Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

 رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: رشد ۴٫۶ درصدی تولید ناخالص داخلی در فصل نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل و ورود کشور به مرحله رونق اقتصادی ، کماکان ظرفیت فعال نشده قابل توجهی در اقتصاد وجود دارد.   

 «یحیی آل اسحاق» در چهل و ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بخش غیرنفتی اقتصاد در مقایسه با بخش نفت از رشد بیشتری برخوردار بوده و افزود: رشد ۴٫۶ درصدی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده ،باید مورد تامل قرار گیرد و در عین حال توجه شود، برای خروج از رکود باید این رشد در چند سال آینده همچنان مثبت باشد.

وی اظهار داشت: بر اساس این ترکیب بخش نفت ۰٫۷ درصد، صنعت ۱٫۵ درصد، بازرگانی یک درصد، خدمات مالی و پولی ۳٫۸ درصد و سایر گروه ها نیز ۳٫۸ درصد رشد داشته ،اما عمده رشد صنعت به خودروسازان، پتروشیمی و واحدهای بزرگ مربوط می شود.

رییس اتاق تهران تصریح کرد: بر اساس آمار، تولید خودرو ۷۵ درصد رشد داشته و قرار است طی سال جاری میزان تولید خودرو به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه افزایش یابد ،اما آنچه جای تامل دارد اینکه واحدهای کوچک و متوسط از رشد مناسبی برخوردار نبودند.

به گفته آل اسحاق ، چنانچه به واحدهای کوچک و متوسط توجهی نشود ، اشتغال رشد نخواهد یافت و در عین حال آمار بخش عمومی رشد منفی ۲٫۱ درصد را ثبت کرده که نگران کننده است.

آل اسحاق با انتقاد از عدم بهبود معیشت مردم تاکید کرد: دولت توانسته تورم را کنترل کند،اما معیشت مردم و معضل قیمت مواد غذایی حل نشده و هر روز قیمت میوه و برنج در حال تغییر است که نیاز به رسیدگی دولت دارد.

رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: تورم نقطه به نقطه ۱۴٫۴ درصد اعلام شده که کاهش ۱٫۴ درصد داشته ، ولی ترکیب محاسبه تورم در سبد کالا نشانگر آن است که هزینه های تولید و معیشت مردم توجه جدی تری می خواهد ، زیرا قدرت خرید به شدت کاهش یافته است.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در پنج ماهه نخست سال جاری رشد پرداخت تسهیلات به میزان ۴۰ درصد بود، گفت: این موضوع جای تامل دارد ، زیرا معلوم نیست اعتبار جدیدی از سوی بانک‌ها به بخش‌های مختلف اختصاص یافته یا مدت بازپرداخت تسهیلات گذشته تمدید شده باشد .

به اعتقاد این مقام مسئول ، رشد پرداخت تسهیلات برای تولید و تامین سرمایه در گردش آن ملموس نیست و تولید همچنان کمبود نقدینگی دارد .

وی سپس به بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: در این‌خصوص حرکت‌های خوبی صورت گرفته و قرار است در نیمه آذرماه سال جاری بودجه ۹۴ از سوی دولت به مجلس ارایه شود که این کار بسیار ارزشمندی است.

وی بودجه سال ۱۳۹۴ را یادآور شد و گفت: در این‌خصوص حرکت‌های خوبی صورت گرفته و قرار است در نیمه آذرماه سال جاری بودجه ۹۴ از سوی دولت به مجلس ارایه شود که این کار بسیار ارزشمند است.

وی موضوع تدوین برنامه ششم را خاطرنشان ساخت و گفت: گروهی به این نکته اشاره دارند که نتیجه و تجربه برنامه‌های گذشته چه بوده و باید به صورت جدی برنامه‌های گذشته آسیب‌شناسی شود تا برنامه ششم دچار مشکلاتی از جنس آنچه تا کنون با آن مواجه بودیم ، برخورد نکنیم .

 به گفته آل اسحاق ،اکنون کشور بیشتر به برنامه‌های کوتاه‌مدت نیاز دارد تا برنامه‌های بلندمدت، و نظر معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری نیز این است که لایحه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مبنای برنامه توسعه ششم خواهد بود.

آل اسحاق افزود: این لایحه و مطالعات پشتیبان آن توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام و مرکز تحقیقات استراتژیک آن انجام شده است.

وی گفت : سال پایانی برنامه پنجم توسعه ۱۳۹۴ خواهد بود و اضافه کرد : چنانچه تمایل به اجرایی شدن برنامه ششم توسعه باشد ، باید لایحه این برنامه در سال جاری تدوین ،تا پس از آن وارد مرحله اظهار نظر و تصویب قرار گیرد

تاریخ: سه شنبه 8 مهر 1393