Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

نایب رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: کیفیت کالاهای صادراتی با کیفیت کالاهایی که به دست مصرف کننده داخلی می‌رسد، تفاوتی ندارد و نباید تصور کنیم می توانیم حقوق مصرف‌کننده داخلی را ضایع کنیم.
محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد:کیفیت کالاهای صادراتی بستگی به قدرت خرید کشورهای هدف دارد.
وی افزود: برای صادرات و تولید داخلی باید استانداردهای لازم سلامت و کیفیت رعایت شوند.
نایب رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: برخی از کالاها در کشورهای خریدار، به گواهی‌نامه‌های خاصی نیاز دارند؛ به طور مثال کالاهای کشاورزی به گواهی نامه قرنطینه نباتی نیازمندند. همچنین برای صادرات کالاهای دامپزشکی گواهی نامه دامپزشکی لازم است.
به گفته لاهوتی نکته‌ حائز اهمیت این است که نمی‌توانیم برای کشور خریدار شرط بگذاریم که استانداردهای کیفی کالاهای ما را قبول کنند و صادرکنندگان باید با توجه به کشور هدف صادرات، استانداردها و کیفیت مناسب را ارائه دهند. همچنین نباید برای صادرات محدودیت‌هایی از قبیل مجوزهای صادراتی داشته باشیم.
وی گفت: در حال حاضر بیشترین میزان صادرات به کشورهای همسایه مثل عراق و افغانستان صورت می‌گیرد و کیفیت مطلوب هر بازار با بازار کشورهای دیگر متفاوت است.
نایب رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: قدرت خرید مشتری کیفیت کالاها را تعیین می کند. کالاهایی که برای بازارهای پیرامونی صادر می‌شوند، کیفیت متوسط دارند.
لاهوتی خاطرنشان کرد: کیفیت بستگی به سطح تولید هم دارد. تا وقتی که کیفیت در تولید به وجود نیاید امکان رقابت با کالاهای مشابه رقیب را پیدا نخواهیم کرد. البته در این جا دو حالت پیش می‌آید گاهی تولید داخل کیفیت مورد نیاز را ندارد که نیاز به رشد کیفیت تولیدی داریم اما گاهی کیفیت در تولید وجود دارد اما به دلیل قیمت بالای تمام شده امکان رقابت وجود ندارد که در این مرحله دولت باید وارد شود و از تولید حمایت کند.

تاریخ: شنبه 17 آبان 1393