Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی حاکی از چرخش 180 درجه‌ای رفتار سیستم بانکی نسبت به بخش تولید است؛ به طوری که در پنج ماهه امسال میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش صنعت و معدن نسبت به مدت مشابه در سال قبل بیش از 50 درصد افزایش یافته است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی صنعتگران، تولیدکنندگان و حتی مسئولان دولتی متولی بخش تولید همواره نسبت به عملکرد نظام بانکی در قبال بخش تولید و صنعت انتقاد کرده‌اند که بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود عملا ضمن رد تمامی این انتقادات تاکید کرده که بانک‌ها به وظیفه خود در قبال بخش تولید عمل کرده‌اند.

 براین اساس در پنج ماهه امسال طبق گزارش بانک مرکزی سهم بخش صنعت و معدن از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها به 32 درصد معادل 363 هزار میلیارد تومان رسید که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد چشمگیر 53.2 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در پنج ماهه سال قبل سهم بخش صنعت و معدن از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها 29.3 درصد بود که این رقم در پنج ماهه امسال به 32 درصد رسید.

 همچنین طبق گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که از کل تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن معادل 79.5 درصد آن معادل 289 هزار میلیارد ریال مربوط به تسهیلات تامین سرمایه در گردش بوده است. این در حالی است که براساس نظرسنجی‌های مختلف انجام شده از بخش‌های مختلف تولید و صنعت همواره یکی از مشکلات اساسی این بخش کمبود نقدینگی و مشکل تامین سرمایه در گردش بوده است.

 اما در حالی براساس گزارش تازه بانک مرکزی بانک‌ها عملکرد قابل قبولی در قبال بخش تولید و صنعت داشته‌اند که در چند هفته اخیر همزمان با طرح موضوع بنگاه‌داری بانک‌ها، سیستم بانکی به رقابت ناعادلانه با بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف صنعت و معدن متهم شده است. همچنین وزارت اقتصاد برنامه زمان‌بندی را تعیین کرده که براساس آن بانک‌ها باید بخش عمده‌ای از بنگاه‌های متعلق به خود را بفروشند و به سقف قانونی در زمینه بنگاه‌داری بازگردند.

 در همین حال کارشناسان حوزه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی نیز همچنان از عملکرد سیستم بانکی در قبال بخش تولید و صنعت انتقاد کرده و بخش مهمی از مشکلات بخش صنعت را به عملکرد بانک‌ها نسبت می‌دهند.

 از جمله یک کارشناس اقتصادی اخیرا به ایسنا عنوان کرد که "مهم‌ترین دلیل رکود تورمی کشور مشکلات سیستم بانکی و مالی کشور بوده و منابع بانکی ما به معنای کامل کلمه چپاول شده است."

 به گفته حمیدرضا اشرف زاده "بانک‌ها کار عملی واسطه‌گری مالی را کنار گذاشته و از طریق دارایی‌های انباشته خود وام‌هایی را براساس رابطه به بخش غیرمولد دادند."

از سوی دیگر یک فعال حوزه کارآفرینی نیز به ایسنا گفت که "در حال حاضر تسهیلات به نام صنعت پرداخت می‌شود اما توسط دلالان به بخش تجارت سوق پیدا می‌کند."

به گفته احد خوشرو "دلالی‌هایی هستند که توسط آنها تسهیلات به بخش تجارت سوق پیدا می‌کند چرا که تجارت قطعا برای بانک‌ها سوددهی بهتری دارد و بازپرداختی که بخش تجارت دارد خیلی بهتر از بخش صنعت است."

 این در حالی است که دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در تازه‌ترین اظهارات خود به ایسنا عنوان کرد که " بانک‌ها اصراری به دریافت مطالبات خود ندارند و ‌دلیل این کار نیز این است که اگر تسهیلات گیرندگان به موقع تسهیلات دریافتی خود را بازپرداخت نکنند، نرخ بهره و دیرکرد آنها به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد که این به سود سیستم بانکی تمام می‌شود."

 

به گفته محمدرضا مرتضوی "در حال حاضر افراد شریفی صرفا به دلیل بدهی‌های بانکی که به دلیل شرایط بد اقتصادی به ‌آنها تحمیل شده است در زندان‌ها به‌سر می‌برند و برای حل این مشکل باید چاره‌اندیشی شود."

1
تاریخ: دوشنبه 14 مهر 1393