Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

طی شش ماه ابتدای سال ۹۳ رقمی به ارزش ۲ میلیارد و ۱۶۹ میلیون دلار کالا به عراق صادر شد و در این مدت۴۰۰ میلیون دلار صادرات خدمات فنی ومهندسی و حدود ۲۰ میلیون دلار واردات کالایی از عراق صورت گرفته است.

مسئول دفتر امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت ایران گفت: هر ساله حدود ۱۰ تا ۱۲ نمایشگاه بین المللی دراقیلم کردستان برگزار می‌کردیم که همه منجر به عقد قرارداد وصادرات کالاهای مختلف می‌شد اما این پروسه تا حددوی به تعطیلی کشیده شده است.

مجید قربانی فراز، مسئول دفتر امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: طی شش ماه ابتدای سال ۹۳ رقمی به ارزش ۲ میلیارد و ۱۶۹ میلیون دلار کالا به عراق صادر شده است، همچنین در این مدت۴۰۰ میلیون دلار صادرات خدمات فنی ومهندسی و حدود ۲۰ میلیون دلار واردات کالایی از عراق صورت گرفت است.

وی خاطر نشان کرد: در راس صادرات کالا به عراق مصالح ساختمانی (سیمان وکاشی) بوده که نسبت به سال گذشته ودر همین مدت میزان صادرات کالایی به این کشور ۲۶ درصد کاهش یافته است. 

قربانی فراز علت اصلی کاهش صادرات را بی‌ثباتی در عراق ودر مرزهای شمالی کشور اعلام کرد وگفت: این موضوع نه تنها باعث کاهش صادرات شده بلکه ما هر ساله حدود ۱۰ تا ۱۲ نمایشگاه بین المللی دراقیلم کردستان برگزار می‌کردیم که همه منجر به عقد قرارداد وصادرات کالاهای مختلف می‌شد اما این پروسه تا حددوی به تعطیلی کشیده شده است و از ۲۰ خرداد به بعد هیچگونه نمایشگاهی در عراق نداشته‌ایم. 

وی گفت: هر چند عراق شریک اول صادراتی ما محسوب می‌شود اما شریک تجاری ما به لحاظ آمار کشور چین است که ما مقادیر زیادی نفت به این کشور می‌فروشیم و به نوعی به چین تنها خام فروشی داریم و شریک اصلی صادرات کالای با ارزش افزوده بالا برای ما كشور عراق است. 

قربانی فراز در خاتمه ابراز امیدواری کرد؛ شرکتهای توانمند صادراتی بتوانند میزان صادرات خود به عراق را افزایش دهند.

تاریخ: سه شنبه 22 مهر 1393