Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

انتخابات یکشنبه هفته آتی جهت تعیین نائب رییس اتاق ایران، به دلایل متعدد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که شاید اهمیت آن کمتر از انتخابات پائیز ۹۲ یعنی انتخاب جانشین محمد نهاوندیان برای تصدی پست ریاست اتاق ایران نباشد.

به گزارش ایلنا در این چند روز باقی مانده تا این انتخاب حساس، جناح‌های موجود در اتاق هر کدام نامزدهایی برای این کرسی پیشنهاد کرده‌اند و با تمام توان برای بدست آوردن نائب رئیسی اتاق ایران در تلاشند.

گروه اصلاح طلب و آزاد اندیشان اتاق که بیشتر به تحول خواهان نامیده می‌شوند که متشکل از افراد معتقد به نگاه مدرن و اصلاحی در اقتصاد می‌باشند، مجید رضا حریری و محسن چمن آرا را نامزد کرده‌اند.

مجید رضا حریری که عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران و نائب رییس اتاق ایران و چین است، علیرغم اینکه یک شهرستانی الاصل است اما به واسطه صراحت در گقتار و شفافیت در اظهار نظراتش و عدم وابستگی به هیچ شخص یا نهادی ارتباط بسیار نزدیک با اعضای شهرستانی اتاق ایران و تشکل‌های وابسته به اتاق دارد و محسن چمن آرا که چند دوره سابقه حضور در هیأت نمایندگان اتاق ایران را در کارنامه خود دارد، از اتاق ایلام در این انتخابات به صحنه آمده که قطعاً گروه حامی این نامزد‌ها طی امروز یا فردا بر حضور یک تن از آنان به اجماع می‌رسد که در این گروه شانس حریری بیشتر است.

گروه سنتی و محافظه کار اتاق که تحت عنوان مجمع فعالان توسعه نامیده شده و بزرگان آن مجمع آقایان خاموشی، میر محمد صادقی و آل اسحاق هستند نیز دو نام پورفلاح و دانشمند را مطرح کرده‌اند که به نظر می‌رسد سخنان عجیب و تأمل برانگیز یکی از اعضای این گروه در جلسه روز شنبهمی تواند در نتیجه انتخابات اثرگذار باشد.

در این بین تعدادی از اعضای هیأت رئیسه و مدیران اتاق! با رایزنی با روسای اتاقهای سراسر کشور که اخیرا در ارومیه جلسه مشترک داشته‌اند در تلاشند که یکی از نمایندگان دولت را در هیأت رئیسه اتاق ایران یعنی بزرگ‌ترین پارلمان بخش خصوصی جای دهند.!!!
با توجه به سابقه دولت یازدهم در انتخابات رئیس اتاق درسال گذشته و نائب رئیس اتاق تهران در ماههای گذشته و اخباری که از درون دولت مبنی بر اتخاذ سیاست عدم مداخله رسمی و بی‌طرفی دولت و شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت در انتخابات اتاق و عدم تمایل به داشتن پست اجرائی در اتاق به گوش می‌رسد و نظر به اصل مقام نظارتی دولت بر اتاق، بعید است دولت تمایل به حضور داشته باشد.

با این همه خبر هائی که از اصرار تعدادی از اعضای هیأت رئیسه و مدیران اتاق تهران و ایران به مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک وجود دارد اما تا این لحظه این مقام دولتی تمایل چندانی نشان نداده و امتناع نموده است و با توجه به حساسیت مسئولیت وی در عالیترین مقام گمرک ایران و ارتباط اغلب تجار و بازرگانان با این دستگاه و نگرانی از شاعبه‌های محتمل، ورود  وی به این کار زار بعید به نظر می‌رسد از این رو باید یکشنبه هفته آینده شاهد هماوردی چند جانبه که مهم‌ترین آن صف بندی محافظه کاران و طیف سنتی اتاق در مقابل مدرنیست‌ها و مستقل‌ها و تحول خواهان اتاق، انتخاب نایب رئیس از بین نامزدهای بخش خصوصی باشیم.

تاریخ: پنجشنبه 27 شهریور 1393