Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

عضو هیأت مدیره خانه صنعت استان خراسان با بیان اینکه رکود موجود در بخش تولید عمیق‌تر شده است،گفت: انبار واحدهای تولیدی با انباشت کالا روبرو شده‌اند، البته پیش‌بینی می‌شود اثر طرح‌های دولت برای حمایت از تولید در سال 94 و 95 نمایان شود.

جواد باقری در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد بحث‌های مطرح شده در شورای پول و اعتبار در مورد بازپرداخت بدهی ارزی واحدهای تولیدی، اظهار داشت: این موضوع هنوز در خانه صنعت مورد بررسی قرار نگرفته ولی به نظر من حتی اگر زمان بازپرداخت بدهی دو برابر مهلت اولیه باشد، باز هم در شرایط فعلی بازپرداخت تسهیلات ارزی دشوار خواهد بود.

وی ادامه داد: قبلاً بحث دو برابر شدن زمان بازپرداخت تسهیلات ارزی مطرح شد، ولی باز هم سیستم بانکی با اجرای این مسئله همکاری نکرد و به عنوان مثال اگر مدت قرارداد وام یک واحد 5 سال بود و حال برای بازپرداخت 10 سال زمان تعیین شده باشد، مسئولان بانکی با این توجیه که 2 سال از زمان بازپرداخت وام گذشته است، این مدت را به 8 سال کاهش می‌دادند.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز و مابه‌التفاوت بدهی ارزی تولید‌کنندگان به حدی رسیده که دو برابر شدن زمان بازپرداخت به تنهایی جوابگو نیست، گفت: بحث‌هایی نیز در گذشته در مورد تعیین قیمت 1800 تومانی ارز در مجلس مطرح شد که البته این رقم نیز مشکلی را حل نمی‌کند.

باقری تأکید کرد: رکود بازار در حدی است که اگر واحدی مشکل داشته باشد، نمی‌تواند سرپا بماند و واحدهای بدهکار به دلیل رکود بیش از حد در بازار، دچار وقفه تولید شده‌اند.

وی ادامه داد: راه‌حل‌هایی مانند افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات در شرایط عادی و رونق بازار جوابگو است، اما در شرایط فعلی مورد استقبال تولید‌کنندگان قرار نخواهد گرفت.

وی با اشاره به بررسی طرح رفع موانع تولید در مجلس، گفت: تصویب و نهایی شدن این طرح می‌تواند به بخش تولید کمک کند، البته طرح‌های دولت در میان‌مدت اثرگذار خواهد بود و در کوتاه‌مدت اثر ملموسی نخواهد داشت.

عضو هیأت مدیره خانه صنعت خراسان با بیان اینکه انبار واحدهای تولیدی با انباشت کالا روبرو شده است، گفت: در شرایطی که نرخ ارز 3 برابر شده و رکود حاکم است، تعیین مهلت زمانی تأثیری در بازپرداخت بدهی‌ ارزی واحدهای تولیدی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه اثر طرح‌های دولت برای حمایت از بخش تولید در سال 94 و 95 نمایان خواهد شد، گفت: در شرایط فعلی رکود عمیق‌تر شده و شرایط اقتصادی برای واحدهای تولیدی بدتر شده است.

به گفته وی، مشکلات ایجاد شده در عراق نیز در صادرات تولیدات ایرانی به این کشور تأثیرگذار بوده و در شرایط فعلی نباید با مسائلی مانند بدهی ارزی یا مالیات، فشار بیشتری به تولید وارد شود، بلکه باید برنامه‌هایی برای خروج از رکود و حمایت از تولید اجرایی شود.

باقری تنها راه خروج از رکود همراه با تورم را تولید بالا و انبوه اعلام کرد و گفت: اثر طرح‌های رونق اقتصادی در سال‌های 94 و 95 دیده خواهد شد و در آن زمان، طرح موضوع بازپرداخت بدهی واحدهای تولیدی منطقی خواهد بود.

وی ادامه داد: بسیاری از واحدها به دلیل بدهی ارزی، اسنادشان در اختیار بانک‌ها قرار گرفته که این کار درست نیست و در واقع به جای اینکه بانک‌ها از بنگاه‌داری خارج شوند، دوباره به سمت بنگاه‌داری حرکت می‌کنند.

وی با تأکید بر لزوم تعامل با واحدهای تولیدی در شرایط رکود، گفت: اینکه دو بانک ایرانی جزء پرسودترین شرکت‌های خاورمیانه قرار دارند، موضوع خوبی نیست و باید در جهت تقویت تولید تلاش شود.

تاریخ: سه شنبه 8 مهر 1393