Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

مجید قربانی فراز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس، به حجم تجارت ایران و عراق که سهم عمده‌ای از مبادلات تجاری ایران را به خود اختصاص داده اشاره کرد و گفت: در سال 83 صادرات ما به عراق حدود 370 میلیون دلار بود که این رقم تا سال 91 به مرور افزایش یافت و به 6 میلیارد و 250 میلیون دلار رسید و در کنار آن یک میلیارد و 700 میلیون دلار هم صادرات خدمات فنی مهندسی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه صادرات ما در سال 92 مقداری کاهش یافت افزود: صادرات کالایی ما در سال گذشته به 5 میلیارد و 950 میلیون دلار رسید و تا قبل از حمله داعش به عراق بیشترین صادرات ما مربوط به مصالح ساختمانی به ویژه سیمان، سرامیک، کاشی و پس از آن مواد غذایی بوده است، اما از خرداد ماه و با حمله داعش مواد غذایی در راس صادرات به عراق قرار گرفت.

صادرات روزانه 500 تا 700 کامیون محصولات غذایی ایران به عراق

به گفته مسئول تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت با مستقر شدن داعش در استان‌های شمالی عراق سیکل صادرات محصولات ما به عراق تغییر کرد و اکنون روزانه 500 تا 700 کامیون محصولات غذایی از مرزهای مهران، چذابه و شلمچه به عراق صادر می‌شود. در حالی که قبل از آن صادرات مواد غذایی از مرزهای گمرکی جنوبی عراق با سخت‌گیری‌هایی مواجه بود و تنها از مرز پرویزخان و اقلیم کردستان صادر می‌شد.

کاهش سخت گیری گمرکات عراق برای ورود کالای ایرانی/ تعرفه صفر تا 5 درصد

وی به این نکته اشاره کرد که قبل از پیش آمدن مسئله داعش، ترکیه در بازار عراق رقیب جدی ما بود اما اکنون گمرکات عراق سخت‌گیری‌های خود را برای محصولات ایرانی برداشته و حتی تعرفه ورود را هم کاهش دادند تا جایی که تعرفه واردات بین صفر تا 5 درصد است.

حضور سه شرکت بین‌المللی در ایران برای صدور گواهی انطباق کالاهای صادراتی به عراق

قربانی فراز در پاسخ به اینکه چه ضمانتی برای حفظ کیفیت کالای صادراتی ما در این وضعیت بحرانی به عراق وجود دارد تا بتوانیم بازار را در آینده حفظ کنیم گفت: سه شرکت بین‌المللی بازرسی کننده کالای صادراتی در مناقصه عراق شرکت کرده و پس از تایید در ایران به ویژه در پایتخت مستقر شده و برای کالاهای صادراتی ما گواهی انطباق (COC) صادر می‌کنند تا کالاهای ما با استاندارد عراق همخوانی داشته باشد.

کامیون‌های سنگین در عراق بیمه نمی‌شوند/ تحویل کالای صادراتی تا لب مرز

مسئول دفتر تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت در مورد مشکلات حمل و نقل بین ایران و عراق گفت: مسئله بیمه در مورد کامیون‌های سنگین در عراق مغفول واقع شده است به همین دلیل بازرگانان ایرانی زیر بار مسئولیت ارسال محموله‌های گران‌قیمت پس از مرز ایران نمی‌روند و کالا را در مرز تحویل طرف عراقی می‌دهند. به جز یکی دو مورد برندهای لبنی داخلی که توزیع مویرگی در عراق دارند وحمل مستقیم انجام می‌دهند.

برگزاری 22 نمایشگاه ایرانی در عراق/ به دنبال برگزاری نمایشگاه در بغداد و بصره‌ایم

قربانی فراز در پاسخ به اینکه مسئولان عراقی عنوان می‌کنند که شرکت‌های ایرانی حضور کم‌رنگی در نمایشگاه‌های این کشور برای ارائه محصولات و تبادلات تجاری دارند گفت: در سال 91 و سال 92 هرکدام نزدیک به 22 نمایشگاه تخصصی و اختصاصی در عراق از اقلیم کردستان گرفته تا شهرهای دیگر برگزار کرده‌ایم که نمونه آن نمایشگاه سرامیک در اربیل، نمایشگاه اختصاصی در سلیمانیه عراق، نمایشگاه تجهیزات پزشکی، نمایشگاه فناوری‌های دانش‌بنیان در اربیل، نمایشگاه ساختمان در بصره بوده است.

وی ادامه داد: حتی تا خردادماه سال 93 نیز 7 نمایشگاه در عراق برگزار کرده‌ایم و به دنبال برنامه‌ریزی برای برپایی نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد و بصره هستیم.

اذعان مسئولان عراقی به کیفیت برتر سیمان ایرانی/صادرات 8 میلیون تنی سیمان

قربانی فراز به سوال دیگر فارس در مورد اینکه عراقی‌ها کم کم سعی دارند تا تعداد کارخانه‌های تولید سیمان خود را افزایش داده و واردات سیمان از ایران را کاهش دهند گفت: ظرفیت تولید در عراق 19 میلیون تن است و عراقی‌ها کسری 10 تا 12 میلیون تنی سیمان خود را از ما تامین می‌کنند. مضاف برآنکه به اذعان مسئولان عراقی سیمان تولید ایران به مراتب کیفیت بالاتری نسبت به سیمان عراقی دارد.

صادرات 200 هزار دستگاه خودرو به عراق طی 10 سال اخیر

وی در پاسخ به اینکه برخی بازرگانان از ارائه خدمات پس از فروش و نمایندگی کالای ایرانی در عراق گلایه دارند با رد این مسئله گفت: دو سه برند لوازم برقی خانگی در عراق فعالند که همگی نمایندگی‌های مجاز و خدمات پس از فروش دارند در عین حال تاکنون طی 10 سال گذشته 200 هزار دستگاه خودرو شامل 100 هزار دستگاه پراید و 100 هزار دستگاه سمند و پژو صادر کرده‌ایم که شبکه گسترده تامین قطعات و خدمات پس از فروش را در عراق داریم.

1
تاریخ: یکشنبه 23 شهریور 1393