Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران از عملیاتی شدن طرح خرید دین اسناد صادراتی و اعتبار خریدار خبر داد و گفت: اجرای این دو طرح نیازمند همراهی سیستم بانکی است.

به گزارش خبرنگار مهر، طاهر شه حامد در همایش تجلیل از واحدهای صنعتی کوچک صادراتی، گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران قبل از حمل کالا و بعد از آن در کنار صادرکنندگان است و چنانچه صادرکننده می خواهد کالایی را تولید کرده و برای تامین نقدینگی آن نیاز به دریافت منابع مالی و ارائه وثایق بانکی دارد، صندوق می تواند ضمانت نامه لازم را برای تامین نقدینگی و مواد اولیه ارائه کند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: اگر در شرایط خاص صادرکننده بخواهد بعد از صادرات کالا نیز از خدمات صندوق استفاده کند این امکان وجود دارد و صندوق ضمانت صادرات ایران می تواند برای گرفتن پول حاصل از صادرات از طرف های خارجی نیز وارد گود شود.

وی تصریح کرد: خرید دین اسناد صادراتی و طرح اعتبار خریدار در دستور اجرا از سوی صندوق ضمانت صادرات ایران قرار گرفته و البته اجرای آن مشروط به همکاری سیستم بانکی است تا بتوانیم به صورت اعتباری کالاهای ایرانی را به طرف های خارجی بفروشیم.

شه حامد با ارائه پیشنهادی به واحدهای صنعتی کوچک صادراتی ادامه داد: با توجه به مقیاس کوچک واحدهای صنعتی کوچک و متوسط و عدم وجود بازار برای محصولات صادراتی به نظر می رسد این واحدها باید به شرکت های مدیریت صادرات یا کنسرسیوم های صادراتی مراجعه کرده و با فرض اینکه صندوق با این شرکت ها و کنسرسیوم ها طرف حساب است توصیه می کنیم اگر واحدهای کوچک می خواهند کالاهای غیر انحصاری را به بازارهای جهانی عرضه کنند آن را به صورت نقدی نفروشند.

وی ادامه داد: البته به خوبی دغدغه های فروش نسیه کالاهای صادراتی را می دانیم اما با ضمانت هایی که صندوق ضمانت صادرات ایران ارائه می دهد، این دغدغه ها برطرف خواهد شد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران خاطرنشان کرد: صادرکنندگان می توانند کالاها را به صورت نسیه در بازارهای خارجی به فروش رسانده و بلافاصله در ایران پول خود را از صندوق ضمانت صادرات دریافت کنند و در مقابل ما با طرف های خارجی برای وصول این پول وارد مذاکره خواهیم شد.

به اعتقاد شه حامد، در صورت فروش نسیه، صادرکنندگان قدرت چانه زنی خواهند داشت و رقابت منفی در بازارهای خارجی نیز از بین می رود.

وی اظهار داشت: 70 درصد صادرات کالاهای ایرانی و 70 درصد واردات ایران از دنیا به 5 کشور محدود است که این ریسک صادرات را بالا می برد.

تاریخ: شنبه 10 آبان 1393