Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق از اختصاص خط اعتباری 300 میلیون دلاری از سوی دولت به بانک توسعه صادرات ایران برای گسترش صدور کالا و خدمات به عراق خبر داد و گفت: صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی و بخش انرژی ایران به عراق تا پایان سال به 11 میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، سنجابی در همایش آخرین تحلیل از فرصت ها و چالش های تجارت با عراق گفت: در حال حاضر به لحاظ فضای عمومی فعالیت های اقتصادی در عراق شرایط خاصی حاکم شده و اردن از بازار رسمی عراق خارج و عربستان نیز حضور خود را در بازار عراق کمرنگ کرده، ضمن اینکه ترکیه نیز با افت شدید صادرات خود به عراق روبرو است.

دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: آمارهای کاهش صادرات کشورهای مختلف به عراق حکایت از آن دارد که واردات کشور عراق از بازارهای دنیا 40 درصد کاهش داشته است و این در شرایطی است که در شش ماهه ابتدای سال جاری در بخش کالا، خدمات فنی و مهندسی، ترانزیت و صادرات انرژی، ایران 5.5 میلیارد دلار به این کشور صادرات داشته است.

به گفته سنجابی، پیش بینی می شود تا پایان سال جاری صادرات ایران به عراق در مجموع بخش های یاد شده به 11 میلیارد دلار برسد.

وی اظهار داشت: آنچه که در صادرات غیرنفتی ایران به عراق محقق شده نسبت به مدت مشابه دو سال قبل افت 11 تا 18 درصدی را نشان می دهد. البته واردات عراق از بازارهای دنیا نیز به شدت کاهش یافته است.

دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با تاکید بر اینکه تمام محموله های صادراتی ایران به عراق از سوی سازمان ملی استاندارد در گمرکات چک می شود، خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که از خروج کالاهای بی کیفیت به شدت جلوگیری کنیم تا بتوانیم بازار عراق را در اختیار خود داشته باشیم.

سنجابی در پایان از اختصاص خط اعتباری 300 میلیون دلاری برای صادرکنندگان کالاهای ایرانی به عراق خبر داد و گفت: همچنین این خط اعتباری در اختیار بانک توسعه صادرات قرار گرفته است.

1
تاریخ: چهارشنبه 23 مهر 1393