Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

مدير عامل صندوق ضمانت صادرات اظهار داشت: عراق درگير جنگ داخلي تمام عيار است و کشتارهايي که در اين کشور رخ مي دهد مانع پوشش بيمه اي بازار اين کشور از سوي صندوق هاي ضمانت صادرات مي شود.
طاهر شه حامد، مدير عامل صندوق ضمانت صادرات، در پاسخ به سؤال خبرنگار موج مبني بر اينکه چرا عملکرد صندوق ضمانت صادرات در بازار عراق ضعيف است، با اعلام اين مطلب گفت: بازار ايران به دليل شرايط سخت اقتصادي و مواجهه با تحريم ها از سوي کشورهاي اروپايي و حتي کشورهاي عربي – اسلامي حتي به اندازه يک دلار پوشش داده نمي شود.
وي با بيان اين مطلب که عراق با جنگ داخلي تمام عيار مواجهه بوده و جزو کشورهاي با ريسک بالاي هفت درصد است، اذعان داشت: براي پوشش بيمه اي کشورهاي گروه هفت حق بيمه بيش از 2.6 درصد براي هر سال بايد باشد و در اين در حالي است که ما بازار عراق را با پوشش يک درصدي به صورت سالانه پوشش مي دهيم و اگر مدت پوشش کمتر از يک سال باشد ميزان ماه هاي کم شده از سال را از همان يک درصد کم مي کنيم.
شه حامد تصريح کرد: با توجه به وقوع جنگ داخلي در عراق هيچ صندوق ضمانتي حاضر نيست در آن جا کار کند و بازار اين کشور غير قابل پوشش است.
به گفته مدير عامل صندوق ضمانت صادرات در حال حاضر تقاضاهايي به ارزش 220 ميليون دلار جهت ضمانت براي اقليم کردستان و ساير نقاط عراق از سوي فعالان اقتصادي به ما ارائه شده که در حال بررسي هستيم.
وي با انتقاد از نبود بانک اطلاعاتي از تجار و بازرگانان عراق گفت: صندوق ضمانت صادرات اقدام به ايجاد بانک اطلاعاتي کيفي از تجار عراقي کرده است و حتي گاهي براي شناسايي تجار عراقي و سنجش اعتبار آنان با هزينه صندوق فردي را به عراق اعزام کرده ايم تا اعتبار آن تاجر ارزيابي شود.
وي در خصوص گلايه هاي اعضاي اتاق بازرگاني ايران از عملکرد صندوق ضمانت صادرات متذکر شد: حرف هاي اعضاي اتاق بازرگاني واقعا ظالمانه و غير منطقي است و ما در بازار عراق با وجود تمام مشکلات حضور خوب و پررنگي داريم.

 

تاریخ: سه شنبه 20 آبان 1393