Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس هیأت مدیره اتحادیه پنبه با بیان اینکه امسال حدود ۱۰ درصد در عملکرد تولید پنبه کاهش داریم، گفت: پیش‌بینی می‌شود سال آینده هم کاهش تولید داشته باشیم ضمن اینکه ۹۵ درصد پنبه مورد نیاز نساجی‌ها از طریق واردات تأمین می‌شود.
علی مظفری رئیس هیئت مدیره اتحادیه پنبه و دانه‌های روغنی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود:  مقدار تولید پنبه امسال نسبت به سال گذشته کمتر است و بین 10 تا 15 درصد در واحد سطح و حدود 10 درصد در عملکرد کاهش داریم.
وی افزود: هزینه‌های کارگری (کاشت، داشت، برداشت) در تولید پنبه نسبت به سایر محصولات کشاورزی بالاتر و همچنین میزان نیاز به آب این محصول زیاد است بنابراین کشت آن برای کشاورزان چندان به صرفه نیست.
* کم آبی تولید پنبه را کاهش می‌دهد
رئیس هیئت مدیره اتحادیه پنبه و دانه‌های روغنی ایران بیان داشت: با توجه به بحران آب و نیاز این محصول به آب پیش‌بینی می‌شود، سال آینده هم با کاهش تولید در این محصول مواجه باشیم، زیرا شیوه‌های آبیاری مزارع در کشور به روش‌های سنتی و غرقابی است و نمی‌‌توان با کم‌آبی موجود، آب مورد نیاز برای کشت این محصول را تأمین کرد.
* نرخ خرید تضمینی پنبه جوابگوی هزینه تولید  نیست
مظفری با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی برای رقم 2 سفید پنبه  2250 تومان است، گفت: این نرخ برای خرید پنبه مناسب نیست و کشاورزان از نرخ تعیین شده به دلیل هزینه‌های بالای تولید راضی نیستند.
وی افزود: یارانه دولت برای تولید این محصول صفر است و همچنین زمینی که در آن کشت پنبه انجام می‌شود ،در یک سال زراعی امکان کشت محصول دیگر را ندارد، بنابراین کشت پنبه برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه پنبه و دانه‌های روغنی ایران اظهار داشت: در کشور کمبود کارخانه نداریم، زیرا تعداد کارخانه‌های نساجی متناسب با تولیدات گذشته بوده و با پایین آمدن میزان تولید برخی از کارخانه‌ها تعطیل و برخی نیز با کمتر از ظرفیت کار می‌کنند.
مظفری در مورد نیاز کشور به واردات پنبه گفت: صنعت نساجی کشور سالانه حداقل 150 هزار تن پنبه نیاز دارد که از سال‌های 79، 80 با کاهش سطح تولید واردات پنبه انجام می‌شود و سالانه بخشی از پنبه مورد نیاز از طریق واردات تأمین می‌شود.
* 60 درصد پنبه مورد نیاز از طریق واردات تأمین می‌شود
وی با بیان اینکه بیش از 60 درصد پنبه مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود، اظهار داشت: بسیاری از کارخانه‌های نساجی برای اینکه به فعالیت خود ادامه دهند، به جای استفاده از الیاف طبیعی پنبه به سمت استفاده از الیاف مصنوعی همچون پلی استر روی آورده‌اند.
* 95 هزار تن پنبه نساجی‌ها وارداتی است
رئیس هیئت مدیره اتحادیه پنبه و دانه‌های روغنی ایران بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 55 هزار تن پنبه محلوج تولید شود و به این ترتیب کشور برای تأمین نیاز داخلی به واردات حدود 90 تا 95 هزارتن پنبه نیازمند است.
مظفری اظهار داشت: پنبه وارداتی از کشورهای آسیای میانه مثل تاجیکستان، ازبکستان و بخشی هم از آذربایجان تأمین می‌شود.
وی با بیان اینکه بخش اعظمی از برداشت پنبه به صورت دستی و توسط کارگران انجام می‌شود، تصریح کرد: به دلیل خرد بودن اراضی کشاورزی امکان استفاده از ماشین آلات صنعتی و کمباین برای برداشت وجود ندارد، زیرا این وسایل در قطعات بزرگ کشاورزی کاربرد دارند.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه پنبه و دانه‌های روغنی ایران بیان داشت: کمباین‌های موجود در مناطقی که اراضی کشت پنبه در آنجا بزرگتر است استفاده می‌شود، ضمن اینکه برداشت دستی دقیق‌تر و میزان هدر رفت آن هم کمتر است.
مظفری گفت: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی منفی و ضعیف است و کشاورزان توان نگهداری پنبه تولیدی خود و تصفیه آن را ندارند و در این مواقع حضور دلالان و واسطه‌ها پررنگ می‌شود و در نتیجه تعیین کننده قیمت خرید محصول واسطه‌ها و نه کشاورزان هستند.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه پنبه و دانه‌های روغنی ایران بیان داشت: برداشت پنبه از اوایل مهر در مناطق گرمسیر شروع شده و در مناطق نیمه سرد مثل نواحی شمالی و جنوب خراسان هم حدود 60 درصد پنبه برداشت شده است.
مظفر تصریح کرد: در مناطقی مانند خراسان کشاورزان ترویج می‌دهند که برداشت پنبه بعد از برداشت زعفران اتفاق بیفتد، به همین دلیل معمولا در این مناطق برداشت، تا اواسط دی ماه ادامه دارد.
وی افزود: سرمای زودرس به قوزه های پنبه آسیب می‌زند و باعث می‌شود که قوزه ها باز نشوند و عملکرد در واحد سطح پایین می‌آید.

تاریخ: شنبه 17 آبان 1393