Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
وزیر صنعت معدن و تجارت با تاکید بر اینکه خودرو کالای انحصاری نیست و وزارت صنعت هیچ طرحی را برای محدودیت واردات خودرو در دست اقدام ندارد، گفت: از 10 ماه قبل از دولت درخواست کرده‌ایم تا خودرو را از فهرست کالاهای انحصاری خارج کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا نعمت زاده در جمع خبرنگاران با اشاره به تصویب اختصاص 5 هزار و 200 میلیارد تومان از سوی دولت به عنوان یارانه بخش تولید گفت: از این رقم تنها یکهزار و 200 میلیارد تومان مربوط به بخش صنعت و معدن کشور است که وزارت صنعت پیگیر تخصیص هرچه سریعتر آن از سوی دولت است اما تا آخرین روز هفته گذشته هیچ مبلغی به حساب این وزارتخانه واریز نشده است.

وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: این وزارتخانه از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری پیگیری‌های لازم را برای دریافت هرچه سریعتر این منبع مالی به عمل خواهد آورد.

وی تصریح کرد: واحدهای تولید داخل همگی منتظر رونق اقتصادی هستند و تلاش دولت نیز رفع کمبودهاست و در این میان، وزارت صنعت از ابداع صنعتگران و نوآوری‌های آنها حمایت می‌کند.

به گفته نعمت زاده، حمایت‌های معنوی از قبیل رفع و رجوع حمایت‌های مخترعان و رفع مشکلات مالی را با توجه به محدودیت‌های بودجه ای پیگیری می‌کنیم.

وزیر صنعت معدن و تجارت در پاسخ به سئوال مهر مبنی بر انتقادها به آمارهای رشد اقتصادی و بخش صنعت و معدن کشور از سوی تولیدکنندگان اظهار داشت: نظر ما این است که مرجع رسمی اعلام آمار و اطلاعات؛ بانک مرکزی و مرکز آمار هستند که به نظر می رسد اعلام رشد اقتصادی از سوی بانک مرکزی و به موازات آن، رشد صنعت و معدن درست است و البته این آمار مقایسه ای میان سه ماهه ابتدای امسال با سه ماهه سال گذشته است.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم در 9 ماهه باقیمانده از سال جاری نیز رشد 10 درصدی بخش صنعت را حفظ کنیم.

به گفته این عضو کابینه یازدهم، حرکت مثبتی در بخش صنعت در خروج از رکود و دستیابی به رشد 10 درصدی صورت گرفته است چراکه در سال‌های قبل بخش صنعت رشد منفی را تجربه کرده و در سال 91 رشد بخش صنعت منفی 9.5 درصد و در سال 92 حدود صفر درصد بوده که این نرخ در سه ماهه امسال به 10 درصد رسیده است.

نعمت زاده در پاسخ به سئوال دیگر مهر مبنی بر وضعیت خروج از رکود صنایع کوچک اظهارداشت: در گزارش بانک مرکزی تفکیکی میان صنایع کوچک و بزرگ مطرح نشده است.

وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر ایجاد محدودیت این وزارتخانه برای واردات خودرو تصریح کرد: وزارت صنعت محدودیتی برای واردات خودرو در نظر نگرفته و در این رابطه تصمیمی نداشته است و حرف‌هایی که مطرح می‌شود، دیدگاه افراد متفرقه است اما آنچه که در مورد آن در دولت تصمیم‌گیری شده، مصوبه رسمی در رابطه با ممنوعیت ورود خودروهای با حجم موتور بالای دو هزار و 500 سی سی است که برخی از این نوع خودروها علی رغم ممنوعیت واردات از طریق متروکه شدن یا حراج وارد کشور شده‌اند که دولت با توجه به دیدگاه مقام معظم رهبری، جلوی واردات آنها را گرفته است، در غیر این صورت محدودیت و ممنوعیتی برای واردات خودرو وجود ندارد.

وزیر صنعت در پاسخ به پرسش دیگر مهر مبنی بر خروج خودرو از فهرست کالاهای انحصاری گفت: اعتقاد ما بر این است که خودرو انحصاری نیست و تولیدکنندگان و واردکنندگان متنوعی در رابطه با این کالا فعالیت می‌کنند و هم اکنون خودروهای مختلف سواری وارد کشور می‌شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه شورای اقتصاد در سال 91 مصوبه ای را گذرانده که خودرو را جزو کالاهای انحصاری قرار می دهد و 10 ماه است که وزارت صنعت تقاضا کرده تا خودرو در فهرست کالاهای انحصاری خارج شود که امیدواریم این اصلاحات هرچه سریعتر صورت گیرد.

نعمت زاده درخصوص لایحه حمایت از تولید گفت: این لایحه دست سوداگران را در بازار باز نمی‌گذارد و تدابیر لازم برای این موضوع اندیشیده شده است، البته پیشنهادات ما برای این لایحه بسیار گسترده‌تر بود اما متاسفانه بخشی از آنها گنجانده شد.

وزیر صنعت معدن و تجارت درخصوص پرداخت جوایز صادراتی اظهارداشت: دولت تخصیص 100 میلیارد تومان را برای پرداخت جوایز صادراتی مصوب کرده که اولویت با صنایع های تک و با ارزش افزوده بالا است.

نعمت زاده در پاسخ به سئوالی مبنی بر برنامه دولت برای پرداخت معوقات جوایز صادراتی گفت: معوقات جوایز مربوط به دولت یازدهم نیست و صادرکنندگان باید معوقات خود را از وزیر صنعت قبل مطالبه کنند.

 

تاریخ: سه شنبه 15 مهر 1393