Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

سید محمد جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: سیاست ما باید درباره خودروساز‌ها مشخص باشد، نمی‌توان به خودروساز فشار آورد ضمن آنکه به مردم نیز نباید فشار وارد شود.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد تضادی بین مصرف‌کننده و تولید‌کننده ایجاد کنیم مشکلاتی پیش می‌آید؛ متأسفانه اگر بخواهیم به منافع مصرف‌کننده بپردازیم به دنبال مقابله با تولید هستیم و یا آنکه اگر بخواهیم به منافع تولید‌کننده بپردازیم از منافع مصرف‌کننده غافل می‌شویم در حالی که باید به هر دو طرف توجه شود.

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان افزود: در تمام دنیا اگر قطعه‌ای از خودرو افزایش قیمت داشته باشد به سرعت راحت‌ترین راه که همان افزایش قیمت خودرو است را انتخاب نمی‌کنند بلکه به دنبال راهکاری هستند که با افزایش قیمت بتوانند فروش خود را حفظ کرده و کیفیت را کاهش ندهند.

جعفری بیان کرد: متأسفانه در ایران به دلیل آنکه صنعت خودروسازی انحصاری است و رقبایی برای خودروسازان وجود ندارد، تلاش می‌کنیم در قیمت‌گذاری مواردی جبران شود.

این مقام مسئول بیان کرد: در صورتی که می‌توان با مدیریت بهینه، افزایش تولید و ارتقاء بهره‌وری قیمت خودرو را حفظ کرد.

وی بیان کرد: لازم است دولت تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار تولیدکننده قرار دهد تا تولید‌کننده بتواند با کاهش قیمت و ارتقاء کیفیت تقاضای خود را حفظ کند.

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اظهار داشت: در حال حاضر دولت به برخی از بخش‌ها کمک می‌کند اما لازم است این کمک‌ها هدایت شده و مشخص باشد و حق تولید‌کننده و مصرف‌کننده هر دو حفظ شود.

جعفری یادآور شد: لازم است بین نهادهای عامل تولید‌کننده، نهادهای عامل توزیع‌کننده و نهادهای عامل مصرف‌کننده تعاملی وجود داشته باشد تا با هم‌افزایی بیشتر محصول تهیه شده و کیفیت حفظ شود.

وی بیان کرد: بزرگترین مشکل ما نبود رقابت برای برخی از تولید‌کننده‌ها است بنابراین اگر کیفیت بالا باشد و یا پایین باشد مصرف‌کننده مجبور است آن محصول را خریداری کند و همین انحصار احتمال دارد موجب کاهش کیفیت بشود.

رئیس دبیرخانه اجرایی فراکسیون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مجلس درباره قانون جامع حمایت از حقوق مصرف‌کننده و پیگیری آن در انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کننده بیان کرد: در مهر ماه سال 88 قانون حمایت از مصرف‌کننده مصوب شد و ما نیز از حقوق مصرف‌کننده حمایت می‌کنیم و از طریق این قانون جامع حقوق مصرف‌کننده پیگیری می‌شود اما زیرساخت‌ها آماده نیست.

جعفری گفت: در مجلس فراکسیونی در این باره با حضور 70 نماینده مجلس داریم که از نمایندگان کمیسیون‌های اقتصادی و صنایع حضور دارند تا قوانین مرتبط با این موضوع پیگیری شود.

تاریخ: سه شنبه 20 آبان 1393