد که می شود روی این موضوع بیشتر کار کرد.

4)منتقدان مثلا صنعت نساجی کشور را با ترکیه مقایسه می کنند و به این نتیجه می رسند که ما خوب کار نکرده ایم. شما این تحلیل را قبول ندارید؟

اینکه ما صنعت نساجی کشور را با ترکیه مقایسه کنیم خوب است و باعث پیشرفت و ارتقای محصولات ما می شود اما در یک مقایسه منصفانه باید حجم سرمایه گذاری های انجام شده در این صنعت در ترکیه و ایران را هم مدنظر قرار داد. این صنعت هنوز جا برای سرمایه گذاری بسیار دارد.

 

تاریخ: یکشنبه 16 شهریور 1393