Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

محمد حسین برخوردار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها اظهار داشت: از نظر واردات بسیاری از فرآیندها و امور گمرکی واردات اصلاح شده و با همکاری بخش خصوصی مشکلات گذشته برطرف شده است.

وی ادامه داد: یکی از کارهای مثبت انجام شده مکانیزه‌ شدن ثبت سفارش‌ها و مجوزها است که فرآیندها را از لحاظ زمانی کوتاه و تسریع کرده است و همچنین مدت زمان توقف کالا در گمرک کاهش یافته است.

رئیس مجمع واردات ایران تاکید کرد: اعتماد به واردکننده و کالا و داشتن حسن نیت یکی از ابزارهای مثبتی بوده که به این فرآیند کمک کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که کوتاه شدن زمان‌بندی‌های ترخیص کالا برای واردکنندگان ملموس است، تصریح کرد: این موضوع بسیار کاهش یافته اما در برخی گمرکات این فرآیند هنوز با مشکلات و توقف کالا روبرو است که نیاز دارد، این گمرکات هم خود را با دیگر مراکز گمرکی تطبیق دهند.

برخوردار در خصوص اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اینکه گفته می‌شود، می‌توان بخشی از واردات را با حمایت از تولید داخل برطرف کرد، گفت: مطابق با آمار گمرک 85 درصد از واردات مواد اولیه کارخانجات بوده که پس از ورود تبدیل به ارزش افزوده و مصرف نهایی می‌شود و هرقدر واردات این گونه کالاها افزایش یابد، به نفع تولید داخل است.

رئیس مجمع واردات ایران با اشاره به علت افزایش کالاهای وارداتی از کشور چین و هند بیان داشت: بخش عمده این افزایش به دلیل تحریم‌های ناصواب کشورهای آمریکایی و غربی است و موجب شده به دلیل این موضوع نتوانیم پول کالاهای صادر شده را اخذ کنیم و به همین دلیل محصولات کشاورزی از این دو کشور وارد کنیم.

به گفته برخوردار یکی از الزامات اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور به کوچک‌سازی دولت در بخش‌های مختلف و امور تصدی‌گری باز می‌گردد و تا زمانی که این اراده وجود نداشته باشد، اجرایی نخواهد شد، زیرا مجوزها و کارها جلوی هر میز متوقف می‌شود که منجر به افزایش زمان‌بندی‌ها و موانع کسب و کار می‌شود.

 

1
تاریخ: سه شنبه 20 آبان 1393