Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی با تأکید بر اینکه عملکرد ناموفق اقتصاد، مهمترین عامل ریزش شاخص بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته است، گفت: دولت باید هر چه زودتر قوانین دست و پاگیر را حذف و از صنایع مهم پیشرو کشور حمایت کند.
به گزارش نساجی نیوز و به نقل از فارس علیرضا عسگری مارانی در مورد عوامل اصلی ریزش‌های شاخص بورس در بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته اظهار داشت: مصادیق بورس اکنون ارتباطی به موارد گذشته ندارد و موضوع بحث واقعی اقتصاد و مشکلات فعلی آن است.

وی گفت: دولت و مجلس هم کمک واقعی و موثری به حل مشکلات فعلی بازار سرمایه که ریشه‌ای می‌شود، نکرده است.

عسگری مارانی با بیان اینکه برای از بین بردن رکود باید در سیستم اقتصادی روان‌سازی انجام شود، گفت: مدت هاست که شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی با مشکلات عدیده‌ای از جمله مباحث مربوط به مالیات و ثبت صورت‌جلسات مواجه هستند.

وی گفت: با وجود اینکه در قانون بودجه، موارد مربوط به مالیات بر اساس تبصره 56 شرکت‌های بدهکار در سال 92 مصوب شده، اما در سال جاری اجرا می‌شود و بسیاری از شرکت‌ها را با چالش مواجه کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه قوانین دست و پاگیر و سخت‌گیرانه دولتی باید هر چه زودتر حذف شوند، گفت: در شرایط رکودی وجود چنین قوانین سخت‌گیرانه‌ای منجر به تداوم رکود خواهد شد.

عسگری مارانی گفت: آقایان به جای اینکه این همه وقت با ابرقدرت‌ها برای دریافت مطالباتمان بگذرانند، باید از پتانسیل‌ صنایع داخلی استفاده کنند و به جای آن 5 وزیر صنعتی و نه 5 کشور بزرگ صنعتی را مجاب کرده و مشکلات صنایع مختلف را حل کنند، در آن صورت، اکنون با ارزش افزوده و سودآوری بیش از آن چیزی که در مذاکرات به دست آمده، عاید کشور می‌شد.

عسگری مارانی با تأکید بر اینکه متأسفانه به فکر تولید نیستیم، گفت: اگر از ابتدای دولت آقای روحانی 5 صنعت پیشرو کشور حمایت می‌شد، اکنون بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی حل شده بود.

وی با اشاره به اشکالات نحوه اجرای اصل 44 قانون اساسی گفت: اخیراً سهام سنگ آهن مرکزی واگذار شد و از روزی که فروخته شده، خریدار امکان دریافت پاسخ از مسئولان ندارد و این نمونه بارز عملکرد ناموفق در همین دولت فعلی است.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: با وجود اینکه برخی شرکت‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است و دولت حدود 20 درصد سهام را در برخی شرکت‌ها در اختیار دارد، باز هم مدیرعامل و مدیر در بخش‌های پایین‌دستی انتخاب می‌کند.

وی افزود: تک تک عواملی که اشاره شد، بر روند بازار سرمایه اثرگذار است و مدیریت فعلی موجب شده تا چشم‌انداز مثبتی از آینده برای بازار وجود نداشته باشد.

عسگری مارانی با تأکید بر اینکه اخیراً با توجه به مشکلات صنعت سیمان مدیران این صنعت به وزارت آقای نعمت‌زاده نامه نوشتند، تا دو ماه به دلیل عدم امکان فروش محصولات تولید شده را متوقف کنند، گفت: به جرأت می‌توان گفت در 80 سال گذشته این اولین باری است که سیمان کشور با مشکل جدی فروش و انباشت کلینکر مواجه می‌شود.

وی گفت: علاوه بر این با وجود اینکه 6 ماه از سال می‌گذرد هنوز قیمت اوره داخلی نهایی نشده و وزارت نفت به یکباره صورتحساب برای شرکت پتروشیمی ارسال می‌کند که از نظر دنیای سرمایه‌گذاری جرایم کیفری برای آن در نظر می‌گیرند، چرا که اکنون بازار سرمایه به دلیل چنین تصمیماتی شدیداً متأثر شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در دولت‌های کشورهای دیگر برای خروج از رکود و حل مشکلات صنایع لیدر حمایت می‌شوند ،گفت: در همین دولت اوباما که 1500 میلیارد دلار بدهی به دلیل دو جنگ ایجاد شده بود، با حمایت 3 صنعت بانک، بیمه و خودرو و استفاده از بنگاه‌های بزرگ آنان که لیدر محسوب می‌شوند، مشکلات را برطرف کرد، بنابراین با وجود سادگی مطلب هنوز دولتمردان ما نتوانستند، به این درک برسند که باید برای خروج از رکود صنایع پیشرو و بزرگ حمایت شوند.
1
تاریخ: دوشنبه 17 شهریور 1393