Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

کی از دغدغه هایی که همواره در بین مردم وجود دارد، بحث های استانداردسازی است که باید دغدغه نبود کیفیت و غیر استاندارد بودن محصولات را از بین ببریم.

به گزارش نساجی نیوز و به نقل از موج، یکی از دغدغه هایی که همواره در بین مردم وجود دارد، بحث های استانداردسازی است که باید دغدغه نبود کیفیت و غیر استاندارد بودن محصولات را از بین ببریم.همواره سلامت و کیفیت محصولات و کالاها نه تنها در حوزه استانی و ملی، بلکه در عرصه بین المللی برای اقتصاد هر کشور مهم و حائز اهمیت است.برای هر تولید کننده ای که محصول برند تولید می کند، باید تلاش کند تا بهترین محصول را جمع آوری کرده تا به بازار عرضه کند؛ در واقع حیات تولید و حیات درآمد اقتصادی تولید کنندگان امروز به استاندارد وابسته شده است و یکی از کلیدها و ورود به بازارهای جهانی در اختیار استاندارد است.البته نباید فراموش کرد که ارتقای کیفیت محصولات برای صادرات و بالا بردن سرانه مردم از محصولات با کیفیت را در تحول اقتصادی مؤثر است.در همین راستا با مهندس نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، گفت و گویی را در دو بخش انجام داده ایم که قسمت نخست آن به شرح زیر است:سازمان ملی استاندارد تا چه حدودی در برندسازی می تواند مؤثر باشد؟برندسازی، تنها وظیفه سازمان استاندارد نیست، بلکه این سازمان قدم هایی را در راستای تدوین استاندارد و ویژگی های برند برتر برداشته است؛ خوشبختانه طی یکسال گذشته با مطالعات صورت پذیرفته با کلیه ذینفعان و ذیربطان این معقوله موفق شده ایم تا استاندارد برند در کشور تدوین شود.به نظر سازمان استاندارد، برند سازی چیست؟اگر بخواهیم وارد بحث اصلی برند شویم، باید این صنعت"برندسازی" را در حقیقت با مفهوم کیفیت عجین دانست.استاندارد در تمامی کشورهای دنیا و کشورمان و طبق مفاهیم بین المللی، ویژگی های قابل قبولی برای یک کالا، فرایند و یا یک خدمتی است که در نظر گرفته می شود.ویژگی و مفاهیم بین المللی کافی است؟خیر بالاتر از مبحث های بین المللی، کیفیت است؛ کیفیت هم دارای ویژگی های قابل قبولی است و هم دارای استاندارد است؛ اگر یک کالا یا خدمات کیفیت دارای تنوع و نوآوری باشد طبیعتا در قیمت گذاری نیز می تواند تأثیرات مطلوب را به نفع مصرف کننده بگذارد.پس با این نکته باید دریافت کرد که برند با کیفیت رابطه ای تنگاتنگ دارد.پس به نظر شما با رعایت استاندارد، می شود که به برندی مطرح رسید؟اگر در هر کشوری استاندارد محصولات تولیدی افزایش یابد و کیفیت کالاها و محصولات با رشد روز افزودن مواجه شود می توانیم قطعا و یقینا برند را نهادینه سازی کنیم؛ امروز اکثر کشورهای همسایه، جزو طرف های تجاری کشورمان به شمار می آیند و جزو مشتریان برندهای خاص کشورمان هستند.چه تدابیری تاکنون اندیشیده شده است؟سازمان ملی استاندارد آمادگی این نکته را دارد تا با استفاده از استانداردهای برند و ضوابطی که برای برندسازی؛ به ویژه برای واردات بعضی از محصولات به کشور طراحی شده است را باید به سمت تولید داخل ربط داد؛ سازمان ملی استاندارد باید با سازمان های ذینفعان؛ به ویژه وزارت صنعت، در بحث های تولیدی به خصوص صنایع غذایی کشور وارد شود تا در حقیقت کیفیت بسیار بالا را به مردم معرفی کند تا مردم درخصوص استفاده از کالاهای داخلی مجاب شوند.در بحث خودرو اوضاع بر چه روالی است؟بحث خودرو نیز همانند سایر محصولات و کالاها است، اما؛ خودرو به عنوان یک مجموعه ای در نظر گرفته می شود که تفاوتی با سایر محصولات تولیدی را دارد، این تفاوت شامل آن است که در خودرو مجموعه ای از قطعات و مجموعه ها جزو استاندارد محسوب می شود.در کالایی همچون خودرو و از بین هزارت قطعه ای که در این محصول استفاده می شود، 52 قطعه ملزم به دارا بودن استاندارد است که باید هر محصول تولیدی "خودرو" این استانداردها را پاس کند تا جواز سازمان استاندارد برای شماره گذاری را کسب کند.سازمان استاندارد یا سازمان حمایت باید بیشتر نظارت داشته باشد بر خودروسازان؟یک نکته ای باید توجه و بر آن تأکید شود، کیفیت خودرو باید بیشتر از سوی خود تولیدکنندگان و سایر مراجع پیگیری و اجرایی شود.نباید فراموش کرد که خودرو کالایی نیست که بتوان به راحتی برآن سیاست گذاری و برنامه ریزی کرد؛ زیرا امروز بعضی از نیازهای خودروسازان وابسته به تولیدات خارج کشور است و اگر خودرو سازان با توجه به شرایط تحریمی، قطعه ای را تهیه می کنند خود نیز باید رعایت محصولات استاندارد را بکنند؛ این حقیقت باید در بین خودروسازان نهادینه شود تا به غیر از استاندارد، کیفیت محصولات نیز رعایت شود.در این بخش تمامی قوا؛ اعم از دولت با قدرت از آنها حمایت های منطقی لازم را خواهد داشت تا کیفیت محصولات خودرویی کشور روز به روز بالاتر برود. اگر حمایت های منطقی بود و کیفیت حاصل نشد...؟این مسأله را سازمان استاندارد می تواند برنامه ریزی کند؛ اقلامی که استاندارد اجباری دارند و جزو 52قلم کالایی هستند و این گونه نیست که بخواهیم علامت استاندارد به آنها اعطا کرد و باید به اصطلاح آنها آیتم "تأیید نو" را اخذ کنند.آیتم "تأیید نو" درخصوص خودرو و سایر کالاهایی هست که به صورت مجموعه ای تولید می شود و این آیتم، تا زمانی حاکم است که در تغییری را در طراحی، متریال، مواد و لوازم قطعات را شاهد نباشیم، اما؛ زمانی که شاهد تغییری در این خصوص باشیم سریعا آن تأیید باطل می شود.البته به غیر از این موارد می توانیم وارد فاز دیگر شد که خود خودروسازها به عنوان تولیدکننده، استانداردها را اجرایی کنند.سایر دستگاه های نظارتی نیز مسوولند، نباید نظارت را رها کنند؟دستگاه های ذیربط مانند وزارت صنعت و شرکت های بازرسی که از طریق سازمان ملی استاندارد مجوز نظارتی را اخذ کرده اند و بر روند و نحوه فعالیت ها و بر اجرای آن نظارت می کنند به عنوان ناظر عالیه تمام این فرایندها را کنترل نهایی می کنند، به این صورت می توان این اطمینان را داشت که خودرو با کیفیت تولید شود.از لحاظ قانونی سازمان ملی استاندارد با مشکلاتی مواجه است، چرا؟از لحاظ قانونی با مشکلاتی روبه رو هستیم که از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم که به سازمان ملی استاندارد، با چشم یک سازمان حاکمیتی و فرابخشی نگاه شود، اما؛ متأسفانه در قانون به ما نگاه این چنینی نمی شود.سازمان ملی استاندارد به محض آنکه بتواند این قانون را از صحن علنی مجلس اخذ کند، قول همکاری 100درصد را به خودروسازان می دهیم تا مشکلات تولیدکنندگان رفع شود.این قول ها چیست؟اجازه واردات برندهای جدید به کشور تا تولید مبنی بر تقاضا و نوع کیفیت کالا صورت بگیرد و نه اینکه تنها واردات گرا باشیم و نگاهی به سطح کیفی و الگوبرداری از ورود محصولات به کشور نداشته باشیم.باید به سمت تولید برندهای جدید و ملی حرکت کرده و در این راستا سازمان تمام کمک خود را در راستای برندسازی انجام می دهد.
1
تاریخ: دوشنبه 14 مهر 1393