Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
محمد لاهوتی گفت: دولت هنوز نتوانسته یارانه بخشی از دهک‌ها را حذف و برای کارهای ضروری اختصاص دهد. در بودجه سال آینده هم حتماً باید مبلغی را برای حمایت از تولید صادرات محور اختصاص دهد.
به گزارش فارس محمد لاهوتی در مورد نحوه تعیین بودجه سال 94 پیشنهاد داد، تا با توجه به افت قیمت نفت، راه جدیدی برای مقابله با اثر کاهش قیمت نفت پیش رو بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: عمده درآمد کشور مبتنی بر نفت است و از طرف دیگر با مشکل پرداخت یارانه‌ها مواجهیم که عملاً دولت طی سال جاری نتوانسته است، به این تشخیص برسد که کدام یک از دهک‌ها را از دریافت یارانه حذف کند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: عیالوار بودن و سنگینی بدنه دولت عاملی است که بخش عمده‌ای از بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری گردد. در حالی که در بحث‌های اقتصادی می‌توان بر اساس بسته خروج از رکود برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به اینکه باید حمایت از تولید صادرات‌محور برای خروج از رکود فارغ از تورم در دستور کار قرار گیرد، گفت: دولت باید در بودجه سال آینده ردیف‌هایی را برای حمایت از این مسئله در نظر بگیرد و آن را اجرایی کند، چرا که در 3- 4 سال اخیر یارانه تولید محقق نشده و آن قدر هزینه‌های جاری وجود داشته که نوبت به تولید نرسیده است.

ضرورت اختصاص بودجه به صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات

وی اختصاص بودجه‌ای برای حمایت از صندوق ضمانت از صادرات و بانک توسعه صادرات را از ضروریات بودجه سال آینده دانست و افزود: به دلیل کم بودن بودجه بانک توسعه صادرات امکان ارائه تسهیلات با نرخ سود پایین را ندارد و با دستور‌العمل بانک مرکزی نرخ تسهیلات در این بانک نیز به 22 درصد رسیده است و تنها صادرکنندگان نمونه به همراه ضمانت‌نامه صندوق ضمانت شاید بتوانند از تسهیلات با نرخ 18 درصد استفاده کنند که باز هم مقرون به صرفه نیست.

لاهوتی به نقش تورم سالانه و تأثیر آن بر قیمت تمام شده صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: حتی با ثبات نرخ دلار و تورم 20 درصدی کالای ما هر سال 15 تا 15 درصد نسبت به سال قبل افزایش قیمت دارد، در صورتی که دولت می‌تواند با اختصاص بودجه‌ای برای ارائه تسهیلات به صادرکنندگان باری از دوش این قشر بردارد که در نهایت نفع آن برای همه است.

اختصاص بودجه‌ای برای بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل از جمله جاده‌ای و راه‌آهن مطلب دیگری بود که نایب رئیس کنفدراسیون صادرات بر آن تأکید کرد و گفت: بازارهایی مانند روسیه را به دلیل مشکلات حمل و نقل نتوانستیم، آن طور که باید و شاید از آن خود کنیم و این مشکل چند سال است که بر جا مانده است.
تاریخ: شنبه 24 آبان 1393