Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

نايب رئيس اتاق بازرگاني شيراز اظهار داشت: در دولت دهم دور رئيس جمهور را يک عده نخبه گرفته بود که توهم مديريت دنيا را داشتند اما؛ امروز دور رئيس جمهور يک سري تئوريسين هستند که توهم اصلاح ساختار اقتصادي را دارند.
به گزارش خبرنگار موج، علي اصغر ظريف کار، رئيس کميسيون صنعت شيراز و نايب رئيس اتاق بازرگاني شيراز با اعلام اين مطلب گفت: در اواخر دولت دهم به فعالان اقتصادي بسيار سخت گذشت اما؛ با گذشت يک سال و نيم از عمر دولت يازدهم وضع فعالان اقتصادي بسيار بدتر از گذشته شده است.
وي افزود: هرچند دولت يازدهم اقداماتي نظير احياي سازمان برنامه و بودجه را انجام داده است اما؛ فعالان اقتصادي و توليدکنندگان نمي دانند که بايد براي حل مشکلات خود به چه نهادي مراجعه کنند ولي در دولت قبلي اگر ما مشکلي داشتيم نزد يک مدير رفته و مشکلات خود را حل مي کرديم اما اکنون کارها از دست مديران خارج شده و کارمندسالاري حاکم شده است.
نايب رييس اتاق بازرگاني شيراز با بيان اين مطلب که کانديداهاي دوره يازدهم رياست جمهوري 70 درصد از مشکلات کشور را ناشي از نقدينگي مي دانستند، اذعان داشت: امروز اين افراد به غير از ايجاد مشکل در مسير توليد هيچ اقدامي انجام نداده اند.
رئيس کميسيون صنعت شيراز تصريح کرد: در دولت دهم استمهال بسيار پرطرفدار بود اما مثل اينکه اين روزها استمهال حرام شده است و در لايحه حمايت از توليد به جاي استمهال از حراج اموال فعالان اقتصادي حرف زده مي شود.
وي با بيان اين مطلب که اخذ استعلام هاي بي مورد از جمله موانع پيش روي توليد است متذکر شد: ما براي تمديد کارت بازرگاني و ثبت تغييرات بايد استعلام بگيريم و اگر قرار است به توليد کمک شود بايد اخذ استعلام هاي بي مورد حذف شود؛ زيرا سازمان امور مالياتي و بانک ها استعلام هاي خود را انجام مي دهند بنابراين با حذف استعلام هاي بي مورد 50 درصد از مشکلات حل مي شود.
اين فعال اقتصادي با انتقاد از سياست هاي اقتصادي دولت از جمله اخذ سود بالا براي تسهيلات گفت: در دولت دهم منتقدان دريافت سود بانکي بالا را اجحاف به توليد مي دانستند اما امروز سياست گذاران از اين اقدام به عنوان راه حل کنترل تورم استفاده مي کنند.
وي متذکر شد: در دولت دهم دريافت جريمه هاي بانکي از بخش توليد زشت و حرام بود اما امروز دريافت اين جريمه ها به حق مسلم بانک ها تبديل شده و سرهنگ وثيقه محل طرح نيز در بانک ها از ميان رفته است.
رئيس کميسيون صنعت شيراز با بيان اين مطلب که دولت فکري براي تامين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي نمي کند گفت: سرمايه در گردش مانند اره اي براي نجار است و آيا مي توان اره را از نجار به بهانه داشتن بدهي هاي مالياتي گرفت.
اين فعال اقتصادي گفت: آقاي رئيس جمهور مي گويد بانک ها پستو درست کرده اند. حال بايد از وي پرسيد شما چه قدمي براي حل مشکلات بانک ها برداشته ايد و اگر مي خواهيد دست بانک ها را باز بگذاريد بايد استعلام ها را حذف کنيد.
نايب رئيس اتاق بازرگاني شيراز افزود: در دولت دهم عده اي نخبه دور رئيس جمهور را گرفته بودند که توهم مديريت دنيا را داشته اند اما امروز يک سري تئوريسين دور رئيس جمهور هستند که توم اصلاح ساختار اقتصادي را دارند در حالي که اين مشکل در کوتاه مدت حل نمي شود و دولت بايد با 4 طرح ضربتي اقدام به رفع مشکلات اقتصادي کند.
وي با تاکيد بر اينکه دولت بايد از ارائه آمارهاي گمراه کننده بپرهيزد ادامه داد: وقتي صحبت از پرداخت يارانه مي شود وزير اقتصاد مي گويد برنامه اي براي يارانه دادن نداشتيم اما از آن طرف رئيس جمهور مي گويد قصد پرداخت يارانه به 50 درصد از مردم را داريم ولي از سوي ديگر طيب نيا مجددا مي گويد يارانه صرفا به واحدهاي رقابت پذير پرداخت مي شود.
رئيس کميسيون صنعت شيراز با انتقاد از وضعيت توليد در کشور تصريح کرد: شرکت هاي خودروسازي ما سالانه يک و نيم ميليون دستگاه خودرو توليد مي کند که اين رقم با توجه به نيازهاي دنيا قابل رقابت نيست در حالي که فقط يکي از کارخانجات چين نياز خودرويي ده کشور نظير ايران را برطرف مي کند.
به گفته ظريف کار صنعت فولاد ايران يک به يک نيازهايش را از چين وارد مي کند؛ زيرا اين واردات از قيمت شمش نيز ارزان تر است و اگر بخواهيم محاسبه کنيم به ازاي هر دلار در يک ماه با محاسبه تورم 30 درصد ماهي صد تومان به قيمت تمام شده توليدات کشور اضافه مي شود.

 

تاریخ: یکشنبه 25 آبان 1393