Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسین حاجیان در یک نشست خبری اظهار داشت: در مسئله کسب و کار و بهره‌وری بنگاه‌های تولیدی با مشکلاتی روبرو هستیم و یکی از آنها این است که در مقوله بنگاه‌داران نتوانسته‌ایم جایگاه مناسبی را در دنیا داشته باشیم و مدیران بنگاه‌ها در مدیریت خود دچار مشکل هستند.

وی با بیان اینکه در مقوله دولت و قوانین حاکم بر دولت نیز مشکلاتی وجود دارد، افزود: انتخاب اشتباه نوع صنعت یا فعالیتی که باید انجام شود، یکی از مشکلات موجود در بحث بهره‌وری است که در این زمینه یک سرمایه‌گذار نمی‌داند جای مناسب برای سرمایه‌گذاری کجاست.

وی با بیان اینکه طرح آمایش مناسبی برای سرمایه‌گذاری از سوی دولت به سرمایه‌گذاران ارائه نمی‌شود، تصریح کرد: ممکن است پیشنهاداتی برای سرمایه‌گذاری ارائه شود که در نهایت ضرر و زیانی را به همراه داشته باشد.

حاجیان با بیان اینکه در مدیریت کسب و کار برخی قوانین نامناسب و همچنین زیرساخت‌های نامناسب وجود دارد، گفت: عدم وجود زیرساخت مناسب برای کسب و کار و همچنین نبود زیرساخت نیروی انسانی از جمله مشکلات موجود در کشور است به طوری که دانشگاه‌های کشور پتانسیل لازم برای تولید نیروی ماهر را ندارند.

وی ادامه داد: دولت می‌توانست قوانین مناسبی را برای ایجاد شرایط بهتر در فضای کسب و کار و بنگاه‌های تولیدی ایجاد کند که این کار انجام نشده است.

به گفته رئیس انجمن بهره‌وری، بخش عمده تماس دولت با بنگاه‌های تولیدی، کسب مالیات است و در این شرایط که یک بنگاه تولیدی، تولید و عرضه بیشتری داشته باشد، باید مالیات بیشتری را بپردازد.

وی ادامه داد: به این ترتیب اگر واحد تولیدی تعطیل باشد، با وجود اینکه بعضی از منابع کشور را به خود اختصاص داده‌اند نیازی به پرداخت مالیات توسط این شرکت نیست ولی اگر یک شرکت دیگر تولید بالایی داشته باشد، باید مالیات بیشتری را بپردازد.

رئیس انجمن بهره‌وری  با اشاره به اعلام آمار جدید از سوی بانک مرکزی در مورد شاخص رشد اقتصادی کشور، گفت:‌طبق برنامه پنجم بهره‌وری سهم 2.5 درصدی در رشد اقتصادی کشور را باید دارا باشد، ولی در شرایطی که رشد 8 درصدی اقتصاد اتفاق نیفتاده قطعا سهم بهره‌وری نیز محقق نشده است.

وی در ادامه از برگزاری جشنواره بهره‌وری و بهبود فضای کسب و کار با رویکرد تجارب بهبود بهره‌وری در 26 آبان امسال خبر داد و گفت: این جشنواره با هدف بررسی تجارب بهبود و ارتقای بهره‌وری در سطح فردی و سازمانی، فرهنگ‌سازی بهره‌وری و ایجاد فضای رقابتی برای تعالی بنگاه‌ها و سازمان‌ها و همچنین معرفی مجموعه‌های موفق در حوزه بهره‌وری برگزار می‌شود.

به گفته وی در این جشنواره 100 بنگاه اقتصادی مورد رتبه‌بندی قرار می‌گیرند و شاخص‌هایی مانند کاهش هزینه‌ها و افزایش سودآوری و درآمد در این ارزیابی مدنظر هستند.

تاریخ: سه شنبه 15 مهر 1393