Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

مديرعامل شرکت توليد فرش ماشيني نقش خاک گفت: ما به خاطر تحريم ها به خوبي نتوانستيم فاز صادرات خود را فعال کنيم.
محمد اسماعيل پور، مديرعامل شرکت توليد فرش ماشيني نقش خاک در ششمين دوره نمايشگاه بين المللي فرش ماشيني در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري موج در پاسخ به اين سوال که اين دوره از نمايشگاه نسبت به سال قبل در چه وضعيتي قراردارد، گفت: اين نمايشگاه نسبت به سال قبل و قبل تر از آن که در روزهاي پاياني هفته برگزار شده بود بازديد کننده کمتري دارد اما با اين حال فکر مي کنم برگزاري اين دوره در ابتداي هفته و خلوتي آن به دليل بحث تخصصي بودن آن است و مسئولان نمايشگاه چنين ديدگاهي را داشته اند.
مديرعامل شرکت نقش خاک در ادامه با اشاره به توليدات اين شرکت و استفاده از طرح و نقش هاي بومي در محصولات خود اظهار داشت: در فرش و قالي ماشيني ما دو دسته بندي داريم. اگر دو دسته بندي مادر داشته باشيم يکي استفاده از نخ اکرليک است که فرش بافته شده شبيه فرش دستباف مي شود و ديگري استفاده از پلي استر است که فرش را به صورت ابريشم گونه عرضه مي کند.
وي ادامه داد: فرشي که ما در شرکت نقش خاک توليد مي کنيم بر اساس آخرين تکنولوژي روز دنيا است که به خاطر وجود فرش هاي 700 شانه به بالا در ايران مختص کشورمان شاخته مي شود. به اين نوع فرش ها که بافت پندلوک دارد فرش دستباف گونه گفته مي شود.
وي در ادامه افزود: ما در طرح هاي خودمان از هيچ جا الگوبرداري نمي کنيم و سعي کرده ايم در دپارتمان طراحي شرکت نقش خاک تلفيقي از طرح هاي سنتي ايران و طرح هاي روز که مد نظر جوانان است داشته باشيم. تا بتوانيم محصولاتي در خور توجه قشر جوان را توليد و عرضه کنيم.
اسماعيل پور در پاسخ به اين سوال که ميزان صادرات فرش ماشيني از ايران به کشورهاي همسايه و ديگر بازارهاي بين المللي چه ميزان است، اظهار داشت: با کيفيت تر از فرش ايران در دنيا وجود ندارد چرا که آخرين تکنولوژي اروپا که توليد فرش 700 شانه به بالا است را در ايران شاهد هستيم.
وي افزود: هيچ جاي دنيا مردم مانند کشورمان به دنبال فرش ريز بافت نيستند و بايد با داشتن رغبت و علاقه اي که در کشورهاي ارئپايي و آمريکايي و همچنين کشورهاي همسايه عربي وجود دارد در اين مورد براي عرضه فرش ريز بافت تلاش بيشتري صورت گيرد.
وي در ادامه به مشکلات صادرات فرش ماشيني اشاره کرد و گفت: ما در شرکتمان به خاطر تحريم ها نتوانسته ايم همه فازهاي خود از جمله فاز صادرات را به خوبي فعال کنيم. چرا که در اين زمينه مشکلات فراواني از جمله افتتاح ال سي و عدم ارائه خدمات را از سوي توليدکنندگان دستگاه ها شاهد هستيم.
مدير عامل شرکت توليد فرش ماشيني نقش خاک ادامه داد: به عنوان مثال دوستان ما دستگاه هاي مورد نيازشان را وارد و نصب کردند اما بعد از راه اندازي به خاطر اينکه بانک عامل باز کننده ال سي 1.5 سال بعد پول آن شرکت را پرداخت کرد عملا نتوانستند طي اين مدت هيچ بهره برداري از دستگاه هاي خود داشته باشند.
وي بيان کرد: همين موضوع باعث شد که ما در اين زمينه عقب نشيني کرده و تا حصول نتيجه مناسب برند صادرات نپردازيم. بحث ديگر در اين زمينه مواد اوليه مانند الياف است که به خاطر همين مقوله واردات و کمبود زمينه توليد آن در داخل، نمي توانيم به خوبي نقش موثري در توليد فرش داشته باشيم.

تاریخ: سه شنبه 18 شهریور 1393