Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

در پنج ماهه سال جاری، واردات انواع نخ ۵۷ هزار تن بوده که از نظر وزنی تغییر قابل ملاحظه‌ای دنداشته است. همچنین ۵۰ هزار تن انواع پارچه طی این مدت به کشور وارد شده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره گزارش ارسالی ایسنا – مبنی بر «نتیجه کم‌توجهی به صنعت نساجی و واردات ۱۱۳ میلیون دلار نخ و افزایش ۱۰۰ درصدی واردات پارچه» توضیحاتی به شرح زیر ارائه کرد:

” واردات پنبه به عنوان مهم‌ترین ماده اولیه طبیعی صنایع نساجی طی پنج ماهه سال جاری ۱۹ هزار و ۴۶۶ تن به ارزش ۴۹٫۶ میلیون دلار بوده که تغییر چندانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نداشته است.

در خصوص واردات انواع نخ به عنوان یکی از حلقه‌های ابتدایی زنجیره تولید صنایع نساجی و پوشاک است؛ اگرچه در سال جاری واردات آن نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۱۴ درصد رشد داشته اما به لحاظ وزنی تغییر قابل ملاحظه‌ای در واردات انواع نخ ملاحظه نمی‌شود.

واردات انواع پارچه (صنعتی و نساجی) در همین مدت حدود ۳۷ هزار تن و ۱۱۳ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۴۰٫۲ درصد و از نظر ارزشی ۴۱٫۲ درصد افزایش داشته است. ضمنا واردات پارچه‌های نساجی (بدون لحاظ کردن پارچه‌های صنعتی) ۱۱ هزار تن و به ارزش ۵۶٫۳ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی ۴٫۴ کاهش و از نظر ارزشی ۱۳٫۱ افزایش را نشان می‌دهد.

واردات کالاهای نساجی و پوشاک و چرم و کفش در چهار ماهه سال جاری ۱۳۰ هزار تن و به ارزش ۳۶۷ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۰٫۷ و از نظر ارزشی ۴٫۱ درصد کاهش داشته است.

واردات پارچه چادر مشکی به دلیل نداشتن تولید این کالا در داخل رخ می‌دهد و امید می‌رود با پیگیری‌های انجام شده در آینده نزدیک طرح چادر مشکی حجاب شهرکرد به بهره‌برداری برسد و بخشی از نیاز داخل از این طریق تامین شود.

در پنج ماهه سال جاری، براساس آمار منتشره توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران کل واردات انواع نخ ۵۷ هزار تن و کل واردات انواع پارچه ۵۰ هزار تن بوده که مربوط به واردات از کل کشور‌هاست.”

تاریخ: دوشنبه 7 مهر 1393