Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

به گزارش خبرنگار اعزامی گروه اقتصادی خبرگزاری فارس به تبریز، حسین نقره‌کار شیرازی امروز در بیستمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی کشور که در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تبریز برگزار می‌شود، گفت: قوانین دست و پاگیر در زمینه صادرات در حال برطرف شدن است و بهتر است که در استان‌ها به این موضوع بیشتر توجه شده تا حرکت در زیربخش‌های اقتصادی انجام شود و موانع زیادی که بر سر راه اقتصاد وجود دارد، برطرف شود.

وی ادامه داد: زمانی ارزوی ما این بود که صادرات غیرنفتی به 5 میلیارد دلار برسد و اکنون به رقم 48 میلیارد دلار رسیده ایم که مقدمه ای برای ورود به تجارت جهانی است و می‌توانیم از امکانات توریسم سلامت و فعالیت‌های دیگر در امر توسعه صادرات استفاده کنیم.

نقره کار شیرازی با بیان این‌که بخش عظیمی از صادرات اقتصاد ما دولتی است، گفت: عمده ترین بخش صادرات برای بخش خصوصی است و امروز ورود به بازارهای جهانی علیرغم رقابت نابرابری که با آن مواجه هستیم امر ارزشمندی محسوب می شود و ما توانستیم پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری برداریم و نتایج این گونه اجلاس‌ها در شکوفایی اقتصاد و صادرات جلوه‌گر باشد.

نقره کار شیرازی در عین حال با تاکید بر این‌که نسخه شفابخش اقتصاد ما امروز به جز امر صادرات در محور دیگری نیست گفت:‌ صادرات یعنی توجه کامل به تولید، افزایش بهره وری و حضور در صحنه رقابتی بازارهای جهانی است.

دبیر کل اتاق بازرگانی ایران بیان کرد:‌ ما در این بازار آشفته و تنگناهای سیاسی توانستیم، در صحنه بین المللی پایداری خودمان را نشان دهیم، چون مبنای اقتصاد مقاومتی چیزی به جز برنامه‌ریزی صحیح، نگاه دقیق به ساختار اقتصادی و توجه به زیرساخت‌های مهم کشور و انعطاف پذیری نیست.

وی اظهار کرد: دولت روحانی توجه ویژه‌ای به بخش خصوصی دارد و باید زمینه های لازم را برای فعالیت بهتر آنها فراهم کرد و خوشبختانه با توجه به عنایت خداوند و وجود جاده ابریشم، در این استان از وضعیت جغرافیایی خوبی بهره مندیم که تا امروز آن را قدر ندانستیم، ولی برنامه‌هایی در دست است که باید هرچه بیشتر از امکانات و ظرفیت‌های موجود و از طرفی وضعیت جغرافیایی این استان بهره های لازم را ببریم.

در بخش دیگری از این همایش محمد باقر صدری دبیر همایش صادرات غیرنفتی با اعلام اینکه صادرات غیر نقتی کشور طی 20 سال اخیر 10 برابر شده است.

وی ادامه داد: ما برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید به صادرات 120 تا 130 میلیارد دلاری برسیم، تا نقت را به عنوان سرمایه ملی ذخیره کنیم و ان را با عنوان کالای با ارزش افزوده صادر کنیم.

همچنین رحیم صادقیان رییس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به قدمت این اتاق گفت: اتاق تبریز از 48 سال اخیر نخستین اتاق بازرگانی است که فعالیت خود را در کشور آغاز کرد و پس از آن اتاق تهران، مشهد و اصفهان به ثبت رسیدند.

وی اظهار امیدواری کرد، تا با اختصاص فضای جدید اتاق بازرگانی فعلی تبریز تبدیل به موزه صنعت شود.

 

تاریخ: چهارشنبه 21 آبان 1393