Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

سرپرست مرکز ملی فرش ایران گفت : در راستای حمایت از تولید کنندگان فرش و در جهت رونق صادرات فرش دست باف ایرانی ، نقشه های فرش ایران ثبت جهانی می شود.

حمید کارگر روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : فرش دست باف مقوله ای چند وجهی در حوزه های فرهنگی و اقتصادی ، اجتماعی ، اشتغال زایی و ارز آوری است و مرکز ملی فرش ایران به عنوان متولی این صنعت مهم در کشور باید به همه این ابعاد توجه نموده و برای آن برنامه داشته باشد.

وی افزود : تلاش مرکز ملی فرش ایران این است که چالش ها ، دشواری ها و مسائل هر کدام از حوزه های صنعت فرش را رصد کرده ، برررسی نموده و برای هر کدام برنامه خاصی را طراحی نماید.

وی بیان داشت : یکی از مهمترین برنامه های این حوزه تبلیغات ، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در زمینه فرش دستباف است که در آن علاوه بر حوزه بازارهای داخلی ، حوزه های بازارهای برون مرزی اعم از بازارهای سنتی آشنا به فرش ایران و نیز بازارهای جدید برای فرش ایران پوشش تبلیغاتی داده شود.

وی افزود: برای تبلیغات فرش دستباف ایرانی می باید از تمامی ابزارهای اطلاع رسانی اعم از رسانه های مختلف تا برپایی نمایشگاه های تخصصی و اعزام تولید کنندگان به سایر کشورها در قالب هیأت های تجاری استفاده نمود.

کارگر افزود : در کنار انجام تبلیغات موثر ، فرایند های تحقیقاتی و مطالعاتی جامعی نیز در زمینه بازاریابی و تبلیغات فرش صورت گرفته که تأثیرگذاری مناسبی را در توسعه صنعت فرش به همراه داشته است.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران بیان داشت : مرکز ملی فرش ایران در راستای اقدامات تبلیغاتی ، جهت کاستن از عیب و ایراد تولید و نیز ارتقاء منزلت اجتماعی فعالان حوزه فرش دستباف به عنوان هنرمندان کشور اعم از قالی باف ، طراح و رنگرز اقدامات مؤثری نیز صورت داده که از جمله می توان به ارائه تسهیلات بانکی و نیز پوشش بیمه ای قالی بافان اشاره کرد.

وی تصریح کرد : آموزش تمامی ارکان و رده های فعال در حوزه فرش نیز از دیگر اقدامات در جهت رونق صنعت فرش است که طی آن قالی بافان ، طراحان ، رنگ رزان ، رفو گران و فروشندگان فرش از آموزش های لازم بهره مند می شوند تا فرش ایران حال و روز بهتری برخوردار شود.

وی گفت : یکی از اقدامات مهم مرکز ملی فرش ایران در حمایت از فرش دستباف ایرانی ، انجام فرایند ثبت طرح فرش و نقوش ایرانی است تا طرح ها و نقوش فرش به نام پدید آورندگان ثبت شود که این عملیات چند سالی است که با همکاری کتابخانه ملی ایران ووزارت ارشاد در حال اجرای و طی آن هر طراح و نقاش فرش ایرانی می تواند طرح را به نام خود ثبت نماید.

کارگر بیان داشت : هم اکنون عملیات ثبت ملی نقوش فرش ایرانی نیز در حال اجراست و تقریبا تمامی مناطق جغرافیایی ایران ثبت ملی شده اند .

وی تصریح کرد : علاوه بر این فرایند ثبت جهانی نقش و طرح فرش ایرانی نیز با هماهنگی مرکز جهانی مالکییت فکری جهانی WIPO در حال پیگیری و اجراست که امیدواریم با ثبت جهانی نقوش فرش ایرانی و برخورداری از قانون کپی رایت و حفظ حقوق مولف طرح ها و نقش های فرش ایرانی توسط بافندگان دیگر کشورها استفاده نشود و فرش اصیل ایرانی در دست متقاضیان قرار گیرد.

تاریخ: دوشنبه 31 شهریور 1393