Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

عدم پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني هزينه هاي زيادي را به اقتصاد ايران تحميل کرده است و اگر ما در رويه هاي خود تجديد نظر نکنيم 10 سال بعد از افق چشم انداز نيز به اهداف خود نمي رسيم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، ولي الله افخمي راد، رئيس سازمان توسعه تجارت و معاون وزير صنعت با اعلام اين مطلب گفت: حضور ايران در پيمان هاي دوجانبه، چند جانبه، منطقه اي و جهاني مهم ترين راهکار براي توسعه صادرات است.
وي افزود: در دهه اول انقلاب اکثر کشورها به سازمان گات پيوستند و پيوستن به اين سازمان ورود آنان به WTO را تسهيل کرد اما نپيوستن ايران به اين سازمان موجب شد اقتصاد ما هزنيه هاي زيادي را متحمل شويم.
معاون وزير صنعت با بيان اين مطلب که ايران در اواخر دولت هشتم به عنوان عضو ناظر سازمان تجارت جهاني پذيرفته شد، افزود: اکثر قريب به اتفاق کشورهاي جهان که دو سوم آنها کشورهاي توسعه يافته هستند به عضويت WTOدرآمده اند.
وي WTO را اصلي ترين شاهراه تعامل اقتصاد ايران با دنيا دانست و متذکر شد: ما تاکنون به اين سازمان نپيوسته ايم و همين امر در دهه هاي اخير براي اقتصاد ما مضرات متعددي را به دنبال داشته است.
افخمي اذعان داشت: اگر در رويه هاي خود تجديد نظر نکنيم، نه تنها در سال 1404 به اهداف سند چشم انداز نمي رسيم بلکه 10 سال بعد از آن نيز اين اهداف براي ما محقق نخواهد شد.
معاون وزير صنعت و تجارت تصريح کرد: روند پيشبرد پروژه منطقه گرايي و پيوستن به بازارهاي جهاني در تمام کشورهاي منطقه صادق است اما ايران در مسير الحاق به WTO مشکلاتي دارد.
رئيس سازمان توسعه تجارت ابراز داشت: انتظار بر حق صادرکنندگان از دولت تدبير و اميد اين است که تدابير حقوقي، علمي و کارآمدي را در راستاي الحاق ايران به WTO اتخاذ کند. -

 

1
تاریخ: یکشنبه 27 مهر 1393