Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

 حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس در نشست خبری خود فعالیت‌های شش ماه ابتدای سال را مرور کرد.

او با اشاره به فعالیت‌های گسترده بنیاد ملی مد و لباس گفت: در نیمه ابتدایی امسال اقدامات گسترده‌ای صورت گرفت که مهم‌ترین آن حضور فعالانه کارگروه ساماندهی مد و لباس در کمیسیون‌های فرهنگی مجلس و تلاش برای معرفی فعالیت‌ها و ارتقای دیدگاه مسئولین نسبت به مد و لباس بود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های کار ما توجیه افراد و تبیین اهداف بنیاد است، چون این موضوع هنوز به قدر کافی در کشور جا نیفتاده و نیاز است که همه مسئولین اشراف بیشتری نسبت به این موضوع پیدا کنند. بنابراین ما گزارشهایی به مجلس ارائه کرده و در مورد ضرورت این کار و اهداف خود اطلاع رسانی کردیم.

قبادی افزود: بیشترین فعالیت اجرایی در زمینه حجاب و عفاف به عهده وزارت ارشاد است و ما در حوزه عفاف و حجاب به دنبال مدل‌ها، روش‌ها و ساختارهای جدید هستیم که به ارتقای کیفیت حجاب کمک کند و در عین حال با رعایت آرامش و سلامت جامعه با یک رفتار منطقی و عقلانی این حرکت را انجام دهد.

او با اشاره به حضور بخش حجاب و عفاف در نمایشگاه قران گفت: ماه رمضان امسال برای اولین بار بخش حجاب و عفاف در نمایشگاه قرآن وجود داشت و استقبال بسیار خوبی از آن صورت گرفت. بیش از 250 هزار نفر از این جشنواره بازدید کردند و موسسات و تولیدکنندگان زیادی در این نمایشگاه شرکت داشتند.

قبادی در مورد شوراهای فعال در بنیاد مد و لباس گفت: اقدام بعدی ما برقراری جلسات شوراهای راهبردی بود و هم اکنون 4 شورای راهبردی داریم که اعضای آن اساتید و کارشناسان حوزه‌های مختلف مد و لباس هستند. کارشناسان این گروه‌ها نظرات تخصصی خود را برای کمک به تصمیم گیری در کارگروه مد و لباس بیان می‌کنند. در مجموع حدود 400 کارشناس در جلسات شوراها شرکت دارند که از نظرات آنها استفاده شده و هر تصمیمی که در کارگروه گرفته شود با استفاده از نظرات آنها خواهد بود. همپنین پنجمین شورای کارگروه با عنوان شورای طراحان لباس به زودی راه‌اندازی می‌شود که بزرگترین شورای ما خواهد بود و امیدواریم بخش مسابقه جشنواره سال 93 که مهم‌ترین بخش جشنواره مد و لباس است توسط این شورا مدیریت شود.

دبیر کارگروه مد و لباس ادامه داد: یکی از اقدامات مهمی که در حال اجرا است بحث مراکز توزیع و عرضه لباس است. ما مراکزی که به عنوان عرضه کننده لباس‌های ایرانی اسلامی فعالیت می‌کنند راشناسایی کردیم و مراکز جدیدی هم تشکیل خواهد شد. به زودی دومین مجتمع لباس‌های ایرانی اسلامی در خیابان ولیعصر راه‌اندازی می‌شود و تا چند روز آینده کار واگذاری فروشگاه‌ها به واجدین شرایط آغاز خواهد شد. هفی که در آن مراکز خرید اسلامی دنبال می‌شود برندسازی اسلامی است. اگر بتوانیم در سال 94 حدود 30 تا 50 برند ایرانی اسلامی داشته باشیم گام بزرگی برداشته‌ایم. نمایشگاه‌های استانی مد و لباس هم امیال کار خود را ادامه دادند و تا پایان سال 93 حدود 15 نمایشگاه استانی دیگر خواهیم داشت.

او در مورد موضع نیروی انتظامی در موضوع مد و لباس گفت: نیروی انتظامی به عنوان یک رکن نظارتی کشور همواره با ما همکاری دارد و در واقع یکی از بهترین همکاران ما است که تلاش کرده زمینه لازم را برای فعالیت‌های مد و لباس فراهم کند. نیروی انتظامی حامی جریان مد و لباس است، اما باید توجه داشت که اگر از پوشیده‌ترین لباس‌ها هم بد استفاده شود نیروی انتظامی برخورد خواهد کرد. اما اگر تولید محصولات مناسب ارتقا پیدا کند مشکلات آنها با کسانی که از لباس‌ها استفاده می‌کنند کمتر می‌شود.

قبادی ادامه داد: ما به دنبال زیبا پوشیدن و آراستگی بیشتر مردم هستیم، نه اینکه مسیر ما به دنبال از بین بردن ارزش‌ها باشد. بحث ایده‌پردازی و خلاقیت در طراحی لباس ما سال‌هاست فراموش شده، ولی لباسی که همه عمر ما با آن می‌گذرد نمی‌تواند فاقد طراحی باشد، اما این اتفاق افتاده و حس لباس پوشیدن مردم ما خراب شده است. ما تلاش داریم آراستگی و زیبا پوشی به این بخش برگردد.

قبادی ادامه داد: اقدام دیگر ما ساماندهی تبلیغات مد و لباس بود. الان ساماندهی خوبی در این زمینه وجود ندارد و بیشترین تبلیغات به برندهای خارجی که محصولات ایرانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با هماهنگی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و اداره کل بازرگانی صدا و سیما و سایر بخش‌های تبلیغاتی مکاتباتی انجام شد تا برای انجام تبلیغات برندهای ایرانی اقداماتی صورت گیرد.

او در مورد نمایش زنده لباس گفت: برای برگزاری نمایش زنده لباس جزوه‌ای را آماده کرده‌ایم که قوانین کار را با همه جزییات در برمی‌گیرد و به عنوان شیوه‌نامه اجرایی نمایش زنده به موسسات برگزار کننده ابلاغ شده است. این شیوه‌نامه شامل سه بخش است که بخش اول آن به متقاضی برگزاری نمایش مربوط می‌شود که باید طراح یا برند ایرانی باشد. بخش دوم به برگزارکننده نمایش برمی‌گردد که مسئولیت حسن اجرای نمایش را دارد و همه مسئولیت رعایت مقررات و ضوابط به عهده آنهاست. بخش سوم هم در مورد شرایط محل برگزاری نمایش است. تا به حال 9 نمایش زنده لباس در شهرهای مختلف برگزار شده که 8 عدد از آنها ویژه بانوان و یکی از آنها برای آقایان بوده و استقبال خیلی خوبی از طرف مدعوین صورت گرفت.

قبادی افزود: اصلی‌ترین وظیفه نمایش زنده لباس اطلاع رسانی و معرفی مجموعه‌ای از محصولات است، اما به نظر می‌رسد در کشور ما هنوز برداشت تخصصی از این موضوع وجود ندارد و در نمایش‌هایی که تا به حال برگزار شده مشاهده کردیم که بیشتر جنبه سرگرم کننده کار مورد نظر بوده است.

قبادی در مورد احراز صلاحیت مدل‌ها گفت: هر کسی که قصد انجام فعالیتی را در کشور دارد باید مراحل قانونی را طی کند و مد‌ل‌ها هم باید توسط کارگروه مد و لباس این صلاحیت را پس از گذراندن دوره‌های آموزشی در موسسات مورد تایید احراز کنند.به زودی 2 موسسه دیگر هم برای آموزش مدل‌ها شروع به کار خواهند کرد و مدل‌های آموزش دیده باید از نظر صلاحیت فنی، بهداشت روح و روان، مسایل دینی و روش‌های فنی ارائه یک محصول تایید شوند وعلاوه بر آنها حس تبرج و خودنمایی نداشته باشد.

او در مورد اولین نمایشگاه کاربردی محصولات اسلامی و ایرانی مد و لباس و کیف و کفش و لوازم التحریر گفت: به دلیل اینکه موضوع لوازم‌التحریر به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد مربوط می‌شود، برگزاری این نمایشگاه به عهده ما گذاشته شد. برای اولین بار دولت در این نمایشگاه هیچ نقش اجرایی نداشت و همه کار توسط بخش خصوصی انجام شد. 90 درصد محصولات این نمایشگاه ایرانی بودند و حدود 150 کاراکتر ایرانی در بخش لوازم التحریر نمایش داده شد.

1
تاریخ: دوشنبه 7 مهر 1393