Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران از آمادگی این صندوق برای تضمین 5 هزار میلیارد ریالی تسهیلات صادراتی خبرداد و گفت: سهم صادرات از مجموع تسهیلات بانکی تنها 2 درصد است.

به گزارش خبرنگار مهر، طاهر شه‌حامد گفت: تامين منابع مالي مورد نياز همواره دغدغه صادر كنندگان و فعالان اقتصادي است و صندوق ضمانت صادرات ایران تلاش مي نمايد با امضاء تفاهم نامه هاي دو جانبه با بانكهاي مختلف دولتي و خصوصي، به راه كارهاي مشترك و عملي در افزايش سهم تسهيلات صادراتي بانكها از مجموع تسهيلات اعطايي آنها دست يابد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، با انتقاد از گران بودن نرخ تسهيلات صادراتي و ناكافي بودن آن، افزود: آمارها نشانگر آن است كه سهم صادرات از مجموع تسهيلات اعطايي سيستم بانكي چيزي كمتر از 2 درصد است. دليل اصلي اين موضوع نيز محدوديت منابع و حجم زياد معوقات سيستم بانكي است. بهترين راه كار موجود در كاهش ريسكهاي اعتباري اين حوزه، نيز مراجعه بانكها به صندوق براي به حد اقل رساني معوقات خود مي باشد.

وي درادامه به نقش تعيين كننده بانكها دركمك به توسعه صادرات كشور اشاره داشت و تصریح کرد: اگر سياست كلي دولت خروج از ركود بدون تورم مي باشد، راهکار اصلی نیل به این هدف، رشد و توسعه صادرات، به عنوان موتور و محرک اقتصادی است و این موضوع مگر با تعامل و همراهی تمامی دستگاه های حمایتی و حاکمیتی و بخصوص بانکها و نهادهای مالی محقق نخواهد شد.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران، به ابزارهای مناسب صندوق در کاهش ریسک بانکها برای تامین مالی بعد از حمل اشاره نمود و افزود: بانکهای عامل ایرانی می توانند در تعامل با صندوق ضمانت صادرات، علاوه بر ایجاد حاشیه امنیت لازم در تنزیل اسناد صادراتی و اطمینان از وصول مطالبات در سررسیدهای مقرر،  با  انعقاد قرارداد عاملیت با صندوق توسعه ملی نسبت به اعطاء تسهیلات در قالب اعتبار خریدار و تحت پوشش بیمه ای صندوق اقدام نمایند.

وی در ادامه از مزیت اعتبار سنجی صندوق از مشتریان صادراتی بانکها خبر داد و افزود: بانکها می توانند برای اعطاء تسهیلات صادراتی به صادر کنندگان صرفا به اعتبار سنجی دقیق و حرفه ای که در صندوق انجام می شود اتکاء نمایند و از اعتبار سنجی مجدد آنها برای کوتاه تر کردن فرآیند اخذ تسهیلات اجتناب نمایند. مشکلات موجود اداری و هزینه های وثیقه سپاری و ترهین نیز از بانکها سلب می شود و تمامی فرآیندها یکجا در صندوق انجام می شود.

شه حامد در پایان از مسئولین بانک سرمایه درخواست نمود سهم مشخصی را از پرتفوی تسهیلات اعطایی خود به مقوله صادرات اختصاص دهند و شعبه یا شعب خاص صادراتی برای اجرایی نمودن این مهم در نظر بگیرند و با توجه به اعلام تمایل بانک سرمایه برای اعطاء تسهیلات 5000  میلیارد ریالی به صادر کنندگان در فاز اول، وی آمادگی صندوق برای پوشش ریسک بانک را به صورت یکجا برای کل تسهیلات اعلام نمود.

تاریخ: شنبه 22 شهریور 1393