Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

 

استفاده از نمدبافی در تولید لباس، یکی از راه‌های ارائه محصولاتی جدید به دنیای فشن است.
با وجود پیشرفت سریع کارخانجات نساجی و تولید و ارائه پارچه‌هایی با کیفیت عالی و نقش و طرح‌های متنوع، تولید پارچه دستباف همچنان طرفداران خود را دارد. 
ارائه کاری منحصر به فرد، با دیدگاه‌های هنری، یکی از عواملی است که باعث می‌شود با وجود سختی‌های این کار، افراد مختلف در سراسر جهان به این کار بپردازند.
یکی از محصولات دستباف که از دیرباز در ایران وجود داشته، نمد است، اما مشخصات آن مانند زبری، ضخامت، سنگینی و... باعث شده است این محصول تنها به عنوان زیرانداز مورد استفاده قرار گیرد. بی‌توجهی به تحقیق و پژوهش در زمینه بافت‌های سنتی، عدم وجود خلاقیت، به روز نبودن و بی‌توجهی به امکان استفاده از این قبیل محصولات در لوازم و پوشش‌های مدرن، باعث شده است بسیاری از بافت‌های ایرانی به فراموشی سپرده شده یا فقط در مقیاس بسیار کوچک و برای موارد محدود تولید شوند.
اما در بخش‌هایی دیگر از جهان استفاده از تکنیک‌های قدیمی در قالب محصولاتی مدرن، آثاری به وجود آورده که توجه همه را به خود جلب می‌کند و این سوال را در ذهن به وجود می‌آورد که چرا در کشور ما چنین برخوردی با تکنیک‌ها و محصولات سنتی و قدیمی وجود ندارد؟
کاتیا موکی‌یوا، هنرمند نساج و طراح لباس متولد اوکراین است که در حومه سان فرانسیسکو زندگی می‌کند. او اولین بار کشف و آزمایش نمد مالی را در دانشگاه هنر کالیفرنیا آغاز کرد. او با استفاده از انواع نخ ضخیم تا نازک و تابیدن آنها کار خود را آغاز کرد و متوجه شد نخ‌های پشمی یا پشم خالص به صورت کرک باعث سهولت بیشتر در کار می‌شوند.
موکی‌یوا با استفاده از طیف گسترده‌ای از پشم‌های رنگرزی شده، بافت‌های غیر معمول و فرم‌های پیچیده‌ای را به وجود می‌آورد. بسیار جالب است که یک ماده ساده می‌تواند در نهایت چنین محصولات متفاوتی را به وجود آورد.
طبیعت منشاء الهام کارهای موکی یوا است و دیدن آثار او مکان‌های دور افتاده جنگلی را به یاد می‌آورد. او با استفاده از پشم کوبیده شده محصولات متنوعی شامل کت، شال گردن، دستکش، کلاه، پیراهن و... تولید می‌کند. کلیه عناصر تشکیل دهنده این لباس‌ها طبیعی هستند و حتی دکمه آنها از شاخه اکالیپتوس و به صورت دستی ساخته می‌شوند.
موکی‌یوا در سپتامبر 2014 آثار خود را در جشنواره نمایش ملی Teeswater در جفرسون ویسکانسین نمایش داد و موفق به دریافت جایزه شد.

1
تاریخ: دوشنبه 19 آبان 1393