Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

به گزارش خبرنگار اعزامی گروه اقتصادی خبرگزاری فارس به تبریز، ولی‌الله افخمی‌راد صبح امروز در بیستمین همایش توسعه صادرات غیرنفتی که در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد، خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در تقویت بنیه بازرگانان مؤثر است، بها دادن به صادرات غیرنفتی و فراهم کردن زمینه آن است که خوشبختانه در تمام اسناد بالادستی کشور از جمله سند چشم‌انداز، قانون برنامه پنجم توسعه، سیاست‌های اقتصادی دولت، بسته خروج از رکود بر این مسئله تأکید ویژه‌ای شده است.

وی با اشاره به آمار صادراتی کشور از ابتدای امسال گفت: طی 7 ماهه امسال 27 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم که از لحاظ وزنی 8 درصد و از لحاظ ارزشی 19 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است که اگرچه رقم خوبی است، اما با هدفی که در سال جاری تعیین شده تفاوت دارد و نزدیک به 30 درصد کاهش نشان می‌دهد که باید فعالیت‌های خود را در این زمینه بیشتر کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شرکای تجاری ایران و بازارهای صادراتی مهم عنوان کرد که 70 درصد صادرات کشور به 5 کشور اختصاص دارد و گفت: چین اولین شریک تجاری ماست که 5.2 میلیارد دلار صادرات به آن داریم و پس از آن عراق با 3.3 میلیارد دلار، امارات متحده عربی 2.2 دلار مقام سوم صادراتی و افغانستان و هند با 1.2 میلیارد دلار شرکای صادراتی چهارم و پنجم ایران به شمار می‌روند.

وی در مورد ارزش افزوده کالاهای صادراتی گفت: متوسط هر تن کالای صادراتی ما 438 دلار است که نسبت به مدت سال قبل 12 درصد رشد داشته است.

افخمی‌راد به سیاست‌های دولت برای حمایت از صادرکنندگان و توسعه صادرات نفتی اشاره کرد و گفت: برای برداشتن مقررات و موانع بر سر راه صادرات در حد توان قدم‌هایی برداشته‌ایم که حذف مالیات بر صادرات که تکلیف قانونی بود، از جمله آنهاست و در عین حال لغو پیمان‌سپاری ارزی، تصویب کمک‌یارانه تسهیلات بانکی برای بازرگانان و اختصاص رقمی بالغ بر یک‌هزار میلیارد ریال در آخرین جلسه شورای عالی صادرات از جمله آنهاست.

وی همچنین برقراری خطوط کشتیرانی با مقاصد صادراتی، اصلاح آیین‌نامه خدمات فنی مهندسی به ویژه برای صادرکنندگانی که برای خروج ماشین‌آلات مشکل داشتند، با تأیید دولت انجام شد.

وی اظهار امیدواری کرد، تا استرداد مالیات بر ارزش افزوده اگر چه تاکنون محقق نشده، اما با تلاش سازمان توسعه تجارت انجام شود.

اعزام رایزنان بازرگانی مجرب و آموزش دیده برای توسعه صادراتی موضوع دیگری بود که رئیس سازمان توسعه تجارت در جمع فعالان و صادرکنندگان در اتاق تبریز بر آن تأکید کرد و گفت: برنامه دولت، کمک برای تسهیل و مقررات‌زدایی در راستای سرمایه‌گذاری‌های صنعتی است و اینکه چقدر در رفع موانع موفق بوده‌ایم، بستگی به همیاری تمام بخش‌ها از جمله بخش خصوصی و دولتی دارد.

افخمی‌راد استان آذربایجان شرقی را از جمله استان‌هایی برشمرد که با چهار کشور هم‌مرز بوده که زمینه صادرات را دوچندان می‌کند و گفت: پتانسیل و قدمتی که در راستای تولید در این استان وجود دارد، می‌طلبد تا سرمایه‌گذاری بیشتری در این استان انجام شود و پیشنهاد این استان برای معین شدن در راستای توسعه بازار روسیه را بررسی خواهیم کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از سخنان خود به این نکته اشاره کرد که ما باید علاوه بر صادرات، امر واردات را هم تسهیل کنیم تا در داخل کشور ارزش افزوده ایجاد شود و درنهایت بتوانیم در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم، چرا که اگر تراز تجاری ما مثبت باشد، واردات مشکل‌زا نخواهد بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در مورد روند ثبت سفارش و ضرورت حذف آن اینگونه گفت که برای حذف آن در امر واردات هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم، اما اکنون فعال اقتصادی برای ثبت سفارش 5 هزار قلم کالا نیازی به حضور در سازمان را ندارد و بازرگان می‌تواند از دفتر کار خود از طریق اینترنت ثبت سفارش و پرداخت‌های بانکی را انجام دهد و فقط برای تحویل به گمرکات رجوع کند.

وی اظهار امیدواری کرد تا در آینده نزدیک 2500 قلم کالای دیگر نیز ثبت سفارش‌شان به این شکل انجام شود.

به گفته افخمی‌راد، اکنون بیش از 3500 قلم کالا علاوه بر ثبت سفارش نیازی به اخذ مجوز از سازمان‌های دیگر را ندارند، اما بیش از 2500 قلم کالا نیاز به یک مجوز بیش از 1000 قلم کالا نیاز به دو مجوز و 85 قلم کالا نیاز به اخذ سه مجوز علاوه بر ثبت سفارش را دارند که امری زمان‌بر بوده و هزینه‌ها را بالا می‌برد.

وی افزود: همچنین گاهی اوقات برخی اسناد با برخی وزارتخانه‌ها مانند وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت همپوشانی دارد و باید پرسید چرا در امر واردات 19 سند و برای صادرات باید 10 سند تهیه شود، در حالی که با 4 سند نیز مسئله حل می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین اظهار داشت: حتی معتقدیم علاوه بر ثبت سفارش، ضرورتی به استفاده از کارت بازرگانی نیست و می‌شود آن را هم حذف کرد و باید برای حذف مواردی مانند ثبت سفارش یا کارت بازرگانی، بازنگری را در مجموعه فعالیت‌های نظام تجاری کشور که هزینه‌زا هستند، در دستورکار قرار داد.

وی حضور دولت و ایجاد تأسیسات مناسب و مدیریت متمرکز در نقاط صفر مرزی را از جمله زیرساخت‌های سخت‌افزاری عنوان کرد که دولت در راستای توسعه تجارت باید به عنوان وظیفه خود به آن عمل کند. همچنین در بحث نرم‌افزاری نیز باید برای ورود به سازمان تجارت جهانی تمرین کنیم و اگر تعرفه‌ای ترجیحی با کشورهای همسایه را راه نیندازیم، در آینده با مشکل مواجه می‌شویم.

وی خطاب به تجار و صادرکنندگان گفت: باید نگاه طولانی‌مدت به بازارهای صادراتی داشته باشیم که وفای به عهد بر طبق قرارداد و ارائه قیمت مناسب و کیفیت مطلوب از نکاتی است که متأسفانه برخی از صادرکنندگان به آن توجه نمی‌کنند و فقط یک بار با یک خریدار خارجی قرارداد می‌بندند. اینکه یک صادرکننده ایرانی به عنوان نخبه جهان اسلام شناخته شده و کالاهایش حتی به دورترین نقاط آفریقا صادر می‌شود، به دلیل رعایت همین‌گونه مسایل است.

افخمی‌راد به بازرگانان آذری قول مساعد داد تا از ظرفیت اتاق تبریز و آذربایجان شرقی با توجه به سابقه دیرینه همکاری و تجارت با روس‌ها برای ورود به بازار روسیه استفاده کند.

به گزارش فارس، بیستمین همایش توسعه صادرات غیرنفتی که هرساله به میزبانی اتاق تبریز برگزار می‌شود با حضور استاندار آذربایجان شرقی، شهردار تبریز، ولی‌الله افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت و جمعی از بازرگانان و اعضای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور برگزار شد.

 

1
تاریخ: چهارشنبه 21 آبان 1393