Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
نشست فراخوان عام به واحدهای تولیدی و انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی برای تولید چادر مشکی با حضور مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیرکل دفتر طرح‌ها و تامین مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان نمایندگان بخش دولتی و تعدادی از نمایندگان بخش خصوصی و انجمن‌ها و تشکل‌های نساجی در این وزارتخانه برگزار شد.
به گزارش گسترش صنعت گلناز نصراللهی، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست بررسی مشکلات تولید پارچه مشکی در کشور گفت: هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد که بحث چادر مشکی به نتیجه برسد. درحال‌حاضر ۲واحد نساجی پارچه چادر مشکی تولید می‌کنند که از نوع ساده‌بافت است، اما فناوری مربوط به رنگ و نخ نیز در کشور وجود دارد.
نصراللهی ادامه داد: نیاز به سرمایه‌گذاری جدید در این حوزه وجود دارد. سرمایه‌گذاری در این زمینه در صورتی اقتصادی است که ۴واحد ۱۵میلیون‌متری برای تولید پارچه چادر مشکی ایجاد شود.
وی در زمینه چرایی تاسیس نکردن واحدهای تولید چادر مشکی اظهار کرد: با متخصصان در چند بخش که تمایل به سرمایه‌گذاری داشتند، مذاکره کردیم. این متخصصان بر این عقیده بودند در تولید پارچه چادر مشکی ترجیحا ماشین‌آلاتی را در واحدهای مورد نظر به کار گیرند که قابلیت تولید سایر پارچه‌ها را نیز داشته باشد تا این ماشین‌آلات خاص تولید چادر مشکی نباشد که برای این منظور به واحدهای تولیدی و انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی فراخوان عام داده‌ایم.



همکاری دولت و بخش خصوصی برای تولید پارچه مشکی
رویا رفیعی، مدیرکل دفتر طرح‌ها و تامین مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: تولیدکنندگان خارجی پارچه به نحوی عمل می‌کنند که بازار مصرف به‌ویژه بازار چادر مشکی را حفظ کنند. در صنعت نساجی به افراد متخصص نیاز داریم تا دولت را برای به اجرا درآوردن طرح‌ها یاری کنند.
محمدجعفر شهلایی‌نژاد، فعال صنعت نساجی نیز در ادامه این نشست گفت: تولید چادر مشکی کاری تخصصی است و باید متخصصان امر به آن ورود کنند و از متخصصان خارجی نیز برای تولید این پارچه دعوت به‌عمل آوریم.
وی ادامه داد: تاکنون تولید پارچه مشکی به‌صورت ساده‌بافت بوده و پارچه‌های طرح‌دار در این میان جایی نداشتند که باید برای تولید این نوع پارچه نیز اقدامات لازم صورت پذیرد، حتی تسهیلاتی بدین منظور در نظر گرفته شود.
نصراللهی در پاسخ به این انتقاد افزود: فعالان این عرصه که برای مذاکرات در این زمینه از آنها دعوت به‌عمل آوردیم، هیچگاه پیشنهاد خاصی ندادند که دولت بخواهد در آن بخش‌ها ورود کند. بخش خصوصی توانمند باید به دولت طرح دهد و دولت نیز ضوابط آن را تعیین کند.
حمید بادامچی، فعال صنعت نساجی در ادامه نشست نگرانی خود را از حمایت نشدن از سوی دولت اعلام کرد و گفت: به‌عنوان یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی در صورتی حاضر به همکاری در این زمینه خواهم بود که ضمانت اجرایی از سوی دولت وجود داشته باشد و در انتخاب ماشین‌آلات آزاد باشم.
محمد ضرابیه یکی دیگر از فعالان صنعت نساجی نیز در ادامه با اشاره به اینکه مشکلات نساجی پس از گذشت سال‌ها هنوز به قوت خود باقی است، اظهار کرد: برای هر تولیدی در عرصه نساجی دولت یک وظایفی دارد و بخش خصوصی نیز وظایف خود را دارد. دولت وظیفه دارد بستر را برای گسترش صنعت نساجی فراهم کند. صنعت نساجی صنعت مشکلی است. اگر دولت به وظایف خود عمل کند، بخش خصوصی هم به وظایف خود عمل خواهد کرد. وی افزود: تولید چادر مشکی تافته جدا بافته از صنعت نساجی نیست. مشکل اینجاست که بخش خصوصی به دلیل کمبود نقدینگی توان نوآوری و R & D را ندارد. دو کمپانی در جهان وجود دارد که سالی ۲میلیارد دلار به ایران جنس می‌فروشد. این کمپانی‌ها اگر نیاز باشد ۲میلیون دلار هزینه کرده تا ما را از بازار حذف کنند و خود بمانند، چنین خواهند کرد. در اینجا دولت باید ورود کرده و مشکل را حل کند.



حذف تعرفه واردات مواد اولیه صنعت نساجی
ضرابیه اظهار کرد: تولید چادر مشکی به کمک پتروشیمی است اما پتروشیمی‌ها هنوز گریدهای صنعتی که مصرف بالایی در صنعت دارد را تولید نمی‌کنند. در این صورت نیاز به واردات نخ و مواد اولیه داریم که دولت باید تعرفه آن را صفر کند. اگر این تعرفه حذف شود، بخش خصوصی امکان رقابت خود را بازخواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی توان تولید چادر مشکی را دارد اما باید تولید آن به صرفه باشد تا دست به‌عمل شود، بیان کرد: در کنار حذف تعرفه واردات مواد اولیه باید برای واردات محصول نهایی چادر مشکی از خارج از کشور برای حمایت از تولید داخل تعرفه تعیین شود.
رفیعی در پاسخ به این پیشنهاد گفت: درحال‌حاضر که تعرفه‌ای وجود ندارد، میزان ورود چادر مشکی به صورت قاچاق بسیار بالاست، چه برسد به اینکه تعرفه نیز برای آن در نظر گرفته شود.
ضرابیه در پاسخ افزود: مشکل به وجود مناطق آزاد بازمی‌گردد. در این مناطق نباید پارچه وجود داشته باشد. ماهیت این مناطق مونتاژ قطعات و واردات و صادرات آن است، واردات پارچه در اینجا معنایی ندارد. واردات پارچه سود بالایی دارد که تجار حاضر نیستند از آن بگذرند.
وی ادامه داد: تولید چادر مشکی در کشور مشکلی ندارد و فناوری آن نیز وجود دارد فقط به دلیل اینکه تولید آن سودآور نیست، بخش خصوصی رغبتی برای تولید آن ندارد. برای سودآور کردن آن نیز نیاز است تعرفه واردات مواد اولیه ارزان یا حذف شود.



قاچاق در مناطق آزاد، معضل صنعت نساجی
نصراللهی با تایید بر اینکه درحال‌حاضر آنچه که به‌عنوان دانش فنی از آن یاد می‌شود در کشور وجود دارد، اظهار کرد: مناطق آزاد تبدیل به محل ورود پارچه‌های صنایع نساجی شده است. در سال گذشته ۸۰هزار تن پارچه وارد این مناطق شده است که آمارهای آن به تفکیک نوع پارچه وجود دارد.
یکی دیگر از فعالان صنعت نساجی گفت: حدود ۶ سال پیش زیرساخت‌های تولید چادر مشکی را در کارخانه‌های خود ایجاد کردیم و تنها نیاز به تکمیل آن وجود دارد. در هر فعالیتی، مواد اولیه بسیار دارای اهمیت است. واحد تولیدی در هر مرحله از زنجیره‌های پارچه‌بافی که نیاز به مواد اولیه دارد باید در دسترس آن قرار گیرد. از طرفی تولیدکننده خود سرمایه ندارد که دست به واردات مواد اولیه بزند. از سویی این مواد اولیه نمی‌تواند هر بار از کشورهای مختلف وارد شود زیرا در این صورت استاندارد بودن محصولات زیر سوال می‌رود.
وی افزود: صنعت نساجی صنعت آسیب‌پذیری است. بر فرض وقتی کسی به مکه می‌رود برای سوغاتی حتما چادر مشکی را مدنظر قرار خواهد داد. این اتفاق برای صنایع دیگر به این شکل رخ نمی‌دهد. از سویی بهره‌های بالای بانکی کمر صنعت نساجی را خم کرده و توان رقابت را از این صنعت گرفته است. مجید نامی، دبیر جامعه متخصصان نساجی ایران در ادامه گفت: حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت از صنعت نساجی بسیار حائز اهمیت است. بهترین کار این است که از دل این جلسات، کارگروهی شکل بگیرد تا این جلسات توجیه عملی داشته باشد. وی افزود: درحال‌حاضر اگر صنعتگر نساجی تسهیلات ۱۰ تا ۱۵ ساله بخواهد، تضمینی برای اینکه نرخ‌ها تغییر نکند، وجود ندارد. واحدهای نساجی وام‌هایی با دلار ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومانی تسهیلات دریافت کردند اما مجبور به بازپرداخت آن تسهیلات با نرخ ۲تا۳هزار تومانی شدند. باید تضمینی وجود داشته باشد که دریافت تسهیلات در مدت زمان مشخص با نرخ معینی خواهد بود تا صنعتگر رغبت کند دست به‌عمل بزند.
نامی همچنین به‌عنوان دبیر جامعه متخصصان صنعت نساجی از آمادگی متخصصان این عرصه برای همکاری و مشاوره با وزارت صنعت، معدن و تجارت در تولید چادر مشکی خبر داد.
نصراللهی در این‌باره پاسخ داد: درحال‌حاضر ۹۰درصد صنعت نساجی در دستان بخش خصوصی توانمند است. بخش خصوصی خوب باید از جامعه متخصصان تقاضای مشاوره داشته باشد.



تولید چادر مشکی در ۳مرحله
محمدمهدی رییس زاده، دبیر انجمن صنایع نساجی ایران گفت: در بحث چادر مشکی، آنقدر سود در بخش واردات و قاچاق وجود دارد که قابل کتمان نیست.
این اختلاف قیمت آنقدر بالاست که نمی‌توان بی‌توجه از کنار آن عبور کرد. باید برنامه‌ریزی صورت گیرد تا بخش خصوصی امکان رقابت با این واردات و قاچاق را داشته باشد. اگر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای مقابله با این پدیده دست به اقدام بزند و برای آن عوارض بالایی در نظر بگیرد، از این روند کاسته خواهد شد.
وی ادامه داد: از سویی ظرفیت‌های موجود و طرح‌های نیمه‌تمام چادر مشکی توجه بیشتری را می‌طلبد. باید با توجه به آمار آسیب‌شناسی لازم صورت گیرد تا بتوانیم مشکلات آن را برطرف کنیم. از طرفی باید در بخش صنعت نساجی نگاه خود را تغییر دهیم و اعمال نظرها را با توجه به مقتضیات زمان در نظر بگیریم.
رییس‌زاده با ارائه پیشنهادی اظهار کرد: تولید چادر مشکی را در ۳مرحله در نظر بگیریم و مرحله نخست تولید مواد اولیه و نخ مورد نیاز برای تمامی کارخانه‌های صنعت نساجی باشد. با استفاده از تجارت دیگر کشورها به‌ویژه ژاپن و کره جنوبی می‌توانیم کار تیمی را الگوی خود قرار دهیم زیرا واحد تولید مواد اولیه وجود دارد و باید تقویت شود. دو مرحله بعد هم باید به مرحله بافت و مرحله رنگرزی، چاپ و تکثیر اختصاص یابد.
وی ادامه داد: هسته مرکزی آن شرکت بازرگانی قوی با تولیت صنایع باشد و از هر یک از اعضا نیز برای رفع کمبود صنعت استفاده شود. این مسئله به این دلیل اهمیت دارد که اگر به صرف تولید چادر مشکی واحدی شکل بگیرد ممکن است مقتضیات آن دیگر وجود نداشته باشد و آن واحد نیز دیگر کارآیی خود را از دست بدهد.
حمایت از واحدهای موجود تولیدکننده چادر مشکی
نصراللهی با تایید این مسئله گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز چنین سیاستی را در پیش گرفته است. قرار بر این شده تا اکنون نخ آن تولید شود و در مراحل بعدی به خاطر صرفه اقتصادی به‌تدریج بافت و مراحل بعدی در نظر گرفته شود.
وی افزود: ما از طرف نمایندگان مجلس شورای اسلامی روزی چند نامه دریافت می‌کنیم که چرا چادر مشکی تولید داخل نداریم. این جلسه نیز برای همین مسئله شکل گرفته است.
نصراللهی ادامه داد: مطالعات اولیه آن در کشور صورت گرفته و مراحل آن نیز در نظر گرفته شده است و اگر بخش خصوصی برای تولید چادر مشکی اقدام نکند، بخش دولتی یا بخش وابسته به نهادهای عمومی وارد این عرصه می‌شوند.
وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت بارها حمایت خود را از تولید چادر مشکی اعلام کرده است و باز هم روی آن تاکید می‌کند. از بخش خصوصی می‌خواهیم طرح اولیه خود را برای تولید چادر مشکی به وزارتخانه بدهد تا پس از آن برای مراحل بعدی بر روی آن بحث و بررسی صورت گیرد و برای آن با صاحب‌نظران بخش خصوصی و انجمن‌ها و تشکل‌های موجود نساجی مشورت می‌شود. از طرفی با وزارتخانه از واحدهای موجود که در حال تولید چادر مشکی هستند، حمایت می‌کند.
1
تاریخ: چهارشنبه 7 آبان 1393