Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

نتیجه کم‌توجهی به صنعت نساجی و نبود برنامه‌ریزی درست برای این صنعت باعث شده طی چهار ماهه نخست امسال بیش از 113 میلیون دلار انواع نخ وارد کشور شود و واردات انواع پارچه هم در همین مدت بیش از 100 درصد افزایش یابد!

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صنعت نساجی را عموما به عنوان صنعتی می‌شناسند که با سرمایه‌گذاری پایین، اشتغالزایی و ارزش افزوده بالایی را ایجاد می کند. به همین دلیل هم بسیاری از کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا و حتی ترکیه توانسته‌اند با سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی به درآمدهای هنگفتی از ناحیه صادرات محصولاتشان دست پیدا کنند.

 صنعت نساجی همچنین از جمله صنایعی است که زنجیره‌ای از حوزه‌های مختلف تولید را در بر می‌گیرد که از تولید پنبه آغاز می‌شود و تا تولید محصول نهایی ادامه می‌یابد. این صنعت حتی در کشورهای پیشرفته نیز اهمیت خود را از دست نداده بلکه در ظاهری متفاوت و تحت عنوان برندهای لوکس و نمایشگاه مد و فشن رونق چشمگیری پیدا کرده است.

 با وجود این اهمیت به نظر می رسد صنعت نساجی در ایران مورد بی مهری شدیدی قرار گرفته و بی‌برنامگی مسئولان باعث شده بسیاری از محصولاتی که قابلیت تولید آنها در کشور وجود دارد به راحتی از خارج وارد شوند.

 به عنوان مثال براساس آمار انجمن صنایع نساجی ایران در چهار ماهه نخست امسال بیش از 34 میلیون دلار پنبه، 113 میلیون دلار انواع نخ، 97 میلیون دلار انواع پارچه و 26 میلیون دلار پارچه چادر مشکی وارد کشور شده است.

 واردات پنبه اگرچه در این مدت 10 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافته اما واردات انواع نخ 14 درصد و انواع پارچه 109 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین در این مدت زمان 115.5 میلیون دلار الیاف نیز وارد کشور شده است.

 جمع کل واردات محصولات نساجی به جز ماشین آلات و رنگ در چهار ماهه امسال به بیش از 411.6 میلیون دلار و با احتساب ماشین آلات و رنگ به بیش از 745.5 میلیون دلار رسید.

 واردات میلیون دلاری محصولاتی مانند پنبه، نخ و پارچه در حالی رقم می خورد که ایران در گذشته‌ای نه چندان دور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصولات در منطقه محسوب می شد. حالا نیز با وجود اینکه بخشی از این محصولات در داخل تولید می شوند به نظر می رسد به دلیل ناهماهنگی بین زنجیره تامین صنعت نساجی و البته برخی مشکلات کلان اقتصادی بعضا فعالان این صنعت به تامین نیازهای خود از خارج از کشور رو می آورند.

 از جمله مشکلات کلان اقتصادی که گریبان صنعت نساجی را نیز گرفته می توان به واردات پارچه و نخ از هند به جای طلب نفتی ایران از این کشور اشاره کرد.

 محمد مروج، رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی اواسط مرداد امسال در اظهارنظری عنوان کرد که "طبق توافق بین دو کشور قرار شد هند در ازای بخشی از پول نفت ایران به کشورمان پارچه و نخ بدهد که متاسفانه محصولات وارداتی از این کشور، بی کیفیت بوده است."

 به گفته وی " از ابتدای سال جاری تاکنون 50 هزار تن نخ پنبه ای و نخ پلی استر و 80 هزار تن پارچه از هند وارد شده که این مسئله علاوه بر افزایش قیمت مواد اولیه در بورس، باعث رکود در بازار نساجی کشور نیز شده است."

 براساس آخرین آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در سه ماهه نخست امسال تنها 22 مورد پروانه بهره برداری در حوزه ساخت منسوجات در کل کشور صادر شد. در حوزه پوشاک و به عمل آوری خز نیز در همین مدت تنها هشت پروانه صادر شد.

 مجموع ارزش سرمایه گذاری انجام شده در واحدهای به بهره برداری رسیده حوزه ساخت منسوجات نیز 736 میلیارد ریال و حوزه پوشاک و به عمل آوری خز 23 میلیارد ریال بوده است. ضمن اینکه از نظر اشتغال نیز ساخت منسوجات 612 شغل و پوشاک و به عمل آوردن خز 99 شغل در کشور ایجاد کردند.

 مجموع اعداد و ارقام فوق نشان می دهد که سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی و پوشاک کشور هنوز با جایگاه واقعی خود فاصله بسیار زیادی دارد و به نظر می‌رسد در این بین مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی اصلی بخش صنعت کشور باید بیشتر به جای شعار و دادن وعده عمل کرده و زمینه تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در صنعت نساجی و پوشاک کشور را فراهم کنند.

1
تاریخ: دوشنبه 17 شهریور 1393