Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

مدیر کل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت از اقدامات این وزارتخانه در زمینه حمایت از واحدهای تولیدکننده پارچه مرغوب و الیاف طبیعی خبر داد و گفت: وظایف ذاتی این وزارتخانه حمایت از این واحدهای تولیدی است و سرمایه‌گذاری در این بخش جزو اولویت‌های ما است.

گلناز نصراللهی افزود: در بحث ساماندهی مد و لباس خیلی از ارگان‌ها دخیل هستند و برای وزارتخانه نیز تعریف‌های خاصی در این باره صورت گرفته است. وی افزود: حمایت از کارخانه‌های تولید پارچه با الیاف طبیعی و تولید پارچه چادر مشکی و حمایت از طراحانی که روی مدهای ایرانی و اسلامی کار می‌‌کنند و برقراری ارتباط بین طراحان و کارخانه‌های تولیدی از جمله اقداماتی است که دفتر ما صورت می‌دهد. نصراللهی با تاکید بر لزوم حمایت از صنعت نساجی کشور گفت: در مقاطع مختلف حمایت‌های خاص کرده‌ایم و حمایت‌های ما شامل حمایت‌های تعرفه‌ای و تامین سرمایه در گردش و پیگیری مشکلات تک‌تک این واحدها بوده است. وی در زمینه ساماندهی مد و لباس ایرانی نیز گفت: در طراحی مد و لباس هم‌اکنون انجمن طراحان ایجاد شده و با واحدهای تولیدی ما در طراحی پارچه و طراحی مانتوها ارتباط دارند و همکاری می‌کنند و تلاش کردیم کارخانه ها را به استفاده از این طراحان تشویق می‌کنیم.
نصراللهی تصریح کرد: در بحث مد و لباس عمده بحث به دوزندگی‌ها برمی‌گردد و جزو اولویت‌های وزارتخانه نیز هست. در سال گذشته مصوبه‌ای از دولت گرفتیم که بسیاری از دوزندگی‌ها که در محدوده شهرهای بزرگ و فاقد پروانه صنعتی هستند ساماندهی شوند و مجوزهای صنعتی بگیرند. وی ادامه داد: این کارخانه‌ها مجوزهای صنفی داشتند و به دلیل اینکه اغلب این واحدها  در حاشیه 120 کیلومتری تهران بودند، نمی‌توانستیم به آنها مجوزهای صنعتی بدهیم اما سال گذشته دولت مجوزی داد که ظرف یک‌سال کلیه واحدهای دوزندگی جزو صنایع پاک محسوب شوند و به وزارتخانه از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اجازه داده شد که بررسی و مجوزهای صنعتی این بنگاه‌ها را صادر کنند. وی اظهار کرد: این مصوبه می‌تواند در ارتباط این واحدها با وزارتخانه و برخورداری از خدمات مفید باشد ضمن اینکه می‌توانند با مراکز مد که اغلب در مرکز شهرها است در ارتباط باشند و ارتباطاتشان با اتحادیه‌ها و تشکل‌ها نیز بیشتر شود و در جریان رقابت‌های صنعت نساجی قرار می‌گیرند. نصراللهی در ادامه از تدوین نقشه راه کوتاه‌مدت و میان مدت صنعت نساجی با نظر تشکل‌ها در آینده نزدیک خبر داد و گفت: کشورهای رقیب در مد و طراحی بیشتر کار کرده‌اند. در چند سال اخیر به علت بسته بودن بازارهایمان اهمیتی که به صنعت مد و نساجی باید می‌دادیم ندادیم و در این زمان‌ها همه رقبا کار کردند و ما کمی زمان را از دست دادیم. وی تاکید کرد: باید جلسات با طراحان بیشتر شود و ما الان تمام اقداماتی که برای افزایش کیفیت و تسهیل فضای کسب‌و‌کار در این صنعت انجام می‌شود و همچنین اقداماتی در رابطه با حمایت‌های تعرفه‌ای، مدیریت معقول واردات و اقداماتی که در نهایت تسهیل فضای کسب‌و‌کار را به‌دنبال دارد و پایین آوردن قیمت تمام شده و بالا بردن کیفی محصولات را برای رقابت‌پذیری این صنعت انجام می‌دهیم. ارتباط دادن طراحان با کارخانه‌های تولید و بالا بردن کیفیت تولیدات نساجی در درون بنگاه‌ها از دیگر مواردی بود که نصراللهی در بحث حمایت از صنعت نساجی به آن اشاره کرد و افزود: تسهیل بازسازی و نوسازی صنعت نساجی اقداماتی است که برای رقابت‌پذیری بنگاه‌ها انجام می‌دهیم ضمن اینکه برخی اقدامات در درون بنگاه‌ها انجام می‌شود که ماحصل همه اینها کمک به رقابت پذیری صنعت نساجی است چراکه فضای رقابتی در صنعت نساجی به علت آسان بودن ورود این کالاها به کشور تنگ‌تر و شدیدتر است.

تاریخ: شنبه 29 شهریور 1393