Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

به گزارش اقتصادنیوز جمعیت زنان طبق آخرین سرشماری در سال 1390 مرکز آمار بیش از 37 میلیون نفر اعلام شده که این زنان برای رعایت حجاب خود بر اساس قوانین اسلامی پوشش‌هایی نظیر چادر، مانتو، روسری یا شال یا مقنعه و شلوار را برای خود انتخاب می‌کنند.

 بدیهی است که میانگین قیمت هر کدام از موارد فوق از دامنه وسیعی برخوردار است.به طور مثال در مورد پارچه چادری رنج قیمت‌ها بر اساس جنس پارچه، منطقه فروش آن و... متغیر و از قواره‌ای 100 هزار تومان تا سه میلیون تومان متغیر است.

 اما با در نظر گرفتن آنچه که امروز عرف جامعه ما شده و شکل پوشش معمولی به حساب می‌آید، هر زن ایرانی حداقل سالی چهار مانتو، چهار عدد شال یا روسری و چهار شلوار (هر فصل یک قلم) خریداری می‌کند.

 اگر قیمت هر مانتو را با احتساب حداقل 50هزار تومان در نظر بگیریم هر زن ایرانی سالانه 200 هزار تومان پول صرف خرید مانتو می‌کند.

همچنین اگر متوسط قیمت هر روسری و شال را 10 هزار تومان در نظر بگیریم سالانه 40 هزار تومان صرف خرید شال و روسری و با در نظر گرفتن خرید سالانه چهار شلوار با میانگین قیمت حدود 50 هزار تومان سالانه حداقل 200 هزار تومان نیز برای خرید شلوار این اقشار صرف می‌شود.

بنابراین حداقل سرمایه‌ای که صرف حجاب و پوشش زن‌های ایرانی در سال می‌شود 440 هزار تومان است که با ضرب این عدد در 37 میلیون نفر که تعداد کل جمعیت زنان در ایران است رقمی معادل 16 هزار میلیارد تومان به دست می‌آید.

این رقم معادل حداقل گردش مالی سالانه بازار حجاب در ایران بدون در نظر گرفتن مقنعه و چادر و اقلام دیگر  و البته خرید تنها هر فصل یک مورد است.

16 هزار میلیارد تومان معادل بیش از پنج برابر بودجه ماهانه یارانه‌ای است که دولت پرداخت می‌کند. در حال حاضر دولت بیش از سه هزار میلیارد تومان در ماه برای یارانه‌ها به مردم پرداخت می‌‌کند.

البته اگر بودجه سالانه یارانه‌ها را محاسبه کنیم آن وقت می‌توان برآورد کرد که گردش سالانه بازار حجاب ایران تقریبا نصف بودجه سالانه یارانه نقدی کشور است.

1
تاریخ: دوشنبه 17 شهریور 1393