Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

دبیر کانون هماهنگی و دانش صنعت فرش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیان کرد: در میان کانون‌های مختلف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کانون هماهنگی دانش و صنعت فرش، بیشترین ارتباط را با بخش خصوصی برقرار کرده و اعتماد فعالان این عرصه را به دست آورده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،حمیدرضا مومنیان، دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت فرش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در توضیح فعالیت‌های این کانون اظهار کرد: یکی از نهادهای مؤثر در بدنه صنایع مختلف کانون‌ها هستند که توانسته‌اند ارتباط نزدیکی را با صاحبان صنایع در بخش خصوصی برقرار کنند.
وی افزود: کانون هماهنگی و دانش صنعت فرش توانسته است بین بخش دولتی و خصوصی اطمینان ایجاد کند. ارتباطی که برای بیان مشکلات و رفع آن‌ها ایجاد شده است که ضرورت وجود کانون فرش را اجتناب ناپذیر می‌کند.
مومنیان با اشاره به محل استقرار کانون هماهنگی و دانش صنعت فرش در کاشان توضیح داد: کاشان یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مناطق فرشبافی در دنیا و همچنین یکی از پنج منطقه بزرگ تولید فرش ماشینی جهان است و تقریباً بیشتر از 75 تا 80 درصد میزان سرمایه گذاری، اشتغال و تولید فرش ماشینی کشور در یک محدوده جغرافیایی بسیار کم یعنی کاشان قرار دارد. این دو مسئله باعث شده که کانون فرش جایگاه بالایی را پیدا کند.
وی عنوان کرد: این کانون توانسته با بخش خصوصی ارتباطی موفق برقرار کند و نهادهای مرتبط با فرش را بر سَرِ یک میز گرد آورده و موجبات همفکری و به تبع آن راهگشایی مشکلات و حل مسائل را فراهم آورد.
رییس پژوهشکده فرش دانشگاه کاشان در توضیح جایگاه کانون فرش گفت: در حال حاضر کانون جایگاه رفیع و معتبری را در بین نهادهای فرش دارد. نهادهای فرش عمدتاً خصوصی هستند و کانون فرش توانسته است به عنوان مرجع و مأمن معتبر و مورد وثوق در فرش ایران، نقش آفرینی نماید.
وی بیان کرد: دست اندرکاران و علاقمندان فرش ایران می‌توانند با حضور در کانون به عنوان یک تشکل غیر سیاسی و صرفاً صنفی و خارج از دغدغه و نگرانی، مسائل خود را مطرح، بررسی و پیگیری کنند. از نظر ما این مهم‌ترین اتفاقی است که پس از انقلاب در حوزه فرش ایران رخ داده است.

نقشه راه کانون
دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت فرش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در توضیح اقدامات این کانون بیان کرد: طی حدود 2 سال کار کارشناسانه و علمی، دو برنامه استراتژیک در قالب نقشه راه کانون هماهنگی دانش و صنعت فرش ایران نوشته شده است.
وی توضیح داد: یک برنامه برای فرش دستباف کشور و یک برنامه نیز برای فرش ماشینی ایران که این‌ها تحت عنوان نقشه راه کانون فرش کشور رونمایی شد و هردوی این برنامه‌های استراتژیک مورد استقبال بخش خصوصی قرار گرفته است چرا که اساساً بخش خصوصی در متن تدوین این برنامه‌ها حضور فعال و مؤثر داشته و دارد.
به گفته مومنیان، در این میان از یک طرف کانون به عنوان مشاور مرکز ملی فرش ایران در وزارت صنعت، معدن و تجارت نقش موثری داشته و دارد و از طرف دیگر با بررسی و کارشناسی طرح‌های مورد نیاز فرش و پیگیری اخذ حمایت‌های معنوی و مادی از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش وافری را برای خروج فرش ایران از رکود مصروف داشته است.
وی افزود: کانون هماهنگی دانش و صنعت فرش یک نهاد بسیار مؤثر و چابک است که خارج از بوروکراسی اداری و تحت تأثیر واقعیات حوزه خود، ارتباط نزدیکی با بدنه صنعت فرش اعم از فرش دستباف و فرش ماشینی دارد.

مأموریت کانون فرش
به گفته دکتر مومنیان، مأموریت کانون هماهنگی و دانش صنعت فرش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گرد هم نشاندن اصحاب فرش ایران در کنار هم است. متولیان مختلف و مؤثر در فرش می‌توانند از طریق کانون مشکلات فرش را در دو حوزه فرش دستباف و فرش ماشینی به‌صورت جهت دار و نظام مند پیگیری کنند.
وی بیان کرد: به این صورت هم یک هم افزایی ای روی توانمندی‌ها ایجاد می‌شود و هم بردارِ نیروهای موجود هم جهت شده و واقعاً می‌تواند مسائل فرش کشور را حل کند کما اینکه در موارد متعددی این تجربه در کانون بروز و ظهور داشته است.
فرش دستباف بدون تردید یک مزیت مطلق برای ایران است و به قول یکی از دوستان رهبری آن در بازار دنیا به دست ایران است که هیچ یک از دیگر تولیدات و یا خدمات ایران از چنین ویژگی برخودار نیست.
رییس پژوهشکده فرش دانشگاه کاشان گفت: هیچ جای دیگری را در دنیا نداریم که برند فرش ایران را به خصوص در طراحی و رنگ آمیزی داشته باشد. این موضوع نقطه ی اتکا و جهش بسیار مهمی برای فرش است که کمتر به آن توجه می‌شود و کانون توانسته است آن را در قالب برنامه استراتژیک خود بررسی و نمایان سازد که حتماً موجب اعتلای فرش ایران خواهد بود.
وی توضیح داد: فرش دستباف ایران دارای دو ویژگی منحصر به فرد است: یکی اینکه ارزش افزوده بسیار بالایی ایجاد می‌کند که به‌واسطه برخورداری از ابعاد هنری بسیار غنی و پرمحتوای آن است و دیگری این مسئله که حوزه اشتغال آن مناطق محروم و اقشار کم درآمد را درگیر می‌کند و درآمد آبرومند و پایداری در منطق محروم کشور ایجاد می‌کند. ضمن آنکه از قابلیت بالایی در اشتغال زایی برای مناطق شهری ایران نیز برخوردار است.
دکتر مومنیان افزود: اگرچه نابسامانی‌هایی در این قضیه هست اما تلاش‌های وافری هم شده است ازجمله مباحث بیمه بافندگان، اعطای تسهیلات، قوانین مربوط به بهبود شرایط کار و غیره که امیدواریم با پیگیرهای جدی و گسترده توسط ذینفعان و نهادهای متولی شاهد رشد بهتر در این موضوعات به‌ویژه افزایش درآمد بافندگان باشیم.

اقدامات کانون فرش
دبیر کانون هماهنگی و دانش صنعت فرش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین، بیان کرد: طرح‌های کلانی در سطح ملی در کانون مطرح است که توسط مخترعان ایرانی طراحی و پیشنهاد شده و در برخی موارد نظیر اختراع ژاکارد بدون ضایعات و توسط صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد حمایت نیز قرار گرفته‌اند.
دکترمومنیان در توضیح این طرح گفت: تعداد زیادی از دستگاه‌هایی که در صنعت فرش ماشینی کشور و منطقه کاشان در حال بافت هستند. ضایعات در این دستگاه‌های مدل پایین بسیار است. این ژاکاردها این توانایی را دارد که فرش را بدون ضایعات فرش خاب زیر تولید کرده و مرحله پشت پاک کنی را نیز از پروسه تولید فرش ماشینی حذف می‌کند.
وی مطرح کرد: بدین ترتیب ضمن کاهش ضایعات نخ پرز و افزایش کیفیت فرش‌های تولیدی، قیمت تمام شده فرش را هم کاهش می‌دهد و این موضوع در بازار فرش کشور از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است.

1
تاریخ: چهارشنبه 2 مهر 1393