Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
رییس سازمان توسعه تجارت ایران، میزان صادرات کالا در شش ماه اول امسال از گمرکات کشور را، 23 میلیارد و 700 میلیون دلار ذکر کرد و گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 22 درصد رشد داشته است.
به گزارش ایرنا 'ولی اله افخمی راد' عصر سه شنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گلستان افزود: وزن کالاهای صادراتی 48 میلیون تن بوده که از این نظر 10 درصد رشد را نشان می دهد.

به گفته وی، متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی 444 دلار بوده که این رقم به دلیل افزایش کیفیت و نوع کالاهای صادراتی نسبت به پارسال 13 درصد افزایش داشته است.

افخمی، میزان واردات کالا را در این مدت از سال 19.6 میلیون تن به ارزش 26 میلیارد دلار ذکر کرد که 29.5 درصد از نظر ارزش و 46 درصد از نظر وزنی رشد داشته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی نیز یک هزار و 328 دلار بوده که با 11.4 درصد کاهش، در مقایسه با کالاهای صادراتی اختلاف بسیاری دیده می شود.

به گفته افخمی راد، خروج از رکود از برنامه های جدی دولت، مجلس و دستگاه های متولی است که منطبق با اسناد بالادستی، سند چشم انداز، برنامه پنجم توسعه و سیاست های اقتصاد مقاومتی در حرکت است و ضرورت دارد که ما نیز در این جهت حرکت کنیم.

وی ادامه داد: تقویت توان تولید در گلستان از ضرورت هایی است که باید در بخش های مختلف صنعت، معدن و کشاورزی دنبال شود و قطعا مسوولان استان برای علاقه مندان و افرادی که امکانات سرمایه گذاری در این بخش را دارند، زمینه را فراهم خواهند کرد.

افخمی راد با اشاره به بازدید از مرز 'اینچه برون' گفت: آن چه امروز در بازدید از این مرز داشته، حکایت از رویکرد منطقی و درست در جهت برنامه های توسعه اقتصادی استان دارد که با وجود محدودیت ها در دولت باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر به وزارت راه و شهرسازی در قالب مصوبه ای پیشنهاد شده که اولویت خود را برای ساماندهی، تعریض، آسفالت و تبدیل راه های اصلی به بزرگراه و راه های متصل به مرزها قرار دهند.

افخمی با بیان این که این اقدامات سرمایه هایی هستند که دوباره به کشور بر می گردند، گفت: گلستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی جایگاه خوبی دارد که باید ارتباط خود را با کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان و افغانستان مورد توجه قرار دهد چرا که مزیتی برای توسعه استان است.

رییس سازمان توسعه تجارت خارجی ایران گفت: گلستان همچنین در توریسم درمانی زمینه خوبی دارد به طوری که با افزایش رفت و آمدها با ترکمنستان می تواند موجبات توسعه فعالیت های اقتصادی را با گسترش آژانس های مسافرتی و توریستی برای دیدار، درمان و تجارت فراهم آورد.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، جوایز صادراتی نیز از سال 89 به خاطر مشکلات بودجه متوقف شده اما در سه ماهه اول امسال در شورای عالی صادرات تصویب شد که برقرار شود.

وی با اشاره به این که مقررات زدایی نیز در دستور کار سازمان است، گفت: مصوب شده که کارت بازرگانی واحدهای صنعتی برای پنج سال تمدید شود.

افخمی راد گفت: کاهش مالیات بر ارزش افزوده و دریافت تائیدیه از دستگاه هایی نظیر دارایی و تأمین اجتماعی نیازمند اصلاح قوانین است و تا جایی که میسر بوده برای تسهیل این شرایط اقدام شده است.

 

تاریخ: سه شنبه 15 مهر 1393