Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
وقتی تعرفه 40 درصدی برای واردات خودرو زیر 2000 سی سی وضع می کنیم برای حمایت از تولید داخل است تا مواد اولیه مورد نیاز را از داخل و یا با تعرفه حدود 10 درصد تأمین کنند.


به گزارش  ایلنا، مسعود کرباسیان، افزود: وقتی تعرفه 40 درصدی برای واردات خودرو زیر 2000 سی سی وضع می کنیم برای حمایت از تولید داخل است تا مواد اولیه مورد نیاز را از داخل و یا با تعرفه حدود 10 درصد تأمین کنند.

وی اضافه کرد: کمیسیون ماده یک وزارت صنعت، معدن و تجارت (صادرات و واردات) تا 15 بهمن در نشست مشترک با صاحبان صنعت به صورت سالانه میزان تعرفه و سقف حمایت از تولید داخل را تعیین می کند.

کرباسیان گفت: سقف تعرفه ها اگر از حدی بیشتر شود و جوابگو نباشد 2 اثر منفی دارد که اولا هزینه تعرفه واردات به مصرف کننده نهایی منتقل می شود و دوم اینکه زمینه رقابت پذیری با تولید خارجی را برای تولید داخل از بین می برد و در عمل قاچاق هم صرفه اقتصادی پیدا می کند.

وی افزود: وضع عوارض 40 تا 55 درصدی برای واردات خودروی کامل اما وضع عوارض 10 درصدی برای واردات مواد اولیه نشان می دهد این فاصله، برای حمایت از تولید داخل است.

رئیس کل گمرک ایران گفت: تاکنون نظری را که تعرفه تولید داخل را حمایت نکند، نشنیدم اما ممکن است از هزاران قطعه خودرویی در یک قطعه وضع تعرفه حمایتی نباشد که باید آن را بررسی کنیم.

کرباسیان در پاسخ به پرسشی درباره ادعای انجمن تایر در واردات تایرهای بی کیفیت از مبادی ورودی به علت نبود نظارت و استانداردهای کافی، گفت: استاندارد در مبادی ورودی کنترل می کند زیرا کالاهایی که باید برای واردات مجوز استاندارد داشته باشد براساس همین مجوز می تواند وارد شود اما ممکن است کالاهایی که همراه مسافر وارد کشور می شود مجوز استاندارد را دریافت نکند که البته سهم بالایی در بازار ندارد.

وی افزود: از بزرگترین تولیدکنندگان تایر در منطقه هستیم حتماً استانداردهای لازم و توانایی بررسی تایرها را داریم اما ممکن است یک نوع تایر ماشین راهسازی خاص، بررسی هایی را بخواهد اما در کل استاندارد امکان بررسی ها را دارد و از آزمایشگاه های همکار استفاده می شود که آنها این توان را دارند.

تاریخ: یکشنبه 25 آبان 1393